Wienerwald, kerékpártúra Badentől Heiligenkreuzon és Mödlingen át

Kerékpártúránkon a Bécsi-erdő számos jellegzetes tájegységét, látnivalóját, nevezetes települését fűzzük láncra, több tematikus kerékpáros túraútvonal ideális kombinácójával. A kaszinójáról is ismert patinás császárkori fürdővárosból, Badenből indulunk a Helenental középkori várromokkal és hatalmas sziklákkal szegélyezett szűk völgyén keresztül a jól kiépített Helenentalradweg kerékpárúton, majd Ausztria egyik legősibb, a mai napig aktív, ciszterci kolostorához gurulunk a vadonatúj Stiftsradweg útvonalon Heiligenkreuzba. Bájos falvakon, erdőn-mezőn át hullámzunk a Bécsi-erdő lankáin egészen a Mödling-patak völgyszorosáig, majd Hinterbrühl elegáns településén átvágva, gigászi sziklák keretezte völgyben tekerünk Mödlingbe. A gótikus és reneszánsz műemlékek megtekintése után a Wienerwald lágyan hullámzó borvidékén, a Weingartenradweg kerékpárúton, Gumpoldskirchenen keresztül hajtunk vissza Badenba.

A túra időtartama: 6-8 óra, a pihenők és a látnivalók matt egész napos túrával számoljunk!

Baden bei Wien, Turista információs iroda, a hajdani Leopoldsbad épülete. Baden, Brusattiplatz. Természetesen, mivel körtúráról van szó, bárhol el lehet kezdeni a túrát. A turista irodában pár e-bike és normál kerékpár kikölcsönzésére is van lehetőség.

Normál kerékpárral közepesen nehéz, meglehetősen hosszú túra, e-bike használatával lényegesen könnyebb. Mi e-bike-kal jártuk végig, Heiligenkreuz és Sittendorf között van egy közepesen meredek szakasz, itt az út is földút vagy kőzúzalékos kocsiút. A Helenentalradweg könnyen járható, az országúttól elkülönített kerékpárút, a Stiftsradweg úgyszintén. Gaaden és Hinterbrühl között pár km-en a forgalmas 11-es főúton kell tekerni, kijelölt kerékpársáv nélkül, itt legyünk óvatosak. A Helenental-, a Stifts-, és a Weingartenradweg jól kitáblázott, a Mödlingbach Route, Hinterbrühl és Mödling között szintén jól jelölt, egyéb helyeken fontos egy jó GPS alapú térképes applikáció.

Családoknak elsősorban a kényelmes, biztonságos, változatos Helenental szakasz ajánlott, az apátságig is simán el lehet tekerni gyerekekkel, viszont a visszaút ugyanaz.

Négy, jól kiépített, kitáblázott kerékpártúra útvonalat köt össze körutunk, a Badentől Sattelbachig tartó 40. számú Helenentalradweg, a 41. sz. rövidke, nemrég átadott Stiftsradweg, mely az előbbi útvonalból ágazik le és Heiligenkreuz apátságáig tart, a Hinterbrühl és Mödling közötti Mödlingbach Route és a Weingartenradweg Mödling és Baden közötti szakaszát járjuk végig. Az elegáns császárkori Baden bei Wien belvárosából indulunk, a ma már turista irodaként működő, klasszicista stílusú Leopoldsbad hajdani fürdőépülete elől pattanunk rá bringánkra. Jobbról megkerüljük az épületet, majd egyből balra fordulunk a kerékpárok által is használt gyalogúton, elmegyünk a Römertherme modern fürdőépülete előtt és a parkolóház mellett kiérünk a Mühlbach patak mellé.

Jó darabig követjük az elegáns házak, parkok között kanyargó romantikus patakot, először a Gutenbrunner Park mellett tekerünk el, majd egy sportpálya után a gyönyörű, pedánsan rendben tartott Doblhoff Park következik nagy tavával, híres éttermével, nyugati oldalán az Orangerie épületével, előtte a híres Rosarium rózsakerttel. A park túlsó végét a reneszánsz stílusú Schloss Weikersdorf kastélyszállója zárja. Az Orangerie mögött, kerékpárutunk áttér a patak túloldalára, majd a patinás villákkal szegélyezett Schlossstrassén gurulunk az 1873-ban átadott 200 km hosszúságú, első bécsi vízvezeték, Schwechat folyó felett átívelő csatornahídja, a terméskőből és vörös téglából épült Aquädukt alá. A 40-es számú Helenentalradweg zöld színű tábláit követve, az országút viaduktja alatt érünk ki végül a Bécsi-erdő egyik legfontosabb folyója, a Schwechat mellé. A Helenental, a folyó Wienerwaldon áttörő, kanyargós, mészkősziklákkal szegélyezett szűk szakasza, ezt járjuk végig a remekül kitáblázott, jelölt kerékpárúton, mely nagyrészt kőzúzalékos, jó minőségű úton követi a völgyet. Mindjárt az elején, érdemes a játszótérnél jobbra felfelé tekintgetni, jól látszik a völgy bejáratát őrző, középkori eredetű Rauhenstein várának impozáns romjai. A völgy déli oldalán, szemközt, utunkról sajnos nem láthatóan, pedig Rauheneck várromja magaslik. Mindkét vár a török háborúkban pusztult el.

Rövidesen kis hídon kelünk át a Schwechat túloldalára, ez az egyik leglátványosabb rész, szemben a gigantikus Urtelstein sziklafala emelkedik ki közvetlenül a folyóból. Ismét átkelünk a folyón, egy darabig az országút mellett, elkülönített kerékpárúton megyünk tovább, majd a barátságos Cholerakapelle fogadó mellett érdemes egy kis pihenőt tartani, a bringákat letéve, felsétálni a felette álló, erdőben megbújó Kolera-kápolna XIX. században épült bájos kis épületéhez. Visszatérve kerékpárutunkra, a folyó és az országút közt követi a Schwechat nagy kanyarulatát, melynek mindkét oldalán nagy mészkőszirtek sorakoznak. Átkelünk a Beethoven-hídon, a romantikus Wegerl im Helenental gyalogúton tekerünk tovább óvatosan, szép időben sok gyalogos lepi el a környéket. A folyó viszonylag meleg vizű, nyáron, partján számos hely csábítgat csobbanásra, amit a helyiek ki is használnak. A Krainerhütténél kissé kitágul a völgy, nem messze az Augustinerhütte előtt ismét átkelünk a túloldalra, majd pár perc tekerés és újabb két híd után érünk Sattelbach pár házból álló településénél a Helenentalradweg kerékpárút végére.

Kiérünk az országútra, pár métert jobbra megyünk, és egyből balra térünk le a Heiligenkreuz felé vezető műút melletti 41-es számú Stiftsradweg táblával is jelzett útvonalára. 1500 méteren át közvetlenül az országút mellett tekerünk az attól korláttal is elkülönített, jó minőségű, aszfaltos kerékpárúton, majd balra egy bekötőúton átkelünk a Sattelbach hídján, és egyből jobbra kanyarodunk egy hangulatos, árnyas földútra, melyen pár perc alatt elérünk Ausztria egyik legfontosabb egyházi épületéhez, Heiligenkreuz ciszterci kolostorához. Ide kattintva érhető el a kolostort részletesen bemutató cikkünk. Vegyük figyelembe, hogy a déli órákban zárva tart a kolostor!

Az épületegyüttes északi főkapujától tekerjünk ki az országútig (11-es főút), oda, ahol a Kálvária-dombra induló, lépcsős keresztút indul, a balra lévő tűzoltóság mellől indul kerékpártúránk következő, legnehezebb, egyben legcsendesebb szakasza is. Elhajtunk a sportpálya mellett, majd a balra kanyarodó aszfaltos utcáról jobbra térünk le egy jó minőségű, széles, kőzúzalékos útra. Idilli, hullámzó gabonatábla mellett tekerünk, érdemes visszapillantani a szerényen megbújó kolostor komplexumára, utunk átbújik az A21 autópálya alatt, majd betér azerdő fái közé és a Dornbach patak medrét követi enyhén meredeken felfelé. A táblát követve, rövidesen letérünk a murvás útról jobbra, gázlón kelünk át, magas vízállásnál a kis hídon tolhatjuk át a bringát. Közepesen, de folyamatosan emelkedő, árnyas földúton kapaszkodunk felfelé, jobbra kanyarodó utunk egy keresztező útba torkollik, melyen balra fordulunk, de mielőtt kiérnénk az országútra, élesen jobbra térünk le egy széles kocsiútra.

Nagyjából szintet tartva tekerünk a kényelmes úton, mezők és gabonatáblák között, majd enyhe lejtővel gurulunk be az aszfaltossá váló utcán Sittendorf házai közé. A főútra kiérve, pár métert jobbra teszünk meg, majd balra fordulva Gaaden felé, a Gaadner Strassén folytatjuk túránkat. A csekély forgalmú műúton, szép kilátást élvezve a Bécsi-erdő lankáira, kellemes lejtővel gurulunk be Gaadenbe, útközben ismét keresztezve a sztráda hídját. Gaaden házai közé érve dönthetünk, hogy a könnyebb verziót választva a falun áthajtva megyünk tovább a Mödlingbach völgyében vagy a kissé nehezebb, de jóval szebb, kilátást is nyújtó, a települést északról megkerülő erdészeti úton érjük el a már összeszűkült völgyet a falu után. Előbbi esetben semmi más dolgunk nincs, csak Gaaden főútjára kiérve, azon balra fordulva végighajtani a hosszú településen. Ezen az úton kijelölt kerékpárút azonban nincs. Amennyiben a változatosabb variáció mellett döntünk, úgy a faluba beérve, az első lehetőségnél forduljunk balra, majd a patak hídján átkelve a jobb oldali utat választva tekerjünk fel a közepesen emelkedő erdészeti úton. A kőzúzalékos út északról, az erdő szélén kerüli meg magasan a falut, több helyről pompás kilátást élvezhetünk Gaaden házaira és a mögötte elterülő Wienerwald vonulataira. Betérünk az erdőbe, majd jobbra lefelé térünk le, utunk egy keresztnél keresztező úthoz ér, melyen balra fordulva hagyjuk el a házakat. Romantikus patakparti, sűrű erdőben hajtunk a kanyargó földúton, majd egy üzemi terület mellett bukkanunk ki a fák közül. Az autópályára felvezető műútra érünk, jobbra fordulunk rajta és a kereszteződésnél balra kanyarodunk a 11-es főútra Mödling irányába.

Másfél kilométert kell tekernünk a meglehetősen forgalmas 11-es úton, mielőtt a járda mellett kiépített kerékpárúton folytatjuk túránkat Hinterbrühl házai közé érve. Balra egy Spar szupermarket kínálgatja magát, mi is itt szereztünk szendvicsnek valót és frissítőket. A Höldrichsmühle, ma már jó minőségű, színvonalas szállodaként működő történelmi malomépülete előtt balra fordulunk, elhagyjuk a főutat és átkelve a patakon, közvetlenül a partján tekerünk tovább. Most már a táblákkal is jól jelzett Mödlingbach Route kerékpárúton vagyunk, egészen Mödling óvárosáig követjük a jelzéseket a főleg gyér forgalmú, helyi aszfaltos utcákon vezetett útvonalon. Figyeljük a táblákat, mert kiérve a Hauptstrassére, azon pár métert visszafelé, jobbra kell menni, hogy balra a Hohlstrassén, majd a nyílegyenes Parkstrassén hajtsunk tovább. Patinás villaépületek között tekerünk, majd visszatérünk a patak partjára, átkelünk a Hauptstrassén, balra egy Billa szupermarket hívogat, és egy hangulatos sétaúton folytatjuk túránkat a szűkülő völgyben.

Egy kis híd után kiérünk a Liechtenstein Strasséra, előttünk a Mödlingi-szoros (Mödlinger Klause) szűk szurdoka, a jobb oldali hegyen Mödling középkori várának romja csücsül, a bal oldalon gigantikus sziklák határolják a völgyet. A bal oldalunkon magasló sziklaszirt alatt jutunk ki a főútra, melyen átkelve, pár métert balra megtéve, jobbra térünk le és egy kis híd után balra megyünk tovább a Neuweg nevű hangulatos sétányon. A híd után érdemes megpihenni a kis játszótérnél, mellette a gigászi sziklafalon via ferratázókat figyelve. A kényelmes úton hamar elérjük Mödling szélét, a rendezett, virágos Kurparknál, balra fent a Schwarzer Turm kör alakú bástyája magaslik a sziklák felett, előttünk az első bécsi vízvezeték impozáns, vörös téglából épült akvaduktja tűnik fel. A patakpartot követve megyünk át a csatornahíd alatt, majd kiérve a főútra, balra kanyarodva érjük el a mödlingi óváros szélét.

A 20 000 lakosú Mödling a Wienerwald régió egyik legjelentősebb, gazdag történelmi múltú kisvárosa, főbb látnivalóit egy-másfél óra alatt meg tudjuk nézni, érdemes a kerékpárokat leparkolni, mondjuk a Fő tér (Hauptplatz) több biciklis állványa megfelelő helyszín erre. A reneszánsz polgárházakkal megspékelt óváros nagy része sétáló övezet, a Fő tértől délre, a gótikus Spitalskirche templomig húzódó Kaiserin Elisabeth Strasse a fő tengely. A Hauptplatz domináns épülete, a reneszánsz stílusú, háromárkádos loggiás, barokk hagymakupolás, tornyos Városháza, a környező utcákban számos középkori eredetű, sgrafittós polgárházat is megcsodálhatunk. A legnevezetesebbek közt találjuk a híres Beethoven-házat (Hauptstrasse 79), 1818-20 között itt töltötte nyarait az extravagáns komponista, a Fő tér közelében álló reneszánsz, festett címerekkel díszített Herzogshofot vagy a jelenleg a városi múzeumnak otthont adó kastélyt, a Thonetschlössl-t. A Pfarrgasse végén áll a St.Othmar katolikus plébániatemplom későgótikus épülete, az 1529-ben felszentelt templomot 3 évre rá a törökök pusztították el, majd a több mint 100 évig romosan álló Isten házát végül 1650 körül állították helyre. Így a későgótikus és a reneszánsz stílusokérdekes, de harmonikus elegye keletkezett. A csarnoktemplom mellett álló harangtorony alsó része, a kör alakú építmény már a XII. század végén állt, csontházként használták (Karner). A barokk korban építették rá a hagymakupolát. A hajdani csontház gyönyörű bélletes főkapuja talán a legérdekesebb látnivaló, de érdemes a templomba is bekukkantani, megcsodálni a nagy csúcsíves ablakoknak köszönhetően meglepően világos belső teret. A gótikus templomok kedvelői semmiképpen se hagyják ki az óváros déli részén álló Spitalskirche St.Ägyd 1453-ban elkészült kórháztemplomát.

Mödlingből Badenba a Weingartenweg tematikus kerékpárútvonalon jutunk el, az óvárosból kivezető szakaszát legkönnyebben a Spitalskirchétől induló Babenbergergassén át érjük el, ez a szakasz még a Mödlingbach Route, a kitáblázott útvonal városi utcákon keresztül követi a patakot. Mielőtt kiérnénk a vasúti pályaudvarra, előtte, jobbra fordulva a Demelgasséra térjünk le róla. Végig egyenesen hajtunk, folytatásán a Weißes Kreuz Gassén végigmegyünk, majd a végén balra fordulunk a forgalmasabb Guntramsdorfer Strasséra (kerékpársáv). A temető után, az első lehetőségnél jobbra fordulva csatlakozunk rá a jól kitáblázott Weingartenradweg útvonalára. Mezőgazdasági használatú, aszfaltos úton, hatalmas szőlőtáblák között kerüljük meg az Eichkogel szőlőkkel teljesen beborított halmát, majd a vasúti pálya mellett tekerünk élvezve a hullámzó táj hangulatát. Guntramsdorf vasúti megállója után, jobbra fordulva érünk a Wienerwald borvidék legrégebbi borászatához, a Freigut Thallern-hoz, melyet még a heiligenkreuzi ciszterci szerzetesek alapítottak 1141-ben. A színvonalas étterem (Klostergasthaus) még a kápolna előtti épületben van, szemben, fent pedig a pincészet épülete látható. Kövessük a kerékpárutat, mely egy nagy kanyarral balra fordul el, itt, szezonban több óriási boroshordóra hajazó építményben kóstolhatjuk meg a hely jellegzetes borait viszonylag kedvező áron. Ne hagyjuk ki a Zöldveltelinit és a Cirfandlit sem!

Hajtsunk tovább a szőlők közt a kőzúzalékos úton, pár perc alatt begurulunk Gumpoldskirchen házai közé, a középiskola épülete mellett a Schulgassén bukkanunk ki a patinás bortermelő község fő utcájának számító Wiener Strasséra. A Weingartenradweg egyenesen folytatódik tovább, de ne hagyjuk ki a borvidék legősibb települése, Gumpoldskirchen rövid meglátogatását. Az 1529-es török pusztítás után egységes reneszánsz arculatban újjáépült falu Ausztria egyik legszebb borvárosa. A rengeteg borozó, heuriger megadja a falu jó hangulatát, évente kétszer is tartanak itt nagyszabású bornapokat, borkirályt és királynőt is választanak. A központi kereszteződésben álló, 1559-ben épült Városháza (Rathaus) a kisváros legjellegzetesebb épülete, napórás saroktornyával, árkádsoraival. Kissé feljebb, a Kirchengasse végén találjuk a Szt. Mihály-templomot (Michaelskirche), az 1420 körül épült gótikus templom széles tetőzete fölé emelkedik jellegzetes tornya, melynek alsó része négyszögletes, azonban felül nyolcoldalúvá válik és csúcsos sisakban végződik. Figyelemreméltó a háromhajós hosszház keresztboltozatos mennyezete is, a jobb oldali kápolnában szép XV. századi szárnyas oltár áll. A templom mellett a német lovagrend kastélya (Deutschordensschloss) látható, legjobb képet a szőlők közül kapunk a masszív építményről.

Térjünk vissza a Weingartenradweg útvonalra, a Schulgassénál, a házak közötti utcákat váltva érünk ki a faluból, majd a sportpályánál átmegyünk a vasúti pálya alatt és egy hosszú, egyenes dűlőúton kerekezünk be a következő, szintén bortermelő községbe, Pfaffstättenbe. A kerékpárút tábláit követve áttekerünk a rendezett településen, kijutunk a forgalmas országútra, melyen balra fordulva szupermarketek, bevásárlóközpontok mellett érünk Baden városába. A Lidl után, jobbra fordulunk és a Wiener Strasse, majd Kaiser-Franz-Ring útvonalon tekerünk Baden belvárosába. Utunk a festői Kurpark és Európa egyik legnagyobb Kaszinó épülete mellett ér vissza kiindulási pontunkra. A város látnivalóival külön cikkben foglalkozunk.