Kalandos gyalogtúra szédítő panorámával

A többnyire szelíden hullámzó, középhegységi jellegű Bécsi-erdő legvadabb, igazi alpesi jellegű hegye, a Peilstein. A 716 m magas, rusztikus hangulatú hüttével koronázott, lapos, erdős tetejű hegy a keletről vagy északról érkező túrázóknak teljesen átlagos képet mutat, azonban nyugati oldalának meredeken letörő, 80 méter magasságot is elérő mészkősziklafalai bevehetetlen bástyaként sorakoznak az idilli mezők, fenyvesek felett. 840 mászóútvonalával nemzetközi viszonylatban is kimagasló helyet foglal el a sziklamászók társadalmában, de mezei turisták is szívesen látogatják a változatos hegytömböt, a családi túraútvonalaktól a mászósabb, biztosabb lépést kívánó turistautakig, minden ízlést kielégít a Peilstein remek infrastruktúrája. A gyermekes családok egy többállomásos, tematikus élményutat járhatnak végig, míg a vállalkozóbb kedvű, gyakorlott túrázók érezhetik is a sziklával való közvetlen kapcsolatot az általunk ajánlott izgalmas, veszélytelen, néhol mászós, szédítő kilátásban nem nélkülöző körtúránkon.

Nöstach, Mostheuriger Karner, a vendéglő melletti nagy parkoló szabadon használható. Az Altenmarkt an der Triesting faluhoz tartozó településrész a 11-es főút Alland és a Triesting-völgy közötti részén található, legegyszerűbben megközelíthető az A21-es autópályáról, Mayerling lehajtónál jövünk le a sztrádáról, majd a 11-es főúton, Allandon át érünk Nöstachba. A falu túlsó végén egy táblával is jelzett bekötőút vezet balra a népszerű vendéglőhöz.

Gyakorlott túrázóknak ajánlott, közepesen nehéz gyalogtúra, részben jól jelzett, részben jelzetlen utakon, ösvényeken. Fontos a jó tájékozódási képesség, biztos lépés, szédülésmentesség. A sziklákon felfelé a Haserlstiege útvonal drótkötéllel biztosított, néhány kisebb létra és a sziklába rögzített vashágcsók segítik a feljutást. Via ferrata besorolás: A, azaz könnyű, gyerekekre érdemes azért felszerelést adni. Lefelé a Zinnenkessel katlanjában vezető út sok lépcsővel tarkított könnyebb útvonal, itt vigyázzunk közvetlenül a sziklafal mellett a kőomlásra. 10 éven felüli gyakorlott túrázó gyerekekkel bevállalható a túra, sisak ajánlott a két sziklás részen, a sziklafalak tetején, a kilátópontoknál óvatosan mozogjunk! A Wandfußsteigról levezető, jelzetlen ösvény, meredek, csúszós, kellemetlen talajon vezet, egy pár túrabot jó használatot tehet. Ügyeljünk a vendéglők nyitvatartására, figyeljünk a pihenőnapra (Ruhetag)!

Családi variáció

A Peilstein élményút végigjárása kisgyermekes családoknak is problémamentes! A 16 állomásos Erlebnisweg Peilstein a Mostheuriger Karnertől indul, végcélja a hegytetőn lévő Peilsteinhaus megannyi kalandos játékaival. Az információs táblák német nyelvűek, de a játékok, élményelemek használata egyértelmű. Az élményút hossza 5,9 km, játékokkal, pihenőkkel, hüttézéssel simán elmegy egy egész napos programnak. Érdemes a Peilsteinhaustól a pár perc sétára lévő csúcskeresztig kisétálni a sziklafalakra nyíló kilátás kedvéért!

Vendéglátás

Mostheuriger Karner: A kirándulás kiindulópontjaként akár indulás előtt vagy a túra után is remek hely egy-két italra vagy akár egy komplett étkezésre. Kiadós, igazi osztrák falusi konyhát vivő, autentikus konyha, szép időben tágas, hangulatos terasszal. Nyitva 11-től este 8-ig, hétvégén 9-ig, hétfő szünnap! Két legnépszerűbb specialitásuk a ropogósra sült csülök és a szaftos rántott csirke.

Peilsteinhaus: Hamisítatlan hütte feeling a hegy tetején, a rusztikus épület tűzlépcsőjéből kilátót alakítottak ki, a széles udvaron, mászófal, slack-line és egyéb aktívkodó élményelemek. Egész évben nyitva, de augusztusban általában szabadság miatt két hetet zárva tart. Hétfő és kedd szünnap!

Gasthof am Holzschlag: Családias hangulatú vendéglő játszótérrel, tipikus osztrák fogásokkal, Holzschlag falucska szélén, közel a turistaúthoz. Egész évben nyitva, konyha 11-től 20 óráig, kedd és szerda szünnap!

A térképeken szerepló Schutzhaus am Holzschlag 2016 óta zárva, nem úgy tűnik, hogy újra nyitják (2020).

A Mostheuriger Karner vendéglő melletti parkolóból indulunk, amennyiben kihagyjuk az élményutat, mehetünk közvetlenül is a széles földúton, de hangulatosabb a tőle jobbra, az erdőszélen futó ösvényen menni. Az élményút kezdő állomásának zöld kapuját már messziről látjuk, az enyhén emelkedő ösvényről szép kilátás nyílik visszafelé az üdén zöldellő réteken túl a Dornau búcsújáró templomra és a tőle balra emelkedő Hocheck csúcsára. A második állomás, mely egyben egy távcsövekkel felszerelt magasles, után utunk, követve az erdő szélét balra kanyarodik, a következő állomás után  pedig kiér egy széles útra. A kereszteződésnél találjuk a negyedik állomás nagy, mászható pókhálóját, az útjelzőtáblás elágazásnál jobbra megyünk tovább, követve az élményutat. A következő, az 5. számú állomásnál végre megpillantjuk a Peilstein lenyűgöző, bevehetetlen várfalként sorakozó sziklafalait, bástyáit.

Átvágunk a mezőn, majd utunk széles bal kanyarral visszabújik az erdő fái közé, le-föl hullámozva rövidesen kiérünk a hajdani Schutzhaus am Holzschlag menedékház zárva tartó épületéhez, mely mellett a 7. állomás izgalmas függőhídját és mászó pályáját próbálhatjuk ki. Amennyiben pár lépést tovább megyünk, egy csinos keresztnél kijutunk egy aszfaltútra, Holzschlag településrész szélére. Jobbra pár méter a már említett vendéglő, a Gasthof am Holzschlag. A bezárt menedékháztól az erdő szélén vezető ösvényen folytatjuk déli irányba a túrát, rövidesen betérünk az erdőbe, kereszteződéshez érünk, itt találjuk a 8-as állomást. A piros-fehér-piros jelzésű, széles turistautat pár méter után elhagyjuk egy jobbra letérő jelzetlen, de jól követhető ösvény kedvéért. Aki a családi élményúton maradna, az tovább kövesse a jelzett utat, mely innen egy kissé meredekebbre és kövesebbre vált, majd egy elágazásnál (10.állomás) jobbra fordulva ér fel a Peilsteinhaushoz.

A jelzetlen ösvény eleinte szintet tartva kényelmesen, majd kövessé és közepesen meredekké válva kapaszkodik fel a Peilstein sziklafalainak tövében futó Wandfußsteig piros-fehér-pirossal jelzett útvonalához. Pont a Matterhorn nevű sziklabástya alá érkezünk, balra fordulunk a jelzett útra, mely közepesen emelkedve egy nagy jobb kanyarral ér fel a Teufelsbadstube barlangjához, mely pontosan a Peilstein csúcsa alatt bújik meg a sziklafalban. A Tuefelsbadstubenwand sziklafalain gyakori vendégek a sziklamászók, pihenésképp figyelhetjük hajmeresztő teljesítményüket a függőleges falon. Balról kerüljük a sziklafalat, majd egyből jobbra indul meg meredeken felfelé a sziklák közt a Haserlstiege izgalmas útvonala. A sziklaszoroson két rövidebb vaslétra és néhány vashágcsó segítségével, drótkötéllel biztosított úton küzdhetjük magunkat fel. Egy lapos szikla tetején érjük el a kijáratot, közvetlenül mellette, kissé balra kimehetünk a Luckete Wand sziklafalának tetejére, ahonnan lenyűgöző, egyben szédítő kilátás nyílik a Peilstein várfalként sorakozó, impozáns sziklabástyáira.

A kilátóponttól rövid ösvény vezet a hegyi mentők kunyhója mellett a hegy legmagasabb pontján (716 m) emelt Peilsteinhaus turistaházhoz. A ház kilátójából szép időben egész a Schneebergig is elláthatunk. A jól megérdemelt pihenő után menjünk vissza a hegyi mentők hüttéjéig, majd tovább gyalogolva, a sárga jelzéseket követve egy perc alatt kibukkanunk a csúcskeresztnél. A kilátás fantasztikus az alsó-ausztriai hegyi világra, a Peilstein sziklafalaira. Sárga jelzésű ösvényünk innen egészen elképesztő helyeken visz át bennünket, szorosan a sziklafal peremén haladunk, le-föl hullámozva az ernyő formájú feketefenyők között, folyamatosan parádés panorámát élvezve a szédítő sziklafalakra. Visszatekintve lenyűgöző látványt nyújt a Teufelsbadstubenwand, tetején a csúcskereszttel. A Vegetarierwand tetejéről már látszik a Schneeberg is, a sziklafalak tetején, oldalában növő ernyő fenyők látványa festői. Óvatosan lépkedjünk a sziklák szélén futó ösvényen, mely hamarosan kissé leereszkedik egy kuloár felső részére, jobbra egy nehezen járható, görgeteges út ágazik le, mi azonban maradunk a sziklafal peremén és kikapaszkodunk a mélyedésből. A mélyben, a szakadékból a Cimone nevű sziklatorony emelkedik ki.

Felérünk egy újabb pazar panorámájú pontra, a Falkenwand tetejére, majd utunk, befordulva az erdőbe jelzőtáblás elágazáshoz ér. Itt ismét választhatunk egy könnyebb és egy valamivel nehezebb, de látványosabb változat között. Az egyszerűbb verzió, követni a piros-fehér-pirossal jelölt Wandfußsteig körút nyomvonalát, mely megkerülve a sziklákat ér egy szinttel lejjebb, a szebb variáció, élesen jobbra fordulva a Zinnenkessel katlanján át leereszkedni a sziklafalak tövébe. Az utóbbi esetben maradunk a sárga jelzéseknél és az „Abkürzung über Zinnenkessel” irányba fordulva folytatjuk túránkat. Gigantikus sziklatornyok, falak szegélyezte katlanban szerpentinezik le ösvényünk, több helyen a földre helyezett, rövid vaslétrák segítenek a problémásabb részek leküzdésében, farönkkel megerősített lépcsők hosszú során lépkedünk lefelé. Körülöttünk, a falakon mindenhol mászók láthatók, mint pók a falon, küzdenek a gravitációval. Óvatosak legyünk, az esetleges kőomlásokra figyeljünk, gyorsan hagyjuk el a közvetlenül a mászók által is használt falakat.

Rövidesen leérünk a keresztező Wandfußsteigra, melyen balra fordulva jutunk el a hatalmas Spartastein sziklafal alá, melynek közelében egy nehezen megtalálható meredeken lefelé meginduló, jelzetlen ösvényre váltva ereszkedünk tovább. A morzsalékos, kellemetlenül csúszós talajon elkél a túrabot segítsége.  Pár perc alatt leérünk az erdő szélére, az idilli fekvésű Peilsteinwiese rétjeire, egy magaslesnél jobbra fordulunk, az erdő szélén emelkedik széles szekérutunk, később egy erdős szakasz után ismét tágas mező következik, visszatekintve mesés kilátás nyílik a Peilstein szikláira. Utunk beletorkollik az élményút már ismert útvonalába, melyen balra fordulva pár perc alatt kigyalogolunk a „pókos” kereszteződéshez, ahonnan balra kanyarodva, a széles kocsiúton kényelmesen sétálunk vissza kiindulási pontunkhoz, a Karner fogadóhoz.