Rejtett természeti értékek nyomában Biatorbágy határában

A főváros mellett fekvő Biatorbágy elsősorban a történelmünkben is szerepet játszott vasúti viaduktjáról ismert, de környékén is számos természeti szépséget fedezhetünk fel, többek közt a biatorbágyi kaptárkövek világát. A látványos ipari műemléktől indulunk az Iharos-völgyön át az erdőben magányosan megbújó Szily-kápolnáig, majd felmászunk a Kő-hegy sziklaképződményeihez, ahonnan szép kilátást élvezhetünk Biatorbágyra és környékére. Hangulatos erdei gyalogutakon térünk vissza a faluba, a romantikus Forrás-völgyön keresztül, a szebb napokat is látott Madár-forrás érintésével.

Biatorbágy, Viadukt. A hídtól északra, a Fő utca mellett, a Füzes-patak mentén van egy szabadon használható parkoló. Buszmegálló: Biatorbágy, völgyhíd.

Könnyű, rövid gyalogtúra viszonylag jól jelzett turistautakon, ösvényeken, aszfaltos utcákon. A Kő-hegyre vezető kaptató meredek, de rövid. A sziklafalak tetején óvatosan mozogjunk, korlát nincs.

Térképkivágat: Budai-hegység 1:25 000 (Cartographia)

A híres-hírhedt biatorbágyi viadukt igazán impozáns látványt nyújtva íveli át a Füzes-patak völgyét, ma már vasúti forgalom nincs rajta, hazánk egyetlen páros vasúti völgyhídja északi párján kialakított sétányról csodálhatjuk meg az egyedülálló ipari műemléket. A XIX. század végén épült híd leginkább, az itt, 1931-ben elkövetett, 22 halálos áldozatot követelő robbantásos merényletről ismert, a viadukt neve mindörökre egybeforrt robbantójával, Matuska Szilveszterrel. Az 1970-es évek közepén északabbra helyezték át a rajkai fő vasútvonalat, 1979-ben gurultak át az utolsó vonatok a hídon. A példásan felújított viadukt északi, sétánnyá és kerékpárúttá alakított hídjára a körforgalom mellől induló lépcsősoron juthatunk fel. Csodás kilátás nyílik a másik hídpárra, ill. a falut körülölelő dombok láncolatára, köztük úti célunkra, a Kő-hegyre is.

Leérve a hídról, a Piros sáv jelzésű úton, a déli hídpár alatt menjünk át, majd a Határkereszt sétányra forduljunk be, ez a híd alatt átmenő jobb oldali utcácska, a bal oldali, forgalmasabb úton fogunk majd visszajönni, az is Piros sáv jelzésű. A Patak utcára térve, amikor az élesen jobbra fordul, mi egyenesen megyünk tovább egy gyalogúton, mely kis hídon vezet át a Füzes-patak felett. Újból aszfaltos utcára érünk, az elágazástól az Iharos utcát követjük a házak között. A falu szélén fekvő sportpályát jobbról kerüljük meg, egyenesen a Piros + jelzésű út folytatódik. A pálya után jobbra tartunk egy széles földúton, mely bekanyarodik az Iharos-völgybe. A széles, hosszúkás tisztásszerű völgyben kényelmesen gyalogolunk, a jobbra eső Közép-hegyet megkerülve, a völgyzárlatnál, jelzett utunk lassan jobbra fordulva tér be az erdő fái közé.

Felérünk a Szélkapu-völgybe, az elágazásnál jobbra tartunk a Piros jelzéseket követve, majd a következő két elágazásnál balra fordulunk, a másodiknál ösvényre térve a széles földútról. A keskeny, de jól követhető csapás enyhén emelkedve kapaszkodik fel a Szily-kápolna bájos kis, erdőben megbújó, kör alaprajzú épületéhez. A XIX. század elején, klasszicista stílusban épült, Szent Vendelnek szentelt kápolna építtetője Szily József udvari tanácsos volt. Az egykori berendezés elpusztult, jelenleg a belső teljesen üres, a padlózaton Szily Antal sírlapja emlékeztet arra, hogy egykoron itt volt a család sírboltja, melyet később kifosztottak. Az épület előtt pihenőpadon merenghetünk a múlt dicsőségéről, szerencsére a kápolna elég jó állapotban van még mindig. Az épület mögötti keskeny, meredek, Piros kereszttel jelzett ösvényen indulunk tovább, kis csapásunk csak az elején meredek, később kényelmes, nagyjából szintet tartó ösvényként halad az Iharos erdős északi oldalában. Az Iharos tetején volt a Budapestet védő légvédelmi gyűrű egyik rakétabázisa, ma már elhagyatottan áll.

Jelzett utunk egy tarvágás szélére ér, ahol találkozunk a Piros sáv jelzéssel, melyen kissé balra fordulunk és meredeken leereszkedünk a Szélkapu-völgybe. Nyílegyenes úton, először enyhén, majd egyre erősebben emelkedve mászunk fel a biatorbágyi kaptárkövek aljába. A Kő-hegy déli oldalán magasodó három sziklában összesen tíz sziklafülke található, eredetük a homályba vész. Jobbról kerüljük meg a sziklaformációt, majd jelzett utunk balra kanyarodva fut ki a Hármas-szikla nevű képződmény tetejére. Innen is szép a kilátás elsősorban a szemközti Iharosra, de menjünk egy kicsit tovább a Piros sáv jelzésű ösvényen és pár méterre a Négyes-sziklához jutunk, melynek lapos tetejéről megnyílik a táj Biatorbágy felé is, itt a belógó növényzet kevésbé korlátozza a panorámát.

A szikla közelében van a Kő-hegy (Kő-orr) (301 m) legmagasabb pontja is. Folytassuk túránkat a keskeny kis jelzett ösvényen, mely lassan északnak fordulva fut a hegy peremén. Pár perc múlva kicsit megint megnyílik a táj, a kevésbé érdekes ipari parkok felé látunk el, majd elágazáshoz érünk, ahol derékszögben balra kanyarodunk a benőtt nyiladékban egyenesen lefelé vezető lejtős úton.  Egy tágas szántóföld mellett érünk le a hegyről, élesen balra kanyarodva egy kerítés mellett, az erdő szélén megyünk tovább. A következő elágazásnál is tarjuk az egyenes irányt a Piros sávval jelzett széles kocsiúton, fiatalosban futó utunk nem sok izgalmat tartogat, míg hirtelen jobbra fel kalauzolnak a jelzések, kikerülendő egy lezárt magánterületet. Jobbról, a kerítése mellett kerüljük meg a hatalmas telket, majd a kapujánál kanyarodunk vissza, a most már murvás kocsiútra.

Idilli tisztást mellőzünk, a végénél pedig balra tehetünk egy kis kitérőt a Madár-forrás szebb napokat is látott pihenőhelyéhez. Mindenesetre még így is elég romantikus a hely, a kifolyóból bőven folyó forrásvíz pedig nagyon jól esik. Visszatérve a Piros jelzésű betonútra, balra fordulva folytatjuk utunkat a falu felé. A Forrás utca jobb oldalán hétvégi házak sorakoznak, a bal oldalon a hangulatos Forrás-völgy helyi természetvédelmi terület húzódik lápos, mocsaras vidékével, kissé odébb még egy tavacskát, a Nemo-tavat is láthatjuk. Egy kettős keresztnél érjük el az Iharos úti elágazást, ahonnan 10 perc alatt visszasétálhatunk kiindulási pontunkhoz, a biatorbágyi viadukthoz.