Kilátásban gazdag körtúra a Budai-hegység tetejére

A Budai-hegység legmagasabb csúcsára, a Nagy-Kopaszra vezető túraútvonalak közül egyértelműen a legszebb, a Hidegvölgyi pihenőtől induló körtúránk. Az extravagáns külsejű, vitorlásra emlékeztető Csergezán Pál-kilátóhoz a hegység egyik legszebb természetes kilátóhelye, a dolomitgyepes Tarnai-pihenő érintésével kapaszkodunk fel. A kilátótoronyból nyíló bámulatos körpanoráma kiélvezése után kellemes, árnyas erdőben folytatjuk kirándulásunkat a Szarvas-árok feletti impozáns sziklafal peremére, majd a mindig szépen rendben tartott katonasírok mellett ereszkedünk vissza.

A túra időtartama: 4 óra, nagyobb pihenők nélkül

Szintkülönbség: 320 méter fel, ugyanannyi le

Hidegvölgyi Erdei Pihenőhely és Parkoló, a Budakeszit Telkivel összekötő országút mellett. Az erdészház mögött nagy, szabadon használható parkoló. Tömegközlekedéssel, a Széll Kálmán térről, Telki, Zsámbék felé közlekedő Volánbusz járatról a Hidegvölgyi erdészlak megállónál kell leszállni.

Közepesen nehéz gyalogtúra jól jelzett turistautakon, széles dózerutakon. A Tarnai-pihenő felé közepes, jól járható kaptató, a Kék kereszt jelű szakasz egyben kerékpárosoknak kijelölt útvonal, itt fokozottan figyeljünk a két keréken közlekedőkre. A kilátótorony szabadon látogatható, viharos, zivataros időben ne másszunk fel! Útközben vízvételi lehetőség nincs, kellő mennyiségű folyadékot vigyünk magunkkal. A Zöld kereszt jelű útról elérhető sziklaszirt, rövid, jelzetlen, de egyértelmű csapáson közelíthető meg. Visszafelé a Zöld Mária út kb. 300 méteren át a forgalmas Telki - Budakeszi országút mellett vezet, nagyon óvatosan gyalogoljunk itt.

Térképkivágat: Budai-hg. 1:25 000 (Cartographia)

A hétvégenként népszerű Hidegvölgyi Erdei Pihenőhelynél kialakított parkolóból indulunk, az erdészház mellett erdei játszóteret alakítottak ki. Túránk első fele, a Nagy-Kopasz csúcsa utáni kereszteződésig megegyezik a Sisakvirág tanösvény útvonalával, több információs tábláról is olvashatunk a környék jellegzetes növényeiről, állatairól, földtanáról. A Zöld ∆ jelzésű széles szekérúton gyalogolva pár perc után jobbra ágazik le a nyiladékban futó Zöld Mária-út, itt fogunk majd visszajönni. Pár lépéssel odébb, balra indul a Sárga + jelzésű út, maradunk az egyenesen tovább haladó Zöld háromszögön.

Az árnyas erdőben lassan, de biztosan emelkedő, széles utunkról már egyre jobban látszanak a Tarnai pihenő fehéren megvillanó dolomit hegyoldalai. Néhány nagy kanyar után közepes kaptatóval kapaszkodunk fel a kopár, erodált hegyoldalra. A Nagy-Kopasz meredek déli, délnyugati oldalán a gyep és a felszínre bukkant fehér dolomit alkotja az ún. nyílt dolomit sziklagyepet. A varázslatos, vadvirágos Tarnai pihenőtől parádés panoráma nyílik dél felé. Kissé jobbra, gyönyörű a Kopasz-hegy fenyvesekkel betelepített, tisztásos oldala. A pihenőtől ismét északra forduló szekérutunk fenyvesligeteken vezet keresztül, majd rövidesen, egy magányos fenyőnél, Y alakú elágazáshoz érünk, ahol jobbra ágazik le a Piros ∆ és a Zöld + jelzésű út, mi a bal oldali ágon, továbbra is a Zöld ∆ jelzéseket követve, enyhén emelkedve a ritkás erdőben közelítjük meg a Nagy-Kopasz ligetes, cserjés fennsíkját.

A Budai-hegység legmagasabb pontját, a Nagy-Kopaszt (559 m) túlzás lenne csúcsnak nevezni, széles kiterjedésű, erdős, hullámos fennsíkján hamarosan kibukkan előttünk a modern, 2006-ban átadott, jellegzetes, óriási favitorlára hasonlító Csergezán Pál-kilátó. A Páty, Telki és Nagykovácsi hármas határán emelkedő kilátó felső szintje 18 méter magas, a pontosan 100 lépcsőfokon elérhető magasságból térképszerűen rajzolódik ki a környező táj. Az egyedülálló körpanoráma tiszta időben magában foglalja az egész Budai-hegységet, jól látható a Pilis, a Gerecse, de szép, tiszta időben még a Mátra és a Börzsöny hegyvonulata is kirajzolódik. Csergezán Pál festőművész (1924-1996) lelkes természetjáró, elsősorban az erdő vadjait ábrázoló festményei révén vált ismertté, élete vége felé Telkiben lakott, műterme a Budakeszi Erdőgazdaságban volt. Hamvait is itt az erdőben, az Anna-vadászház mellett helyezték el.

A kilátótoronytól folytassuk utunkat a Zöld jelű ösvényen, mely pár méter után kiér egy kereszteződéshez, ahol balra fordulva, a köves szekérúton folytatódik tovább, alig észrevehetően lejtve ér egy újabb elágazáshoz. Itt találkozunk a balról érkező, újonnan felfestett és kialakított Kék kereszt jelzésű úttal. Pár méter után az út kettéágazik, kissé balra megy tovább Nagykovácsi felé a Zöld és a tanösvény, mi jobbra fordulunk a Kék + jelű útra. Hosszasan vándorlunk az eseménytelen, enyhén lejtő szekérúton, mely egyben hegyi kerékpárosoknak is kijelölt útszakasz, míg az újabb elágazásnál találkozunk a balról jövő Piros jellel, és élesen jobbra kanyarodva megyünk a kényelmes úton. A Kék kereszt jelek rövidesen balra térnek le, egyenesen a Zöld + és a Piros jelzésű út folytatódik. Mi továbbra is a Kék + jeleket, immáron a Zöld kereszt jelekkel együtt követjük az enyhén lejtő, széles úton.

Az egyenesen tovább futó kerékpáros útvonalról egy idő után jobbra tér le a Kék + és a Zöld + is, és pár lépés után újabb kereszteződéshez érünk, ahol jobbra fordulunk a Zöld + jeleket követve, a Kék és az innen startoló Sárga kereszt balra kanyarodva folytatódik a budakeszi vadaspark irányába. Kb. 8-900 méter után kínálkozik egy csodaszép kitérő a szurdokszerű Szarvas-árok feletti sziklafal tetejére, keskeny, alig észrevehető, jelzetlen ösvényen térünk le jobbra, jó hasznát vesszük egy térképes, gps alapú applikációnak, mely idilli tisztások láncolatára vezet ki. Egy, régen talán magassági pontként épült betonkocka, rakta kopott zöld kereszt jelek, mellett, jobbra indul meg egy vékony kis csapás, mely kivezet a nem messze álló sziklaszirtek (Nagy-sziklafal) felső szélére, ahonnan remek panorámát élvezhetünk a Budai-hegység eme csendes szegletére, a Nagy-Kopasz déli nyúlványaira, melyet a térkép Fekete-hegyekként jelöl. Nem túl változatos módon, ahol mi állunk, az is Fekete-hegyként ismert.

Térjünk vissza ugyanazon az úton a betonkockához és egyenesen menjünk tovább a jelzetlen ösvényen, mely a ligetes erdőben mesés tisztásokat köt össze, melyen magányos fenyőfák állnak. Hamarosan kiérünk a jelzett (Zöld +) útra, melyen jobbra fordulva érünk a pár lépésre lévő II. világháborús katonasírokhoz. A mindig szépen gondozott, frissen koszorúzott síroktól továbbra is a Zöld kereszt jelzésű utat követve ereszkedünk le a Kakukk-hegy oldalában a forgalmas telki országútra. Jobbra fordulunk rajta, jó 300 méternyi kellemetlen gyaloglás következik az aszfaltút mellett, legyünk nagyon óvatosak, az autóforgalom szinte mindig jelentős. Jobbra térünk a Zöld Mária-útra, mely egy, a műúttal párhuzamosan futó keskeny ösvényen vág át egy csalitoson, majd egy hosszú, végtelennek látszó, unalmas nyiladékon keresztül csatlakozik be a Zöld jelzésű útba, melyen balra fordulva a már ismert úton érünk vissza kiindulási pontunkra, a Hidegvölgyi pihenőhöz.