A Káli-medence legteljesebb panorámája

A Káli-medencét északról határoló Fekete-hegy az egész Balaton-felvidék egyik legvarázslatosabb helye, szélesen elterülő, füves, ligetes, szavannaszerű, lágyan hullámzó fennsíkjával, különleges, lefolyástalan, hegyi tavacskáival. A hegy, meredek, déli letörésének peremén épült Eötvös Károly-kilátóból pedig a Káli-medence legszebb panorámája tárul fel. A bájos kis faluból, Szentbékkálláról hódítjuk meg a hegyet, először a hegy nyugati szélén álló, pompás kilátást nyújtó, vulkáni eredetű Keleményes-kőhöz mászunk fel, majd a Fekete-hegy fűvel borított platóján csatangolva jutunk ki az Eötvös Károly-kilátóhoz, ahonnan az Országos Kéktúra útvonalán ereszkedünk vissza a faluba. Ráadásként két középkori eredetű romot is megcsodálhatunk, a hajdani Töttöskáli templom és a velétei palota romjait.

A túra hossza: 6,8 km, a rövidített változat: 3,2 km

A túra időtartama: 3 óra, a rövid variáció: 1,5 óra

Szintkülönbség: 220 m fel, ugyanennyi le, a rövidebb túra csak 130 m.

Szentbékkálla, a templom mögötti Pegazus étterem előtti parkoló. A faluba érkezve, a fő utcán, a Kossuth Lajos utcán hajtsunk végig, ami a templomhoz visz ki, amögött találjuk a parkolót. Tömegközlekedést választók, a Petőfi utcánál szállnak le a távolsági autóbuszról, ahonnan legrövidebben, végig a Petőfi utcán maradva érhetünk el a templomhoz, a visszaút, a Kéktúra útvonala, a buszmegállónál ér vissza.

Sietősök, kényelmesek számára jó alternatíva, ha kocsival felhajtanak egészen az Öreg-hegyi szőlőkig, a Pegazustól kétszer balra tartva érjük el a hegyre vezető, keskeny, de jó minőségű aszfaltcsíkot, mely végig egy erdősávban vezet fel, majd amikor élesen jobbra fordulva kiér a szőlők közé, számos helyet találunk az út mellett, ahol hagyhatjuk a kocsit. Ezáltal megspóroljuk az útvonal kevésbé érdekes részét, az aszfaltúton való gyaloglást, oda és vissza is.

Könnyű, rövid gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, dűlőutakon, ha a faluból indulunk hosszabb aszfaltúton. Gyerekbarát túrának számít, főleg akkor, ha kocsival fel tudunk menni az Öreg-hegyi szőlőkig, a gyerekek unni fogják a faluból felvezető, hosszú, eseménytelen aszfaltutat. A Keleményes-kőre rövid, de igen meredek kaptató visz fel, nedves időben csúszós lehet, óvatosan másszunk. Fent a hegyen számos kitérőt tehetünk a rejtélyes, hegyi tavakhoz, pl. a Bika-tóhoz. Útközben vízvételi lehetőség nincs, vigyünk magunkkal kellő mennyiségű folyadékot.

Fontos: a letölthető gpx file-ban a faluból induló, hosszabb körtúra útvonala szerepel, a kis térképen pedig, azt a pontot jelöltük, ahol a rövidebb változat indul!

Térképkivágat: Balaton 1:40 000 (Cartographia)

Szentbékkálla katolikus temploma mögötti parkolóból, a népszerű Pegazus étterem épülete elől indulunk, a faluból kifelé, a Zöld sáv és a Sárga háromszög jelzésű, vékony aszfaltúton. Egy jó kilométert gyalogolunk a végig egy erdősávban, enyhén emelkedő úton, amikor az aszfaltcsík élesen jobbra fordul, ott egyenesesen megyünk tovább, a Sárga jelzéseket követve. A Zöld jelzések nem sokkal előtte, balra térnek le. Az autóval, az Öreghegyi szőlőkig felhajtó turisták is itt indulnak be az erdőbe. Rövidesen, egy fémsorompó után belépünk a táblával is jelzett, fokozottan védett területre. Árokban emelkedünk, majd kis, köves gázlón át is lépünk a Bocskor-kút forrásának erén, és elérjük a balról érkező Piros T-vel jelölt tanösvény útvonalát, ahol élesen jobbra fordulva kezdjük meg kapaszkodásunkat az egyre sziklásabb és meredekebb ösvényen. Rövid, de izzasztó kaptatóval érünk fel a Fekete-hegy nyugati szélén álló Keleményes-kő vulkáni lávapalacsintáihoz, ahonnan csodás kilátás nyílik a Tapolcai-medence tanúhegyeire, a Balaton víztükre is megcsillan, és a Szentbékkálla feletti erdős hegyekre.

A Sárga háromszög jelű ösvény innen már csak enyhén emelkedve rövidesen kibukkan a Fekete-hegy széles, hosszú fűvel borított, ligetes fennsíkján. Elragadó, szavannaszerű tájon vág át ösvényünk le-föl hullámozva, jobbra egy jól kitaposott csapáson tehetünk egy kis kitérőt egy fantasztikus kilátópontra. A jelzett út átvág a platón, apró fenyőligethez ér, élesen jobbra fordulva megy el az időszakos, általában kiszáradt, nádassal borított Bonta-tó mellett. Ha van kedvünk, tehetünk egy kis kitérőt, a tó déli partjától, balra fordulva pár perc alatt a tanösvény kivisz a Kéktúra útvonalára, melyen balra térve pár méter után a nagyobb Bika-tóhoz érünk. A Bonta-tótól a Sárga jelek visszavisznek az erdőbe és kibukkanunk az Eötvös Károly-kilátó háromszintes, fából épült tornyánál. A Fekete-hegy (369 m) déli peremén, egyben a legmagasabb pontján álló toronyból parádés kilátás nyílik az egész Káli-medencére, a Tapolcai-medence jellegzetes tanúhegyeire, a távolban a Keszthelyi-hegység vonulatára. A Balaton kéklő vize mögött, a túlparton jól beazonosítható a fonyódi kettős kúp. Kelet felé a félbevágott Hegyestű és a Tihanyi-félsziget is remekül látszik.

A kilátót érinti az Országos Kéktúra útvonala is, ezen folytatjuk túránkat Szentbékkálla felé. Hangulatos, vulkáni sziklákkal, kövekkel gazdagon borított ösvényen ereszkedünk a hegyről, girbe-gurba fák közt. A meredeken lejtő út végül egy erdőszéli háznál derékszögben jobbra fordul, jobbra, az Ölelőfánál szusszanhatunk egyet, majd kiérünk az Öreg-hegyi-szőlők közé, kövessé váló dűlőutunk pedig egy keresztező kocsiútba torkollik. Akik a szőlőkig feljöttek autóval, itt jobbra fordulva érnek vissza a kocsihoz, aki a faluba igyekszik, balra kanyarodva követi tovább a Kéktúrát. A mandulafákkal határolt aszfaltútról az Öreghegyi-kút merítős betonteknője mellett térünk le jobbra, egy füves aljú dűlőútra, átvágunk egy erdősávon, majd leérünk egy keresztező betonútra, melyen balra kanyarodva érjük el a következő elágazást. Innen tehetünk egy kis kitérőt a Kék L (rom) jelzéseket követve a XVI. században elnéptelenedett Töttöskál Árpád-kori templomának szerény romjaihoz. Az Országos Kéktúra az elágazásnál jobbra fordulva fut ki az országút nagy kanyarjához, ahonnan egyenesen megy be Szentbékkálla házai közé.  Az első lehetőségnél jobbra fordulva, a Dózsa György utcán át érünk vissza kiindulási pontunkhoz, a késő barokk kori katolikus templom mögötti parkolóhoz.

Amennyiben van még kedvünk újabb romot nézhetünk meg, a templom mögötti közön érünk a Kéktúra ösvényére, jobbra fordulva pár perc alatt elérjük az erdő fái közt megbújó egykori velétei palota romját, a veszprémi püspök hajdani udvarházának maradványait.