A Budaörsi Kopárok izgalmas világa

A Budaörs felett húzódó mészkősziklákkal pettyezett füves dombok, hegyek vonulata, a nevéhez hű Budaörsi Kopárok a Budai-hegység leglátványosabb pontjai közé tartoznak. A hajdani Csíki Csárdától indulva járjuk végig a Csíki-hegyek emblematikus csúcsait, a Huszonnégyökrös-hegy merész sziklaletöréseitől a Szállás-hegy páratlan kilátást nyújtó kúpjain át a szigetszerű Út-hegy intim hangulatú tisztásaiig.

Budaörs, Csíki csárda. A Budaörs központi útját képező Szabadság úton található a már bezárt hajdani csárda épülete, a Törökugrató út és Csíki utca kereszteződésénél. Parkolóhelyek a közelben. Buszmegálló, 88-as BKV járat.

Rövid, közepesen nehéz gyalogtúra beépített területen lévő aszfaltos utcákon, jól jelzett turistautakon és jelzetlen ösvényeken. A túra nehézségét a Szállás-hegyre vezető jelzetlen, meredek csapás adja, ill. a hegyról lefutó morzsalékos, de rövid lejtő, itt óvatosan ereszkedjünk lefelé. A csúcstámadás elhagyható, de az a kirándulás leglátványosabb része. Útközben vízvételi lehetőség nincs. A túra 8 éven felüli gyerekekkel is teljesíthető, rövid, izgalmas, változatos program.

Térképkivágat: Budai-hg. 1:25 000 (Cartographia)

Az egykori Csíki csárda bezárt épületétől indulunk a Sárga sáv jelzéseket követve a Szabadság úttal párhuzamos, csendes Csíki utcán. Jobbra, az első lehetőségnél, az Orchidea utcára fordulunk, majd balra, a Tárogató utcán gyalogolunk egyre feljebb a magasan a hegyoldalba épült házak között. Balról egy rendezett kis játszóteret hagyunk el, a meredek aszfaltos utca végén jelzett utunk keskeny ösvényre vált és megkezdi rövid kapaszkodását a Huszonnégyökrös-hegy oldalában. Rövidesen balra kínálkozik rövid kitérő egy szép kilátópontra, ahonnan a Törökugratóra nyílik remek panoráma. Pár lépés után elágazáshoz érünk, a Sárga jelzés itt élesen jobbra folytatódik, arra megyünk majd tovább, de először menjünk ki a Sárga jelzésű ösvényen a hegy nyugati végét képező meredek sziklaletörésre.

A Huszonnégyökrös-hegy furcsa nevének eredetéről két legenda is szól, az egyik szerint egy mészáros fogadott 24 ökörben, hogy egyvégtében fel tud futni a csúcsig. A fogadást megnyerte, ám a csúcsra felérve meghalt. A másik szerint a törökök 24 ökörrel húzták fel a hegy tetejére az ágyúkat.

Az elágazástól nem messze, szintén balra még egy kilátóhelyre mehetünk ki, majd felérünk a hegy legmagasabb pontjára, egy bájos kis tisztásra, ahonnan kilátás nincs, kicsit tovább azonban az út végén kibukkanunk a Huszonnégyökrös-hegy (288 m) nyugati sziklái tetejére, ahonnan páratlan panorámát élvezhetünk a Budai-hegységre, a Csíki-hegyekre, a távolban még a Gerecse is körvonalazódik. A lábunk alatt, a mélyben pedig a német katonai temető szigorú rendben sorakozó sírjait is láthatjuk.

Térjünk vissza a Sárga jelzésű turistaútra és folytassuk utunkat a bal oldali ágon. Az erdőből kiérve a Kis-Csík-hegy oldalában gyönyörű vadvirágos rétet keresztezünk, nagyjából szintet tartó keskeny ösvényünk a névadó Csík-hegy oldalában halad, időnként szép kilátással Budaörs irányába. A Csík-hegy és a Ló-hegy nyergében kereszteződéshez érünk, itt egyenesen megyünk tovább felfelé, továbbra is a S jelzéseket követve. Széles, kavicsos gyalogúthoz érünk, mely a Ló-hegy oldalában kanyarogva fut tovább. Ahogy elérjük a Felsőszállás utca aszfaltcsíkját, eldönthetjük, hogy lerövidítjük a túrát a Szállás-hegy megmászásának kihagyásával, ebben az esetben folytassuk egyenesen a sétát, a Szállás-hegy felé pedig jelzett utunk élesen balra tart tovább egy ösvényen az erdő szélén, melyen pár perc alatt elágazáshoz érünk.

Balra fordulunk a Sárga jelzésen, de néhány lépés után jobbra hagyjuk el a széles utat egy jelzetlen, nehezen észrevehető csapáson. Rövidesen az ösvény már jobban követhető, eleinte enyhén emelkedve harántol a Szállás-hegy erdős nyugati oldalában, de a következő kereszteződésnél jobbra fordulunk és megkezdjük meredek, fáradságos kapaszkodásunkat a hegy teteje felé. Rövidesen kiérünk a fák közül és jobbra fordulva, toronyiránt mászunk fel a kitaposott csapáson a szép formájú csúcsra. A Szállás-hegy (322 m) több, kopár, hullámzó kúp sorából áll, parádés kilátás nyílik róla a Budaörsi Kopárok jellegzetes csúcsaira, a Szekrényes-hegyre, a Farkas-hegyre, Budaörs irányában az Odvas-hegy gyönyörű vonulatára, nyugatra a Csíki-hegyek halmaira.

Kimegyünk a hegy keleti kúpjára, ahonnan délkeleti irányban ereszkedünk le a morzsalékos, meredek lejtőn a lent már jól látható, betonútra, melyen jobbra fordulva folytatjuk utunkat. A sorompó után az Akácos utcán megyünk tovább lefelé, a kereszteződésnél jobbra fordulunk a Sárga + jelű úton, de pár méter után újabb csomóponthoz érünk, ahol a három út közül a bal oldalin, a Sóvirág utcán megyünk tovább. Hamarosan balra, a nyílegyenes, murvás Lóvölgy utcán emelkedünk az Út-hegy irányába, az utolsó ház kerítésénél lévő kereszteződésnél jobbra kanyarodunk. Az Út-hegy (262 m) kettős kúpja közül a keleti tetején egy rozsdás adótorony áll, mi most a másik, jobbra lévő, a nyugati, magasabb csúcsot támadjuk meg, keskeny, néhol nehezen követhető, jelzetlen ösvényünk kissé balra tartva vezet fel egy idilli fekvésű kis tisztásra, ahonnan korlátozott kilátás nyílik észak felé.

A tisztásról jobbra menjünk tovább a jelzetlen ösvényen, mely hangulatos feketefenyőligetek közt kanyarog a hegy nyugati oldalában, néhol szép kilátással Budaörsre. Balra fordulva pedig egy kerítés mellett ér le a Lejtő utcára, mely nevére rászolgálva meredeken fut le a hegyről. A kereszteződésnél jobbra fordulunk a Panoráma utcára, mely kivisz a Szüret utcára, melyen jobbra tartva érünk ki a Szabadság útra. Érdemes a forgalmas főúttal párhuzamos, keskeny, hangulatos Szilva utcán visszagyalogolni kiindulási pontunkra, a Csíki Csárda épületéhez.