Sziklás panorámaúton az ernyő formájú fenyők birodalmában

A Bécsi-erdő (Wienerwald) több, egymástól jól megkülönböztethető területből áll, a legváltozatosabb és talán a legszebb mind közül, a Mödling környéki Föhrenberge Naturpark, mely a sziklás hegyoldalakat beborító ernyő formájú feketefenyőkről kapta nevét. Rövid, izgalmas, panorámában gazdag túránkon a mélyen bevágódott Mödlingi-szoros (Mödlinger Klause) mindkét oldalának peremén húzódó mészkősziklák tetején kialakított panoráma sziklaösvényt járjuk végig. A már-már alpesi tájra hasonlító vadregényes környék számos, romantikus műromot rejt, de egy valódi, középkori várromot is meglátogatunk, káprázatos kilátóhelyekről csodálhatjuk a természet és az épített környezet harmonikus összhangját.

Mödling, Aquädukt. A vízvezeték alatt kialakított nagy parkolóban lehet leállítani a kocsit (ingyenes). Mödling központjából rövid séta a Brühler Strassén át.

Rövid, változatos, közepesen nehéz gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon, ösvényeken. A kirándulást a sok lépcső, a néhol meredek, sziklás szakaszok nehezítik, a kitettebb helyeken korlátos biztosítás, és egy rövid vaslétra is tarkítja az útvonalat. 10 éven felüli, gyakorlott túrázó gyerekekkel bátran bevállalható, változatos, rövid, élménydús túra.

Tipp:

A rövid gyalogtúrát remekül lehet kombinálni egy városnézéssel Mödling középkori jellegű óvárosában és a Liechtenstein család ősi fészkének, a Burg Liechtensteinnek meglátogatásával. A hazánkban is népszerű úti cél, Európa legnagyobb földalatti tava, a Hinterbrühl Seegrotte viszont 2019 óta felújítás miatt zárva tart, legkorábban 2021-ben nyithat ki, de tovább is tolódhat a dátum. A honlapon tudunk friss infót a nyitással kapcsolatban megtudni.

A túra kiindulópontja is rendkívül látványos, az 1873-ban átadott első bécsi vízvezeték mödlingi akvaduktja, a régi római építményekre hajazó csatornahídja alól indulunk. A 186 méter hosszú, 24 m magas, vörös téglából épült Aquädukt  impozánsan íveli át a Mödlingbach völgyét. A parkolóból balra fordulunk a forgalmas Brühler Strasséra, a jobboldalon lévő hatalmas sziklák egészen az útig türemkednek, majd pár perc sétával, az 50-es számú ház után jobbra térünk egy, a házak között a hegynek meginduló romantikus lépcsősorra. Itt kezdődik az Adlersteig (Sas-ösvény), mely a dolomitsziklák közt kanyarogva, betonlépcsőkkel kapaszkodik fel a sziklaszoros felső peremére. Útközben egy kisebb barlang mellett is elhaladunk, majd egy rövid vaslétrát kell leküzdenünk, hogy felérve egy magaslatra, gyönyörű kilátásban legyen részünk a vízvezetékre, Mödling városára és a Wienerwald egyik legszebb völgyére.

A kilátóponttól még egy hosszú lépcsősor vezet fel a már messziről látható Schwarzer Turm (Fekete Torony) romosnak tűnő, kör alakú bástyájához. Előtte egy másik műrom, az Augengläser (Szemüveg) ikerablakaitól csodálhatjuk meg a Mödling óvárosára nyíló kilátást. A másik irányban remekül látszik a Mödlingi-szoros, a felette emelkedő vár romja és a még magasabban álló Hussarentempel klasszicista, görög templomokra hajazó épülete. Érdekes módon, a Fekete-torony magántulajdonban van és elég menő módon, egy család lakja, gyakran lehet őket kint látni az épület előtti teraszon. A környéken több műrom is található, ezeket az 1800-as évek elején a terület birtokosai, a Liechtenstein hercegi család építtette. Ősi fészkük, a szinte eredeti állapotban fennmaradt, középkori Burg Liechtenstein látogatható is. A műromok építésével egy időben, I. János herceg telepíttette be a hegyoldalakat a mára a vidék szimbólumaiként ismert ernyő alakú feketefenyőkkel is. A Schwarzer Turm is a XIX. század elején épült műrom, azonban helyén már a XVI. században is állt egy megfigyelő torony.

Az építményt hátulról megkerülve folytatjuk túránkat, a kereszteződésnél élesen balra fordulunk (Gamsecker Steig), a kerítés mellett haladva kiérünk a szoros peremén húzódó mészkősziklák tetejére, melyen végigvezet kényelmes, panorámában gazdag ösvényünk. A több helyen is korláttal védett, zöld sávval jelzett úton több pihenőpadon is szusszanhatunk egyet, élvezve a Mödlinger Klause szűk völgyére kínálkozó kilátást, de visszapillantva a Fekete torony a vízvezetékkel is elsőrangú fotótémának ígérkezik. A következő elágazásnál balra tartunk a 41-es sz., zöld sávval és kék-fehérrel jelölt úton, mely tovább követi a völgy felső szélét. Egy kellemes erdős szakasz után ismét sziklás részre érünk, majd balra kis ösvény vezet ki utunk egyik legszebb kilátóhelyére, a közvetlenül a völgy feletti sziklapárkányon kialakított Jordankanzel platformra. Fantasztikus a panoráma az ernyő fenyőkkel borított meredek, kissé mediterrán hangulatú, sziklás hegyoldalakra, az alattunk, a mélyben kanyargó Mödlingbach völgyére, a szemben magasló Mödling várának romjaira.

Térjünk vissza utunkra, melyen balra fordulva folytatjuk tovább túránkat, köves ösvényünk egy hosszú kerítés mellett ereszkedik le a Liechtensteinstrasséra, melyet keresztezve egy gyaloghídon kelünk át a Mödling-patak felett, majd egyből balra fordulunk, először a patak mentén, majd a házak között bukkanunk ki a forgalmas Brühler Strasséra. Átkelünk az úton, nem messze van egy biztonságos zebra, és a túloldalán kezdődő gyalogúton (Neuweg) indulunk visszafelé, Mödling irányába. Az útról rövidesen szép kilátás nyílik a völgy túloldalán magasodó Jordankanzel sziklájára, majd egy ház háta mögött, a jobbra, a hegynek meginduló sárga sáv jelzésű ösvényre térünk. Árnyas erdőben kanyarog meredeken a jelzett út, mely felvisz a Mödling várának romjai előtti nyeregben lévő útkereszteződéshez. Jobbra pár lépéssel érünk a Babenberg dinasztia korban az egyik legjelentősebb vár maradványaihoz.

Az 1100-as évek második felében, az osztrák hercegi udvari élet központjának számító erődítmény a török háborúk során pusztult el, majd az új birtokos, a Liechtenstein család 1875 körül hozatta rendbe, de ez ma már nem nagyon látszik, azonban még így is szép látványt nyújtanak a megmaradt falak, a négyzetes öreg torony a félkör alakú bástyával. Egy informatív, nyolc állomásos tanösvény kalauzol végig a romokon. A vár megtekintése után sétáljunk vissza a hajdani várárokban lévő kereszteződéshez, ahol a kissé balra tartó 46. sz. piros-fehér-pirossal és sárga sávval jelölt kényelmes erdei gyalogúton megyünk tovább. A szintet tartó útról rövidesen balra térünk le egy enyhén emelkedő, gyökerekkel szabdalt, jelzetlen útra, melyen egy-két perc alatt felérünk a 43. sz., piros-fehér-piros jelű útra, melyen balra fordulva hamarosan kiérünk egy csodás kilátópontra a katonás rendben sorakozó ernyő formájú feketefenyők között.

Utunk északkeletre fordulva követi a sziklás fennsík szélét, rövidesen térjünk balra, a párhuzamosan a fő útvonallal haladó, jelzetlen ösvényre, melyről szebb kilátást élvezve túrázhatunk tovább. Egy információs tábla közelében, balra kínálkozik egy kitérő a Frauensteinberg sziklás letörésének szélén álló kereszthez (Naturfreundekreuz), ahonnan mesés panoráma nyílik a Mödlinger Klause szűk, sziklás völgyére, Mödling várromára, a felette magasló Hussarentempel fehéren világító építményére. Térjünk vissza utunkra, melyen balra fordulva megyünk tovább Mödling felé. Pár perc múlva, szintén balra kínálkozik egy letérő, a Glocknergrat sziklaperemének szélére, ahol egy pihenőpad mellől káprázatos kilátást élvezhetünk a Wienerwaldra. Ha óvatosan kicsit lejjebb tudunk ereszkedni a közeli sziklákon, a panoráma még szélesebbé válik. Visszatérve fő utunkra, hosszú, lépcsősorokkal tűzdelt lejtő vár ránk, szinte végig nagyszerű panorámát nyújtva. Leérünk egy kereszteződéshez, ahol tegyünk újfent egy kitérőt jobbra, a nem messze lévő Johannes-kilátóhoz, ahonnan talán a legjobb képet kapjuk a mélyben lévő vízvezetékre, a mögötte elterülő mödlingi óvárosra, a kimagasló St.Othmar-templommal és a horizonton szélesen elnyúló fővárossal, Bécs háztengerével.

Visszatérve a kereszteződéshez, jobbra fordulva, a Goldene Stiege, (Arany-lépcsők) mindkét lépcsősorán lemehetünk a Kurpark rendezett kertjébe. A virágos parkból kis hídon keresztezve a Mödling-patakot érünk vissza kiindulási pontunkra, az Aquädukt alatti parkolóba.