Rövid, változatos körtúra a Balatonfüred feletti hegyekben

Balatonfüred Balatonarács nevű városrészétől pár km-re északra nyílik a bájos Koloska-völgy, melynek felfedezésére a völgy bejáratánál álló patinás Koloska Csárdától indulunk. A hangulatos kirándulóerdőben tett séta után felkapaszkodunk a völgyet őrszemként vigyázó Koloska-sziklák mészkőbérceire, majd, a különösen ősszel csodás, a vörösen izzó cserszömörcék között kanyargó sétautakon térünk vissza a völgybe.

Szintkülönbség: 120 m fel, ugyanennyi le

Koloska Csárda, Balatonfüred. A 71-es főútról Balatonfüreden, Balatonarács felé megyünk, (az Aldinál kell lekanyarodni) majd a Lóczy Lajos utcáról a templom előtt térjünk le kissé balra, a Koloska utca visz ki a csárda melletti, nagy, szabadon használható parkolóhoz. A tömegközlekedést használók Balatonarács vasútállomástól, a Piros sáv jelzéseket követve 2,1 km sétával érnek a csárdához.

Könnyű, változatos gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. A Koloska-sziklákhoz hosszú lépcsősor vezet fel, a szikláknál körültekintőek legyünk, ne menjünk ki a sziklák tetejére, az amúgy könnyen megkerülhető kerítés mögé. Vízvételi lehetőség útközben nincs, vigyünk magunkkal kellő mennyiségű folyadékot.

Térképkivágat: Balaton 1:40 000 (Cartographia)

A márciustól októberig nyitva tartó Koloska Csárda mellől indulunk, elmegyünk az épület előtt, a Piros sáv jelzéseket követve átkelünk a Koloska-patak kis hídján, az elágazás után a Piros jelű keskeny ösvény sűrű csalitoson vág át és kibukkan egy tágas, vadvirágos réten. Toronyiránt átvágunk a réten, a keresztező ösvényen jobbra kanyarodva újra bebújunk az erdő fái közé. Kényelmes gyalogutunk az árnyas völgyben vezet, keresztezünk egy hangulatos fenyőfoltot, jobbra a patakot is látjuk, útközben pedig a helyi élővilágot bemutató tanösvény információs tábláiról művelődhetünk, majd rövidesen kibukkanunk a kirándulóerdő nagy, központi tisztásán. Mindjárt balra találjuk a 2017-ben felavatott Gyermek Jézus-kegyhelyet, egy mészkősziklába vájt üregben álló, fából faragott szoborral.

A hangulatos, ligetes tisztáson számos pihenőpad, piknikező hely, szalonnasütő várja a kirándulókat, közepén a Koloska-forrás időszakos kútja áll, előtte nagy, legtöbbször sajnos kiszáradt medencéjével. A zöld nyomós kútra aggatott „Nem ivóvíz” felirat még szomorúbbá teszi a forrást. Az erdei pihenőhely mellett egy nagy fakereszt látható még. Induljunk tovább a Piros sáv jelű gyalogúton, hamarosan balra ágazik le a Zöld háromszög jelű ösvény, ezen fogunk majd felmászni a Koloska-sziklákhoz, de előtte sétáljunk be mélyebbre az egyre nagyobb sziklákkal határolt völgybe. Kényelmes utunk egyben erdei tornapálya és a pár éve kialakított Nordic Walking útvonal része is. A tornapálya a patak túlpartján jön vissza, ösvényünkről szépen rá is látunk a csordogáló Koloska-patakra. Az út bal oldalát méretes, mohalepte sziklák határolják, a Nordic Walking pálya rövidesen balra, egy lépcsősorra vált, mi még maradunk a völgyet követő úton, pár perc múlva megérkezünk a híres koloskai hársfához, a gigantikus sziklába belenőtt idős hárshoz, melyhez Hamvas Béla írt szép gondolatokat. Innen mászik ki a völgyből a Zöld kereszt jelű turistaút is, mi azonban forduljunk vissza a Piros jelű útra, és a már ismert útvonalon gyalogolunk vissza, a jobbra térő Zöld ösvényig.

Lépcsősoron szerpentinezve kapaszkodunk ki a völgyből, ősszel elragadó látványt nyújtanak az ösvényt szegélyező, vörösen izzó cserszömörce bokrok. A lépcsők végül a Koloska-sziklák mészkőormainak tetejére vezetnek, ahonnan lenyűgöző kilátás nyílik a Balaton-felvidék végeláthatatlannak tűnő erdeire. Miután kiélveztük a mesés panorámát, lépjünk vissza pár lépést, a lépcsősor végétől élesen jobbra kanyarodó Zöld háromszög jelzésű ösvényre. A most már szintet tartó jelzett turistaút hangulatos ligeteken keresztül kanyarog, elhagyjuk a tanösvény két információs tábláját, majd kereszteződéshez érünk. Balra fordulunk a Kék kereszt jelű gyalogútra, mely szinte nyílegyenesen tart déli irányba. A később széles szekérúttá váló út következő Y alakú elágazásánál, a bal oldali ágon követjük tovább a jeleket. A Sándor-hegy alatti turistaút-kereszteződésben élesen balra kanyarodva a Zöld kereszt jelű közepesen lejtős úton ereszkedünk vissza a Koloska-völgybe. Figyeljük a jelzéseket, mert a sorompó után, a következő elágazásnál balra fordulva jutunk ki a csárda mögötti nagy tisztásra, ahol jobbra tartva, a rét szélén érünk vissza Piros jelzésre, átkelünk a kis hídon és már előttünk is van kiindulópontunk, a Koloska Csárda.

Tipp:

A csárdától a völgybe vezető aszfaltúton, még kb. 600 méterre fekszik a Koloska-völgyi Vadaspark, mely egész évben, belépődíj nélkül látogatható. Szarvasok, őzek, muflonok népesítik be a viszonylag nagy, erdős területet.