Rejtett természeti értékek nyomában Biatorbágy határában

A főváros mellett fekvő Biatorbágy elsősorban a történelmünkben is szerepet játszott vasúti viaduktjáról ismert, de környékén is számos természeti szépséget fedezhetünk fel, többek közt a biatorbágyi kaptárkövek világát. A látványos ipari műemléktől indulunk az Iharos-völgyön át az erdőben magányosan megbújó Szily-kápolnáig, majd felmászunk a Kő-hegy sziklaképződményeihez, ahonnan szép kilátást élvezhetünk Biatorbágyra és környékére. Hangulatos erdei gyalogutakon térünk vissza a faluba, a romantikus Forrás-völgyön keresztül, a szebb napokat is látott Madár-forrás érintésével.

Biatorbágy, Viadukt. A hídtól északra, a Fő utca mellett, a Füzes-patak mentén van egy szabadon használható parkoló. Buszmegálló: Biatorbágy, völgyhíd.

Könnyű, rövid gyalogtúra viszonylag jól jelzett turistautakon, ösvényeken, aszfaltos utcákon. A Kő-hegyre vezető kaptató meredek, de rövid. A sziklafalak tetején óvatosan mozogjunk, korlát nincs.

Térképkivágat: Budai-hegység 1:25 000 (Cartographia)

A híres-hírhedt biatorbágyi viadukt igazán impozáns látványt nyújtva íveli át a Füzes-patak völgyét, ma már vasúti forgalom nincs rajta, hazánk egyetlen páros vasúti völgyhídja északi párján kialakított sétányról csodálhatjuk meg az egyedülálló ipari műemléket. A XIX. század végén épült híd leginkább, az itt, 1931-ben elkövetett, 22 halálos áldozatot követelő robbantásos merényletről ismert, a viadukt neve mindörökre egybeforrt robbantójával, Matuska Szilveszterrel. Az 1970-es évek közepén északabbra helyezték át a rajkai fő vasútvonalat, 1979-ben gurultak át az utolsó vonatok a hídon. A példásan felújított viadukt északi, sétánnyá és kerékpárúttá alakított hídjára a körforgalom mellől induló lépcsősoron juthatunk fel. Csodás kilátás nyílik a másik hídpárra, ill. a falut körülölelő dombok láncolatára, köztük úti célunkra, a Kő-hegyre is.

Leérve a hídról, a Piros sáv jelzésű úton, a déli hídpár alatt menjünk át, majd a Határkereszt sétányra forduljunk be, ez a híd alatt átmenő jobb oldali utcácska, a bal oldali, forgalmasabb úton fogunk majd visszajönni, az is Piros sáv jelzésű. A Patak utcára térve, amikor az élesen jobbra fordul, mi egyenesen megyünk tovább egy gyalogúton, mely kis hídon vezet át a Füzes-patak felett. Újból aszfaltos utcára érünk, az elágazástól az Iharos utcát követjük a házak között. A falu szélén fekvő sportpályát jobbról kerüljük meg, egyenesen a Piros + jelzésű út folytatódik. A pálya után jobbra tartunk egy széles földúton, mely bekanyarodik az Iharos-völgybe. A széles, hosszúkás tisztásszerű völgyben kényelmesen gyalogolunk, a jobbra eső Közép-hegyet megkerülve, a völgyzárlatnál, jelzett utunk lassan jobbra fordulva tér be az erdő fái közé.

Felérünk a Szélkapu-völgybe, az elágazásnál jobbra tartunk a Piros jelzéseket követve, majd a következő két elágazásnál balra fordulunk, a másodiknál ösvényre térve a széles földútról. A keskeny, de jól követhető csapás enyhén emelkedve kapaszkodik fel a Szily-kápolna bájos kis, erdőben megbújó, kör alaprajzú épületéhez. A XIX. század elején, klasszicista stílusban épült, Szent Vendelnek szentelt kápolna építtetője Szily József udvari tanácsos volt. Az egykori berendezés elpusztult, jelenleg a belső teljesen üres, a padlózaton Szily Antal sírlapja emlékeztet arra, hogy egykoron itt volt a család sírboltja, melyet később kifosztottak. Az épület előtt pihenőpadon merenghetünk a múlt dicsőségéről, szerencsére a kápolna elég jó állapotban van még mindig. Az épület mögötti keskeny, meredek, Sárga kápolna jelű ösvényen indulunk tovább (ez egy új jelzés, a régi Piros + jel még áthúzva látszik néhol),  kis csapásunk csak az elején meredek, később kényelmes, nagyjából szintet tartó ösvényként halad az Iharos erdős északi oldalában. Az Iharos tetején volt a Budapestet védő légvédelmi gyűrű egyik rakétabázisa, ma már elhagyatottan áll.

Jelzett utunk egy tarvágás szélére ér, ahol találkozunk a Sárga sáv jelzéssel, melyen kissé balra fordulunk és meredeken leereszkedünk a Szélkapu-völgybe. Ez a jelzés is viszonylag új (2020), a régi piros sáv jelek látszódnak még néhol. Nyílegyenes úton, először enyhén, majd egyre erősebben emelkedve mászunk fel a biatorbágyi kaptárkövek aljába. A Kő-hegy déli oldalán magasodó három sziklában összesen tíz sziklafülke található, eredetük a homályba vész. Jobbról kerüljük meg a sziklaformációt, majd jelzett utunk balra kanyarodva fut ki a Hármas-szikla nevű képződmény tetejére. Innen is szép a kilátás elsősorban a szemközti Iharosra, de menjünk egy kicsit tovább a Sárga sáv jelzésű ösvényen és pár méterre a Négyes-sziklához jutunk, melynek lapos tetejéről megnyílik a táj Biatorbágy felé is, itt a belógó növényzet kevésbé korlátozza a panorámát.

A szikla közelében van a Kő-hegy (Kő-orr) (301 m) legmagasabb pontja is. Folytassuk túránkat a keskeny kis jelzett ösvényen, mely lassan északnak fordulva fut a hegy peremén. Pár perc múlva kicsit megint megnyílik a táj, a kevésbé érdekes ipari parkok felé látunk el, majd elágazáshoz érünk, ahol derékszögben balra kanyarodunk a benőtt nyiladékban egyenesen lefelé vezető lejtős úton.  Egy tágas szántóföld mellett érünk le a hegyről, élesen balra kanyarodva egy kerítés mellett, az erdő szélén megyünk tovább. A következő elágazásnál is tarjuk az egyenes irányt a Sárga sávval jelzett széles kocsiúton, fiatalosban futó utunk nem sok izgalmat tartogat, míg hirtelen jobbra fel kalauzolnak a jelzések, kikerülendő egy lezárt magánterületet. Jobbról, a kerítése mellett kerüljük meg a hatalmas telket, majd a kapujánál kanyarodunk vissza, a most már murvás kocsiútra.

Idilli tisztást mellőzünk, a végénél pedig balra tehetünk egy kis kitérőt a Madár-forrás szebb napokat is látott pihenőhelyéhez. Mindenesetre még így is elég romantikus a hely, a kifolyóból bőven folyó forrásvíz pedig nagyon jól esik. Visszatérve a sárga sáv jelzésű betonútra, balra fordulva folytatjuk utunkat a falu felé. A Forrás utca jobb oldalán hétvégi házak sorakoznak, a bal oldalon a hangulatos Forrás-völgy helyi természetvédelmi terület húzódik lápos, mocsaras vidékével, kissé odébb még egy tavacskát, a Nemo-tavat is láthatjuk. Egy kettős keresztnél érjük el az Iharos úti elágazást, ahonnan 10 perc alatt visszasétálhatunk kiindulási pontunkhoz, a biatorbágyi viadukthoz.