Látványos kirándulás a Budaörs feletti kilátóhegyeken

A Budaörstől északra sorakozó kopasz, sziklás hegyek vonulata mágnesként vonzza a hegyek szerelmeseinek szemét. Változatos gyalogtúránk láncra fűzi a legszebb panorámát nyújtó magaslatokat, gyakran jelöletlen ösvényeken hódítjuk meg a Budaörsi Kopárok mindig más perspektívát kínáló hegycsúcsait.  A mediterrán hangulatú Odvas-hegy megmászása után a Farkas-hegy következik, a legmagasabb pont, a Szekrényes-hegy után pedig a Szállás-hegyre kapaszkodunk fel.

A túra időtartama: 3 óra, pihenők nélkül

Budaörs, Kálvária-domb. Autóval parkolni a Kálvária téren lehet, a fő útról, a Szabadság útról a Kötő utcára fordulva érjük el a domb alját. Buszmegálló a Kötő utcánál, ahonnan 3-4 perc sétával érjük el a Kálvária-domb alját.

Rövid, közepesen nehéz körtúra, sok le-föl hullámzással, néhány fárasztóbb kaptatóval a hegyek tetejére. Az Odvas-hegyen több sziklás szakasz, a Szekrényes-hegyről levezető út is sziklás, morzsalékos ösvény. Kevés árnyék, nyári nagy melegben, tűző nap idején inkább más túrát válasszunk. Útközben vízvételi lehetőség nincs, gondoskodjunk elegendő folyadékról, a kapaszkodók és a kopár környezet miatt megnő a folyadékfogyasztásunk. A túra remekül kiegészíthető a Kálvária és a Kő-hegy meglátogatásával.

A busszal érkezők a Kötő utcán érik el a domb aljában fekvő Kálvária teret, a kis parkban ivókútból tölthetjük fel kulacsainkat. Jobbról kerüljük meg a bájos kis kápolnát, a Budaörsi-árok partján haladunk, egy kis hídnál kiérünk a Máriavölgyi utcára, ahol találkozunk a Piros sáv turistajelzésekkel. Maradhatunk a patak ezen oldalán, elmegyünk egy játszótér mellett, jobbra a nevére rászolgáló Kő-hegy magasodik. Az újabb híd előtt balra térünk le a Budakeszi utcára, melyen hamarosan újból találkozunk a Piros jelzésekkel és gyalogolunk tovább felfelé az előttünk tornyosuló Odvas-hegy irányába.

Pár perc múlva, az utolsó háznál elfogy lábunk alatt az aszfalt, jelzett utunk cserjékből álló növényalagútba fúrja be magát. Sziklafal tövébe érünk, figyeljünk, mert balra ágazik le egy jelzetlen csapás, melyre befordulva kezdjük meg kapaszkodásunkat az Odvas-hegy füves, sziklás, meredek oldalában. Néhány digitális térképen Odvas-hegyi tanösvényként jelzik a következő szakaszt, de a valóságban semmi jel nem utal erre, információs táblák nincsenek, de még egy árva jelzést sem találni (2019 tavasza). Mindenesetre utunk egyik fénypontja ez a meredeken, a sziklák közt kanyargó ösvény, mely felvisz egy hatalmas sziklaképződmény tetejére, ahonnan bámulatos kilátás nyílik Budaörsre, a Kő-hegyre, az Odvas-hegy keleti tömbjének felhagyott kőbányájára.

A sziklától pár méterre, kissé feljebb elágazáshoz érünk, egyenesen menjünk tovább a hegy teteje felé, a bal oldali ösvényen fogunk majd visszajönni. Közepesen meredek, egyre teljesebb panorámát nyújtó úton kapaszkodunk fel az Odvas-hegy (315 m) mediterrán feelinget árasztó, mészkősziklás tetejére. Élvezzük ki a perfekt körkilátást, a hangulatot az autópálya konstans zaja teszi kissé illúziórombolóvá, de a látvány kárpótol. Lábunk alatt egész Budaörs, északkeletre a Frank-hegy erdős tömbje, északnak, következő célpontjaink, a Budaörsi Kopárok illusztris tagjai, a Farkas-hegy, a Szekrényes-hegy, a Szállás-hegy uralják a horizontot. Nyugatra a Csiki-hegyek domborulnak.

Fokozottan védett területen járunk, ne térjünk le a már kitaposott ösvényekről, folytassuk túránkat tovább nyugati irányban. Megkezdjük ereszkedésünket a hegyről, jobbra impozáns sziklatorony magasodik, leérünk egy szép fekvésű nyeregbe, ahonnan balra tartva jutunk le egy keresztben futó széles murvás útra, melyen élesen balra fordulunk. Az Odvas-hegy déli oldalában gyalogolunk, szép rálátással a hegy fehéren vakító sziklákkal pettyezett lejtőire. A széles kocsiút élesen jobbra kanyarodva megy tovább lefelé, mi azonban továbbra is az egyenes irányt tartva keskeny ösvényre váltunk. A szélső házak felett maradva pár perc múlva kissé balra fel kanyarodunk, majd jól követhető, jelzetlen csapásunk jobbra fordulva folytatódik a hegy füves oldalában. Rövidesen felérünk a már ismert elágazáshoz, a nagy szikla felett. Kissé balra tartva átvágunk egy erdős részen, és kibukkanunk egy tisztásnál, melynek bal felső részén kis barlang sötétlik, az Odvas-hegyi odú. Ha egyenesen megyünk tovább, leérünk a Kövidinka utca végéhez, a házak közé, ahonnan a Puttony utcára érve jobbra fordulva találjuk meg a keresztben futó Piros sáv jelzésű turistautat, melyre balra fordulva megyünk tovább a Farkas-hegy irányába. Ha a barlang előtt élesen jobbra fordulunk a keskeny kis meredek csapásra, rövid, de kellemetlen lejtővel érünk le a Piros jelű ösvényre, melyen balra kanyarodva megyünk tovább.

A széles kocsiút egy háznál ér véget, innen keskeny ösvény megy tovább felfelé a fiatalos sűrű erdőben. Pár perc múlva egy távvezeték nyiladékánál bukkanunk ki, balra fordulunk a kocsiútra, pár méter után a Piros jelzésű út jobbra tér le, mi maradunk a széles úton, mely felvezet a keresztező Piros + jelű útba, melyre balra kanyarodunk be. A Natura 2000 táblánál tovább megyünk a sorompónál, itt információs táblát találunk, a nyílegyenes, széles földút pedig felvisz a Farkas-hegyre. Amint kiérünk az erdő fái közül, balra kínálkozik egy kitérő egy szépséges kilátóponthoz, jelzetlen, de jól követhető ösvény tekergőzik a Farkas-hegy délkeleti letöréséhez, ahonnan pazar panoráma nyílik Budaörsre és az Odvas-hegyre. Térjünk vissza a jelzett útra, balra fordulva érjük el a Farkas-hegy (343 m) füves, karsztos tetejét.

Jobbra látjuk a két V alakban épített repülőgépszárnyból álló Vitorlázórepülő-emlékművet, az 1979-ben emelt alkotást 2017-ben újították fel. A köves úttól balra, érdemes kimenni a hegy oldalába, a mesés kilátás kedvéért. Piros+ jelzésű utunk, egy információs táblánál, betorkollik egy keresztező széles murvás útba, mely balra fordulva tart Budaörs felé. Innen egyenesen megyünk tovább egy jelzetlen ösvényen, mely szinte nyílegyenesen kapaszkodik fel a Szekrényes-hegy (364 m) jellegzetes, asztal formájú csúcsára. A Budaörsi Kopárok legmagasabb pontján állunk, a körkilátás is ennek megfelelően pompás. Északra a Budai-hegység erdős vonulata húzódik, jól kivezető a János-hegyen álló Erzsébet-kilátó is. Tőle kissé balra a makkosmáriai kegytemplom hagymakupolás épülete és Budakeszi házai látszódnak. Délnyugatra a Csiki-hegyek halmai sorakoznak, előttük következő célpontunk, a Szállás-hegy szép ívű kúpjai magaslanak.

Déli irányban induljunk le a hegyről, elmegyünk egy impozáns sziklatorony mellett, majd meredeken kanyargó, jelzetlen ösvényünk érdekes sziklaképződmények mentén ereszkedik vissza a Piros + jelzésű murvás útra. Jobbra fordulunk, de pár méter után ismét letérünk az útról jobbra, a rekultivált bányaterület mellett meredeken kapaszkodik fel csapásunk a Szállás-hegy (322 m) kopár tetejére, ahonnan mondanunk sem kell, újabb perspektívából látjuk a Budaörs környéki hegyek világát. Délkeleti irányban ereszkedünk le óvatosan a morzsalékos ösvényen a murvás útra, melyen visszafelé, balra fordulunk és pár méter után jobbra kanyarodunk a Piros kereszt jelzéseket követve egy árnyas gyalogútra.

Az erdőből rövidesen kiérünk Budaörs hétvégi házai, gyümölcsösei közé, majd az egyenes Mogyoró utcán érünk le egy keresztező aszfaltos utcára, az Odvashegyi útra, melyen jobbra fordulva folytatjuk túránkat. Utunk befordul az Odvas-hegy és az Út-hegy közti Mária-völgybe, kényelmesen ereszkedünk, balra mellőzünk egy kellemes pihenőhelyet, innen is fel lehet mászni az Odvas-hegyre, majd a P + jelzések a Víg utcánál balra kalauzolnak. A budaörsi városháza modern épülete mögötti részre érünk, innen jobbra pár méter a Szabadság út, ahol a buszok is közlekednek. Tovább egyenesen a hangulatos Víg utca pedig visszavezet kiindulópontunkra, a Kálvária térre.