A Balaton-felvidék ikonikus hegycsúcsain

A Balaton-felvidék leglátványosabb tájegységét fedezzük fel, a páratlan szépségű Tapolcai-medence koporsó és vulkáni kúp alakú tanúhegyei közt barangolunk. Az emblematikus Badacsony, a Balaton váraként is ismert, idilli Szigliget, a Szent György-hegy bazaltorgonái, a várrommal koronázott Csobánc, a könnyű, rövid túrával meghódítható, parádés kilátást nyújtó Gulács és a Tóti-hegy, a Balaton északi partjának jellegzetes sziluettjét adó hegycsúcsai. A hegyek szoknyáit mindenhol szőlők borítják, a Balaton-felvidék borturizmusának fellegváraként is ismert régióban szinte minden dűlőre jut egy nívós borászat. Mindegyik tanúhegyre jól jelzett turistautak vezetnek fel, az ismertebbeken kívül a medence északi szélén magasló, félig elbányászott Haláp és a szabályos kúp formájú, apró várrommal ékesített Hegyesd csúcsára is könnyen felmászhatunk.

Cikkünkben két legyet ütünk egy csapásra, a Porsche Hungária Kft. jóvoltából a régiót egy Audi Q5 hibrid meghajtású városi terepjáróval jártuk be, kipróbáltuk milyen vele városon kívül autózni, erre a Balaton-felvidék legszebb tájegységét, a Tapolcai-medencét választottuk egy gyönyörű őszi hétvégén. Gleccserfehér metál fényezésű tesztautónk nem is akármilyen Q5, a 2017-es második generáció ráncfelvarrott példánya, ráadásul egy PHEV, azaz plug-in hibrid meghajtású, kétliteres benzines. A hivatalosan Audi Q5 Sportback 50 TFSIe quattro elnevezésű szabadidőautó tökéletes útitársnak tűnt a tanúhegyek felfedezésének.

A Tapolcai-medence tanúhegyei

Autós túránk során a varázslatos Tapolcai-medencét fedezzük fel, kissé több gyaloglással, hiszen már maga a különböző alakú tanúhegyek látványa is megmozgatja a turista lábakat. A legnépszerűbb a közvetlen a Balaton északi partján fekvő Badacsony, de a hasonló, koporsó formájú Szent György-hegy bazaltorgonáival, a várrommal koronázott Csobánc, a tökéletes kúp alakú Gulács és Tóti-hegy vagy a szigligeti dombok is vonzó célpontok. A medence központja Tapolca is megér egy kitérőt, tavasbarlangja igazi unikum, de a központjában lévő, csodálatos Malom-tó is elragadóan szép. Mindegyik tanúhegyre jelzett turistaúton, viszonylag könnyű túrával juthatunk fel, néhol erősebb, de rövid kaptatókra lehet számítani, a Badacsony és a Szent György-hegy már-már zavarba ejtően sűrű turistaúthálózata okozhat némi fejtörést a kirándulások megtervezésénél, de portálunkon igyekeztünk olyan körtúrákat ajánlani, melyek a hegyek legtöbb látnivalóját, kilátópontját fűzik láncra. A közlekedési infrastruktúra inkább az egyéni, autós megközelíthetőségeket preferálja, a távolsági buszok, főként mellékszezonban igen ritkásan járnak, vonattal pedig csak a Badacsony, ill. kissé hosszabb túrával a Szent György-hegy és a Gulács érhető el. A közutakon viszont paradicsomi körülmények várják az autós kirándulókat, a minduntalan megállásra, bámészkodásra késztető festői táj, a sűrű, most már egész jó minőségűnek mondható úthálózat, a hegyekre vezető turistautak kezdetén kialakított parkolóhelyek, az egymás közelében található kirándulóhelyek első osztályú úti céllá teszik a Tapolcai-medencét.

A Q5 mérete nagyon el van találva, se nem túl nagy, se nem túl kicsi, egyszóval ideális méretű autó, a nálunk lévő kupé jellegű, csapott hátú Sportback változat kifejezetten dögössé, sportossá teszi a külsejét, főleg oldalról néz ki ellenállhatatlanul. Az 50-es szám a motor erősségét jelzi, a 45-ösnél erősebb, az 55-ösnél gyengébb motor működik benne, ilyen egyszerű, ez jelen esetben egy összesen, a villanymotorral együtt 299 lóerő teljesítmény tesz ki, melyből csak a benzinmotor 252 lovas.  Tapasztalataim szerint ez bőven elég volt a dinamikus vezetésre, biztonságos előzésekre, amikor a villanymotorban is van töltöttség, padlógázra bekapcsol a boost funkció, mellyel rakétaszerűen lő ki a kocsi. A plug-in hibrid meghajtású modellnek megvannak a kétségtelen előnyei is, ez a Q5 gyakorlatilag bő 30 km-t tud megtenni tisztán elektromos üzemmódban. Városban ez remek tulajdonság, de autópályán, még hibrid módban is hamar kiürül az aksi és már csak a hagyományos, üzemanyagos motorra számíthatunk. A fékezési energia visszanyerésével tudunk jó pár kilométer extra hatótávot nyerni, de ez a viszonylag sík Balaton-felvidéki utakon nem sokat számított. A mellékelt Audi töltőkábellel hálózatról is lehet tölteni, a teljes feltöltés így legalább 8 órát vesz igénybe, gyorstöltőnél papír szerint 2 és negyed óra szükséges a teljes feltöltéshez.

Badacsony (438 m)

A Tapolcai-medence legmagasabb hegye közvetlenül a Balaton partján magasodik, az északi part legjellegzetesebb hegye, a koporsó formájú vulkanikus eredetű tanúhegy. A hegy szoknyájára, egészen a hűvös fennsíkot szegélyező meredek bazaltfalakig hangulatos szőlőskertek kúsznak fel. A Balaton-felvidék kétségkívül legnépszerűbb hegye rengeteg kirándulót vonz főleg a nyári szezonban, de minden évszakban találunk felfedeznivalót. Parádés kilátóhelyek, bizarr sziklaképződmények, mediterrán jellegű szőlők, és mindez a Balaton partján. Az utóbbi években látványosan fejlődött gasztronómiája is, a főleg a kikötő körül tömörülő olcsó tömegtermékeket árusító helyeken túlnőve a valódi minőséget, igazi helyi borokat, lokális alapanyagokból készült színvonalas ételeket kínáló vendéglátóhelyek száma folyamatosan nő. A Gasztrohegy remek kezdeményezés Badacsony ősztől tavaszig történő újjáélesztésére, minden hónapban egyszer tematikus hétvégék keretében ismerkedhetünk meg tíz autentikus étterem, borászat különlegességeivel, a borvidék jellegzetes nedűivel.

A legtöbb kiránduló a hajóállomás felől, a szőlőkőn át, a Kisfaludy-ház mellett, kapaszkodik fel az erdőig, ajánlott gyalogtúránk érinti a hegy összes szép panorámapontját. A legendás Rózsakövet, a végtelennek tűnő Bujdosók lépcsője feletti bazaltsziklák tetején álló Ranolder-keresztet, a Szigligetre, a Szent György-hegyre és a Keszthelyi-hegységre nyíló Tördemici kilátóhelyet, a Balaton felé pedig az Egry József-kilátót, nem utolsósorban pedig a hegy legmagasabb pontjára állított, homokórára hajazó Kisfaludy-kilátót. A Tűzgyűrű tanösvényen bejárjuk a hajdani vulkán geológiai csodáit, leereszkedünk a vadregényes Kőkapu sziklaszorosán és végigsétálunk a méretes bazalttornyok tövében.

A hibrid meghajtás számunkra talán legnagyobb rákfenéje, a korlátozott csomagtér volt, az akkumulátor elég nagy helyet foglal hátul, ráadásul a töltőkábelek hordtáskája sem pici, így a saját csomagoknak jóval kisebb hely marad az amúgy tágas Q5-ben. Négy közepes bőrönd még épphogy befért, de nagyon ki kellett legózni a helyeket. Természetesen két utassal, a hátsó ülések ledöntésével a raktér már óriási, de így azért családi kocsinak nem túl megfelelő. A motorikusan nyíló csomagtérajtó szerencsére jó magasra nyílik, így nagyon kényelmes a ki-berakodás.

A hatótáv sem mondható túl combosnak, 54 literes a tank, ha csak benzinnel megyünk a fogyasztás 8-10 liter közötti értékeket mutat, persze hibrid üzemmódban ez lényegesen kedvezőbb szám, de huzamosabb pályázással, országúti kocsikázással hamar elpárolog az elektromos meghajtás.

Szigliget

A Balaton-felvidék leglátványosabb vára a Balaton partjától nem messze, a szigligeti Várhegy (229 m) tetején magasodó erődítmény. A 2021-re teljesen felújított, részben visszaépített vár méltán az egyik legnépszerűbb kiránduló célpont a Balaton környékén. A bástyákról lélegzetelállító kilátás nyílik a Balatonra, a Tapolcai-medence tanúhegyeire. A rengeteg modern, interaktív, multimédiás eszközökkel, felszerelt kiállítás igazi történelmi időutazás a vár középkori fénykorába. A vár alatt megbújó Öregfalu bájos, nádfedeles házai között is érdemes tenni egy sétát, könnyű körtúrán köthetjük össze az Óvár (181 m) tetején álló kilátót a festői Rókarántói kápolnával és a Kamon-kő tanösvénnyel.

Kívülről egyszerűen gyönyörű az Audi Q5, nem tudnék belekötni, minden részlet remekül eltalált, átgondolt, de a fotók önmagukért beszélnek. Beülve, tovább fokozódik a prémium érzés, az Auditól megszokott pragmatikus, hűvös, elegáns stílus köszön vissza a legapróbb részletekben is. A feláras bőr sportülések kényelmesek, jó oldaltartásúak, még kihúzható combtámasz is van, hosszabb távon is első osztályú élményt kínálnak, egyedül a manuális állítás nem illik egy ilyen drága kocsihoz. A multifunkciós sportkormány jó fogású, kapcsolói szépek, kézre esnek, jól kezelhetőek. A mi tesztautónk analóg műszerfallal rendelkezett, a nagyon vagány „virtual cockpit” extraként rendelhető hozzá. A középen lévő hatalmas átmérőjű kijelző, az MMI infotainment rendszer még az a tabletként utólag odaszereltnek tűnő forma, de hamar hozzá lehet szokni. A rendkívül kontrasztos, hibátlan minőségű kijelzőn első pillantásra rengeteg az információ, de az Audi precizitásának hála, logikus, könnyen megérthető rendszerrel van dolgunk. A tolató kamera képe tiszta, a parkolóradar, minden irányból kifogástalan.

Szent György-hegy (415 m)

A Szent György-hegy a Tapolcai-medence másik jellegzetes, koporsó alakú vulkáni tanúhegye. A szomszédos Badacsonyhoz hasonlóan szintén szőlők települtek szoknyájára, kopár, hullámos fennsíkjáról páratlan kilátás tárul a környékre, a plató meredek, északi oldalán pedig hazánk leglátványosabb bazaltorgonáit csodálhatjuk meg. A változatoság kedvéért itt is Kőkapunak hívják a bazaltorgonák közti félelmetes sziklaszorost. A Badacsony mellett itt találjuk a legtöbb pincészetet is, olyan barokk kori épületekkel, mint a Lengyel-kápolna vagy a nemrég felújított, most már vendéglátóhelyként működő Tarányi-présház. A hegy legrejtélyesebb épületét, az Ify-kápolnát (Emmaus) pedig csak kívülről lehet megcsodálni.

Az akusztikai üvegezésű első ajtóknak hála valami elképesztő csendes az autó, sokszor benzines üzemmódban is úgy éreztem elektromos meghajtással közlekedünk, a menetszél sem ront sokat a kellemes élményen. A 10 hangszórós extra hangrendszer tökéletesen szól, nagy hangerőn sem torzít, nem zörög semmi, egy álom. A klíma manuális gombjai is esztétikusak, a 3 zónás rendszer egyszerűen kezelhető.

Csobánc (376 m)

A Tapolcai-medence harmadik, koporsó alakú tanúhegye a Csobánc, kopár, füves platóját középkori vár maradványai koronázzák. Tetejéről talán a legszebb Balaton-felvidéki panoráma tárul elénk, látjuk innen az összes híres tanúhegyet, a kilátás a Tihanyi-félszigettől a Keszthelyi-öbölig terjed. A Csobánc szőlőkkel borított szoknyáján kialakított, Gyulakeszi melletti parkolóból kiindulva, rövid, változatos körtúrán fedezhetjük fel hegy történelmi és természeti csodáit.

A vezetési élmény első osztályú, a motor csendes, a hét fokozatú automata váltó teszi a dolgát, gázadásra gyorsan reagál a kocsi, megy mint a tank, nyomatékos, dinamikus vezetési stílussal sem okoz gondot. A kanyarokban tökéletesen viselkedik, stabil az útfekvése, nem dülöngél. Tesztautónk adaptív légrugózású futóművel felszerelt példány volt, melyet öt féle módozatban lehetett használni, köztük természetesen offroad-ban is. Ez a rendkívül hasznos extra funkció nagy hasznunkra volt a tanúhegyek hepehupás, vízmosott dűlőútjain, olyan biztonságban és kényelemben kapaszkodtunk fel és ereszkedtünk le, mintha egy tüköraszfaltú városi utcácskában manővereztünk volna. Még a nulla offroad gyakorlatom is megcsillogtattam, amikor egy előttünk totyogó traktort előztem ki egy normál autóval járhatatlan oldalcsapáson, a Csobánc oldalában. Terepjárósan magasan ülünk, ez megadja a biztonságérzést is, a kifogástalan quattro összkerékhajtásnak hála hamisítatlan hobbiterepjáró az Audi Q5.

Gulács (393 m)

A Tapolcai-medence tanúhegyei közül, a szabályos kúp alakúak közé tartozik a Gulács 393 méter magas csúcsa, melyre a hegy lábánál fekvő Nemesgulácsról mászunk fel. Elvarázsolt szépségű erdőn át érünk az 1934-ben kiépített, egészen a hegytetőig, csigavonalban feltekeredő szerpentinösvényre. Kőomlások, bazaltorgonák mentén kapaszkodunk a több helyről is káprázatos kilátást nyújtó útvonalon, a csúcsról a panoráma, a növényzet miatt nem teljes, de a Balaton nyugati medencéje, a Szent György-hegy és a Badacsony látványa kárpótol a fáradságért.

Tóti-hegy (346 m)

A másik vulkáni kúp kissé alacsonyabb a Gulácsnál, viszont tetejéről zavartalan körpanoráma élvezhető az egész Tapolcai-medencére. Legkönnyebben a hegy nyugati oldalában fekvő Istvándy pincészet alatti parkolóból vagy a névadó Káptalantóti bájos kis falvából közelíthető meg. A Zöld sáv jelzésből leágazó meredek Zöld háromszög jelzés kapaszkodik fel a kopár hegycsúcsra. A többi hegyhez hasonlóan itt is szőlők közt érünk fel az erdőig, és itt is találunk egy felhagyott, látványos kőbányát.

Haláp (358 m)

A Tapolcai-medence északi szélénél őrt álló Haláp az egyik legérdekesebb tanúhegyünk, a hajdani koporsó alakú hegyet a XX. században szinte teljesen elbányászták. Az egykori bányaudvar, mint hatalmas kráter terpeszkedik a hegy közepén, falain csodás geológiai értékek, bazaltoszlopok, lávakifolyások sorakoznak. Megmaradt sziklacsúcsáról páratlan kilátás nyílik egészen a Balatonig, az összes tanúhegy jól beazonosítható, északra már a Bakony vonulatai húzódnak. 2019 óta tanösvényen járhatjuk be a hegy legszebb részeit, északi, érintetlen oldalán egy különös hangulatú, árnyas törmeléklejtő-erdőben kerüljük meg a Haláp tetejét. Autóval Zalahaláp községből, egy dűlőúton, egészen a szőlők felső részéig tudunk felhajtani a kialakított parkolóig.

Hegyesd (281 m)

A Tapolcai-medence északkeleti peremén, a többi tanúhegyhez képest alacsony, de szinte szabályos kúp alakú hegy áll, melynek hegyes tetején apró várrom idézi fel a vérzivataros végvári időszakot. A kicsi, csendes falu, Hegyesd mellett magasodó erdős kúpra tanösvény vezet fel, a sziklás hegytetőre való felkapaszkodáshoz, sziklamászó képességeinket is be kell vetnünk. Nehéz elképzelni a megmaradt romokból, hogy milyen is lehetett ezen a kis területen a törököknek sokáig dacoló végvár, melyet nem meglepően, már akkor is csak gyalog lehetett megközelíteni. Mindenesetre érdemes felkaptatni a kopár, sziklás csúcsra, ahonnan parádés panoráma nyílik a környékre. A falu központjából a sárga jelzés, majd a sárga rom felfestések visznek fel Hegyesd egykori várához, a hegytetőre.

Minden terepen kipróbáltuk a hibrid Q5-öst, autópályán igazi királyoknak éreztük magunkat, megy, ha kell, félelmetesen csendes, és hosszú távon is nagyon kényelmes, egyedül a viszonylag rövid hatótáv ronthatja el a nagytávolságú utazások élményét. Országúton hozza a legjobb formáját, dinamikus, stabil, a fékek elképesztően hatékonyak, itt már a hibrid meghajtás is sokat számít. Városban pedig akár teljesen elektromos üzemmódban is tudunk közlekedni jó 30 km-t, normál parkolóhelyekre is simán be tudunk állni, az autó fordulóköre meglepően jó, simán ráver a kisebb személyautókra is. Klasszikus offroad terepen nem próbáltuk, de murvás utakon, akár köves, vízmosott földutakon, kőzúzalékos hegyi utakon kifogástalanul teljesített.

Összegzésképp, az Audi Q5 Sportback plug-in hibrid verziója jól sikerült autó, sikeresen összesíti  a terepjáró, a családi autó és a sportos kupé legfőbb jellemzőit, mindezt a márkától elvárt felsőkategóriás minőségben, a hibrid meghajtás legújabb technológiáival ötvözve.

 (X)- A cikket a Porsche Hungária Kft. támogatta