Impozáns sziklaalakzatok a főváros közelében

Biatorbágy déli határában, a Tétényi-fennsík nyugati letörésénél, az erózió lenyűgöző sziklaformációkat alkotott. A jellegzetes alakja után Nyakas-kőnek nevezett szikla geológiai értéke mellett elsőrangú túracélpont, a látványos kő lapos tetejére merészebbek ki is mászhatnak, de kissé feljebb mászva káprázatos kilátás nyílik a mészkősziklákra, a környék településekkel sűrűn átszőtt síkságára. A mellette, hosszan húzódó Madárszirt is igen impozáns, a sziklafal tetején vezető turistautunkról a beszédes nevű Százlépcsőn ereszkedünk le a gyepes, szavanna jellegű, lágyan hullámzó vidékre.

Nyakas-kő parkoló, Biatorbágytól délre, a Sóskút felé vezető országúton, a falu szélétől kb. 1 km-re, Alsómajor után balra fordulunk egy bekötőútra, az út szélén van egy pár parkolóhely. Busszal jőve, Biatorbágy, Alsómajornál szálljunk le, az országúton Sóskút felé indulunk, majd kb. 200 m után, egy hídon átkelve, balra kanyarodunk be egy bekötőútra, mely a parkolóhoz, ill. a túraút kezdetéhez vezet.

Könnyű, rövid gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott gyalogutakon, ösvényeken. A Nyakas-kőnél gyakorolhatunk egy kis sziklamászást, de kikerülhető a nehezebb szakasz, a Madárszirtre lépcsők, ill. meredek morzsalékos út vezet, a Százlépcső pedig nevének megfelelően hosszú lépcsősor. Nedves vagy jeges időben nagyon óvatosan közelítsük meg a szikla környékét, tetejét ilyenkor kerüljük el inkább. A Madárszirt peremén vezető úton is fokozott figyelemmel közlekedjünk, főleg kisgyerekekkel, a szirt szélét nem védi korlát.

A parkolóból indulunk, az út mentén klassz kis grafikai térképes információs tábla áll, melyen kitűnően áttekinthetjük a túra útvonalát, az útközbeni látnivalókat. Nyakas-kő, Ürge-hegy feliratú táblák mutatnak a fiatalos erdőbe bújó szekérútra, melyen el is indulunk. Pár perc múlva elérjük a Piros jelzésű túraútvonalat, melyen kissé balra tartunk, itt is van tábla. Egy kellemes erdei pihenőhely után kibukkanunk az erdőből és előtűnik a Nyakas-kő bizarr sziklatömbje. A P jelzésű turistaút kényelmesen balról kerüli meg a sziklákat, jelzetlen ösvény vezet egyenesen neki a Nyakas-kőnek, mely a sziklaformáció jobb oldalán kapaszkodik fel meglehetősen veszélyesnek tűnő, morzsalékos, meredek terepen. Ez a csapás végül a Nyakas-kő mögötti részre ér fel, ahonnan kis sziklamászással tudunk felmenni a Nyakas-kő széles, lapos tetejére.

A Nyakas-kő és a környék sziklaszirtjei jellegzetes alakját az erózió, főként az uralkodó északnyugati szél alakította ki, a keményebb mészkőbe rétegződött puhább, homokos üledékeket nagyobb mértékben erodálta, így lett a kőnek nyaka. Az üledékes kőzetekben gyakran találnak Pannon-tenger kori fosszíliákat is. Ha nem is mászunk ki a szikla tetejére, érdemes kissé feljebb kapaszkodni, ahonnan parádés kilátás nyílik a Nyakas-kőre, a szomszédos Madárszirtre és Biatorbágy környékére. A Buda környéki hegyek egyik leglátványosabb pontja ez, kétségtelenül. Miután kiélveztük a nem mindennapi hely varázsát, szép időben, hétvégén, a tömeg miatt ez nem is olyan egyszerű, induljunk el a Madárszirt felé, óvatosan ereszkedjünk le a két sziklát elválasztó árokba, ahol ismét találkozunk a Piros jelzésű turistaúttal. Morzsalékos, nehezen járható, meredek kaptatón, néhol lapos sziklákon lépdelve mászunk fel a Madárszirt déli végére, a P jelzéseket követve. Látványos utunk a sziklafal pereme közelében fut, lélegzetelállító kilátást élvezve a Biai-tavakra, a Zsámbéki-medencére, gyalogolunk tovább. Ne felejtsünk el visszanézni a Nyakas-kőre, innen látszik legjobban, milyen hatalmas képződmény.

Rövidesen elérjük a balra leinduló hosszú lépcsősort, a találó nevű Százlépcsőt, de mielőtt lemennénk, menjünk még pár lépést előre a P úton, szép kilátóponthoz érünk, ahonnan szédítő a kilátás a lépcsőkre és a Madárszirt szikláira. Ereszkedjünk le a lépcsősoron, félúton megcsodálhatunk egy látványos erózió vájta mélyedést, majd sűrű cserjék közt érünk ki a szavannaszerű, lágyan hullámzó, sziklagyepes tájra. Célozzuk meg a kis magaslaton álló pihenőhelyet, ez a Kis-Visszhang-domb, melynek tetejéről csodás panoráma nyílik a hosszan elnyúló Madárszirtre és a Nyakas-kő jellegzetes sziklagombájára.

Jelzetlen, de jól követhető, keskeny ösvény vezet át a bokros, ligetes, gyepes környéken, majd egy erdősáv után kiérünk a betonútra, ahol balra fordulva jutunk vissza kiindulási pontunkra.