Gyalogtúra a Balaton leghíresebb hegyére, a Badacsonyra

A Balaton északi partjának legjellegzetesebb, egyben legmagasabb hegye, a koporsó formájú vulkanikus eredetű tanúhegy, a Badacsony (438 m). A hegy szoknyájára, egészen a hűvös fennsíkot szegélyező meredek sziklafalakig hangulatos szőlőskertek kúsznak fel. A Balaton-felvidék kétség kívül legnépszerűbb hegye rengeteg kirándulót vonz főleg a nyári szezonban, de minden évszakban találunk felfedeznivalót. Parádés kilátóhelyek, bizarr sziklaképződmények, mediterrán jellegű szőlők, és mindez a Balaton partján.

A túra hossza: 7,8 km, a hajóállomástól oda-vissza plusz 4 km

A túra időtartama: 3 óra, a Kisfaludy-háztól

A túra jellege: Közepesen nehéz, rövid túra, sok lépcsőzés, rövid, de meredek kaptatók, jól jelzett utak jellemzik az útvonalat. Nyári nagy melegben kimerítő. A nem könnyű terep miatt mindenképpen érdemes megfelelő lábbelit viselnünk, legalább egy túracipőt vagy nagyon meleg időben akár még egy csúszásmentes talppal ellátott, strapabíró túraszandál is megfelelő lehet. A hegyen vízvételi lehetőség nincs, elegendő mennyiségű folyadékot vigyünk magunkkal, melyet legcélszerűbben egy praktikus, kis méretű túrahátizsákba pakolhatunk.

Útvonal: Badacsony, Kisfaludy-ház – Rózsa-kő – Bujdosók lépcsője – Tördemici kilátóhely – Ranolder-kereszt – Páholykő – Kisfaludy-kilátó – Kőkapu – Kuruc körút – Kisfaludy-ház.

Kisfaludy-ház melletti fizetős parkoló (nem olcsó), a hajóállomástól a Kék háromszög jelzéseket követve a Római útig, majd balra, aztán a Kisfaludy utcán végig fel (kb. 2 km). Az odavezető út végig árnyékmentes! Amennyiben a hajóálomás felé megyünk vissza, érdemes a Rodostói turistaház épületétől a Kéktúra útvonalára jobbra kanyarodni, majd a keresztező dűlőúton balra térünk, ez egy jelzetlen szakasz, mely a sárga sávval jelölt útvonalba visz. ezt követjük egy darabig lefelé a szőlőkl közt, míg elérjük a balra leágazó sárga kereszt jelű Bogyay Lajos utat, ami belecsatlakozik később a Kisfaludy utcába.

Térképkivágat: Balaton 1:40 000 (Cartographia)

Gépkocsival érdemes a Kisfaludy-házig menni, és a mellette lévő fizetős parkolóban hagyni az autót (400 Ft/óra - 2021). Kisfaludy Sándor egykori présháza ma szépen felújítva étteremként funkcionál, teraszáról gyönyörű panoráma nyílik a Balatonra. Kulacsainkat ne felejtsük el megtölteni az egy kissé lejjebb lévő út menti Kisfaludy-forrás vizéből, szükségünk lesz a folyadékra, a hegyen nincs se forrás, se büfé. A szépen felújított forrás medencéje Balaton alakú.

Az út másik oldalán találjuk az 1790-ben, barokk stílusban épült Szegedy Róza-házat, melyben irodalmi emlékmúzeumot rendeztek be. Kertjében egy ugyancsak műemlék vincellérház áll.

A parkoló melletti lépcsősoron indulunk meghódítani a hegyet a Kék háromszög jelzésen. Az újonnan kialakított, geológiai témájú, 10 állomásos Tűzgyűrű tanösvény nagy részét, egy állomás kivételével le is fedi túránk. A meredek kaptató végén, az útkereszteződéstől pár méterre jobbra egy kis platón pihenő- és kilátóhelyet találunk, itt van a híres Rózsa-kő is, egy bazaltszikla, melyhez több legenda is tapad. Az egyik szerint, ha egy fiatal pár, háttal a Balatonnak, együtt leül a szív alakú kőre, még abban az évben összeházasodnak, de ha a Balatont akarják közben nézni, akkor a napfelkeltét kell megtekinteniük az esküvőhöz.

Miután kigyönyörködtük magunkat a Balatonra nyíló gyönyörű kilátásban, menjünk vissza az elágazáshoz, és folytassuk utunkat a Piros sáv jelzésű ösvényen, az ún. Kuruc körúton. A vékony kis ösvény hamarosan egy széles földútba vált, amely magasan a szőlőskertek legfelső pereménél halad. A Rodostói út szépen rendbe hozott présházai között, végig fantasztikus panorámát élvezve, rövidesen jobbra betérünk az erdőbe a piros jelzéseket követve. Az útjelző táblánál a Bujdosók lépcsője felé tartunk, jobbra ütött-kopott tábla ismerteti a jellegzetes kőzsákok, kőtengerek történetét. A tábla mögötti részen hatalmas területen látjuk a jellegzetes sziklatornyokat és a bizarr kőtengert.

A hajdani Rodostói-turistaház épülete mellett, balról csatlakozik hozzánk az Országos Kéktúra útvonala, majd pár lépéssel odébb, egy fából készült útjelzőtáblánál jobbra kanyarodunk és megkezdjük fáradságos kapaszkodásunkat a hegy tetejére, a 464 fokból álló, természetes, megmunkálatlan bazaltkockából 1936-ban épített Bujdosók lépcsőjén keresztül. Szerencsére több helyen is találunk kiépített pihenőhelyeket, melyek híres kurucok nevét viselik.

A lépcsősor a Czinka Panna pihenőjénél egy esőbeállónál ér véget. Innen tegyünk egy kis kitérőt balra a kék ∆ jelzésen, a pár méterre található, egykori kőbánya fölötti Tördemici kilátóhelyig, ahonnan Szigliget és a Szent György-hegy felé nyílik szép panoráma. Visszatérve a Kék jelzésre, utunk szintben folytatódik a hegy peremén, útközben egy korláttal védett kilátóhely mellett pár perc alatt elérünk a Ranolder-kereszthez, előtte a Sárga sáv ágazik le balra a Kőkapu felé.

1857-ben állíttatta Ranolder János veszprémi püspök a súlyos, hatalmas kőkeresztet, köveit a Kőkapun keresztül negyven pár bivallyal vontatták fel. A kereszt alatt pár lépcső vezet egy, a bazaltorgonák felső, sima lapjain álló kilátóteraszra, melyről lélegzetelállító panoráma nyílik a Balaton víztükrére. Napelemek segítségével este kivilágítva messziről látszik a kereszt.

Továbbhaladva a Kéktúra kényelmes útvonalán rövidesen elérjük, a kis, kőből épült Egry József-kilátóhelyet. A bazaltból épített, bástyaszerű építményről rálátunk a badacsonyi szőlőkre, a hajóállomásra, és szemben kirajzolódik a fonyódi hegy jellegzetes kettős kúpja.

Utunk a kilátótól beljebb visz a fennsíkra, átvágunk egy szép bükkösön, majd leereszkedünk a Dr. Jugovics Lajos geológus professzor sziklából rakott emlékműve mellett a Páholykő nevű sziklaképződményhez, ahonnan parádés panoráma nyílik a Balatonra, egészen a tihanyi félszigetig. A Kék Túra innen sziklába vájt lépcsőkön felfelé folytatódik a Kisfaludy-kilátóig.

Szép, árnyas bükkerdőben le-föl hullámvasutazva érjük el a Badacsony legmagasabb pontján 2011-ben újjáépült, fából és acélból épült kilátótornyát, a Kisfaludy-kilátót (438 m). A 16 m magas, háromemeletes kilátó legfelső szintjéről pazar kilátás nyílik a Tapolcai-medence tanúhegyeire, a Balatonra, a Bakony és a Keszthelyi-hg. vonulataira.

A kilátótól visszamegyünk a Kéktúra útvonalára, majd a lejtő aljában találkozunk a balról becsatlakozó Sárga sáv jelzéssel. Pár lépés után, balra tegyünk egy kis kitérőt a Sárga háromszög jelű ösvényen, mely kivezet egy felhagyott kőfejő felső peremére, a fakorláttal védett kilátópontról lélegzetelállító panorámát élvezhetünk a Tapolcai-medence tanúhegyeire. Térjünk vissza az elágazáshoz, élesen balra fordulva folytatjuk túránkat. Itt kezdődik utunk legvadabb szakasza az ún. Kőkapun keresztül, két hatalmas bazaltorom között, egy nagy kiterjedésű kőtenger mellett meredeken lejt a jól kiépített út. Az út kőtenger felőli oldalán bazalttömbökből álló védőfalat építettek. Néhol ki is tudunk menni a bizarr kőtenger szikláira.

A Kőkapu aljában lévő útkereszteződésnél balra fordulunk a piros jelzésű, ún. Kuruc körútra. A geológiai tájékoztató táblákkal is ellátott körút a bazaltsziklák alsó határát követve kerüli körbe a Badacsony széles, lapos sapkáját. A kényelmes, szintben tartó úton haladva balról az egykori bazalt külfejtések hatalmas sziklafalait látjuk, jobbról több helyen is szép kilátás nyílik Szigligetre, a Szent György-hegyre.

A Kőkaputól 20 perc sétával érjük el az egykori Rodostó turistaház zárva tartó, elhagyatott épületét, majd a drótkerítés mellett visszaérünk a Bujdosók lépcsőjének alsó szakaszához, a kék jelzéshez. Innen a már ismert útvonalon a piros jelzéseket követve érünk vissza kiindulópontunkhoz, a Kisfaludy-házhoz.