Rövid panorámatúra az egyik legszebb balatoni kilátást nyújtó tanúhegyre

A Tapolcai-medence jelentős tanúhegyei közül a legalacsonyabb, de szabályos kúp alakjával az egyik legformásabb a Tóti-hegy (346 m), ráadásul kopár tetejéről sokak szerint a legszebb panoráma tárul a környékre. A leggyorsabb csúcstámadást az Istvándy-pincészet mellől tehetjük meg, rövid túránkon jelzett turistautakon mászunk fel a hegycsúcsra, majd jelzetlen dűlőutakon kerüljük meg a hegyet, annak északi oldalán.

A túra időtartama: 1 óra 45 perc

Szintkülönbség: 180 m fel, ugyanennyi le

A Badacsonytomaj és Káptalantóti közti országút mellett, pont a Gulács és a Tóti-hegy között, az Istvándy-pincészethez vezető bekötőút elején fekvő, szabadon használható parkoló. A feljebb lévő parkolót már csak a borászat vendégei használhatják! Itt buszmegálló nincsen, tömegközlekedést preferálók legegyszerűbben Káptalantótiból kiindulva mászhatják meg a hegyet.

Könnyű, rövid gyalogtúra jól jelzett turistautakon és jelzetlen dűlőutakon. A Tóti-hegyre vezető ösvény igen meredek, főleg lefelé okozhat gondot nedves időben, ilyenkor nagyon óvatosan ereszkedjünk lefelé, a fákba kapaszkodva, de szerencsére ez a szakasz elég rövid.

A Káptalantótiba vezető műút mellett, az Istvándy-pincészet alatti területen kialakított parkolóból indulunk a Zöld sáv jelzésű úton. Az elágazásnál egyenesen megyünk tovább, tábla is figyelmeztet, hogy a hegyre vezető turistaút a murvás úton folytatódik, a jobbra kanyarodó út a borászathoz tart. Legelésző szürkemarhákat figyelhetünk meg útközben, utunk szép ligetes részen vág át, kissé feljebb elérjük a pincészethez vezető felső bekötőutat, jelzett utunk balra fordul, majd a következő kereszteződésnél kissé jobbra tartva kezdi meg kapaszkodását a Tóti-hegy nyugati oldalában. Rövidesen megpillantjuk a felhagyott bazaltbányát, érdemes a kis ösvényen besétálni a hajdani bányaudvarra, megcsodálni a hatalmas falakat, a nagy bazalttömböket. A köves, széles út lassan jobbra fordulva, északról kerüli meg a bányát, átvág egy erdősávon és a Tóti-hegy nyugati oldalában emelkedik tovább. A szőlők felső széléről csodás panorámát élvezve a Badacsony és a Gulács hegyeire, a Tóti-hegy déli oldalába érkezve, újból betérünk az erdőbe, előtte még vethetünk egy pillantást célunkra, a Tóti-hegy kopár csúcsára.

Elmegyünk egy-két régi, romos pincelejáró mellett, majd elérjük a Zöld háromszög jelű ösvény elágazását, melyen balra fordulva kezdjük meg kapaszkodásunkat a hegy tetejére. Az emelkedő első fele még nem vészes, utána azonban egy rövid szakaszon komolyabb kaptatót kell leküzdenünk. Kiérünk a fák közül, és feljutunk a Tóti-hegy csúcsának déli platójára, már innen is mesés a kilátás, de pár métert tudunk még menni az ösvényen, a legmagasabb pontig, ahonnan tökéletes körpanoráma tárul elénk. Jól beazonosíthatóak a Tapolcai-medence tanúhegyei, a Balaton víztükre is megcsillan, a túlparton a fonyódi kettős hegy jellegzetes alakjával. Nehéz betelni a látvánnyal, de induljunk vissza, lefelé a hegytetőről ugyanazon a Zöld jelű ösvényen, ha lehet, a meredek lejtőn még óvatosabban ereszkedjünk. Leérve a Zöld sáv jelzésű útra, forduljunk balra, átmegyünk a Tóti-hegy és a Mohos-tető közti nyergen, egy ligetes domboldal aljában elágazáshoz érünk, ahol elhagyjuk a jobbra tartó Zöld jelzést, és balra váltunk a Kék jelű útra. A következő Y alakú elágazásnál balra térünk az erdőbe vezető jelzetlen dűlőútra, mely árnyas, fiatalos erdőben fut eleinte szintet tartva, majd mélyúttá válva kissé lejtve bukkan ki a Tóti-hegy északi oldalára felfutó szőlők felső szélén. Az elágazásnál balra fordulunk, majd ismét balra tartva érünk ki egy szőlőnél, ahol nyilak mutatják, hogy ne menjünk be a házhoz, hanem a szőlők felső peremén kerüljük meg a birtokot. Újból beérünk az erdőbe, ez a széles földút nem a térképeken megfelelően halad a valóságban, hanem attól balra, azaz keletre, ezt kövessük, nem lehet eltévedni, az út rövidesen becsatlakozik a Zöld sáv jelzésű útba, nagyjából a bánya északi végénél. A már ismert úton jobbra kanyarodva gyalogolunk vissza, érdemes benézni még az Istvándy-pincészet elsőrangú balatoni borokat és saját termelésű alapanyagokból, saját tenyésztésű állatokból készített fogásait megkóstolni a pompás kilátást nyújtó borteraszról. Az étteremtől a köves úton pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkra.

Túra Káptalantótiból:

A tömegközlekedést használók legegyszerűbben a faluból tudnak felmenni a hegytetőre, a központból, az Országos Kéktúra útvonalán, a Badacsonyi utcán hagyjuk el a falu házait. A temető után még közel 300 métert kell gyalogolni az országúton, majd balra fordulunk egy jelzetlen dűlőútra, mely 8-900 méter után csatlakozik a Zöld sáv jelű útba, melyen balra fordulva, a fenti leírás szerint mászunk fel a hegyre. Visszafelé, a legegyszerűbb, ha maradunk a Kék háromszögön, mely erdőkön, szőlőkön át vezet vissza Káptalantóti központjába. Ez a túra kb. 6,2 km hosszú.