Gyönyörű bükkerdőben a Bakony tetejére

Változatos körtúra a Bakony turisztikai központjából, Bakonybélből a hangulatos Gerence-völgyön keresztül a hegység legmagasabb, kilátótoronnyal koronázott csúcsára, a Kőris-hegyre (709 m). Romantikus völgyek, fenséges bükkösök, káprázatos kilátás vár minket a Bakony egyik legszebb vidékén.

Közepes nehézségű gyalogtúra végig jól jelzett turistautakon, ösvényeken, erdészeti utakon. A Gerence-völgyben néhol csúszós, keskeny, kötéllel biztosított ösvény a meredek oldalban, a Cser-börcre meredek lépcsősor vezet fel, a Kőris-hegyről, erősen lejtő, de jól járható út. A viszonylag hosszú túrát mindenképpen megfelelő lábbeliben, azaz  a bokát jól tartó, kitűnően tapadó talpú túrabakancsban járjuk végig. Ilyen hosszú túráknál nagyon fontos, hogy minőségi, jó nedvességleadó, vízhólyagokat nem okozó túrazokni legyen rajtunk. Hűvösebb időben pedig remek szolgálatot tehet egy szél- és vízálló softshell dzseki, így igazi profiként túrázhatunk.

Útvonal: Bakonybél – Gerence-völgy – Gerencepuszta – Cser-börc – Kőris-hegy – Kisszépalmapuszta – Barátok útja – Százhalom – Száraz-Gerence-völgy – Bakonybél

Kiindulási pont: Bakonybél, parkoló a falu északi végében, a Száraz-Gerence-völgy bejáratánál, a Cseralja utcában.

Térképkivágat: Bakony, északi rész 1: 40 000 (Cartographia), http://www.cartographia.hu/bakony-eszak-turistaterkep-2.html

A parkolóból az országút, a Pápai út felé indulunk el, keresztezzük a műutat, és az Országos Kéktúra jelzéseit követve az Ady Endre utcán át érjük el a Fürdő utcát, itt jobbra kanyarodunk, balról elhagyjuk a Bakony Hotel kertkapuját, majd pár lépésre a Gerence Fogadó kapuját is. A Gerence-patak mentén maradva két perc alatt elérünk egy aszfalt utat, itt a K jelzések balra térnek, mi jobbra fordulunk a K+ jelzéseket követve, továbbra is a patak völgyében maradva.

Pár lépés után balra elhagyjuk az erdészeti utat, elmegyünk egy vízmű mellett, majd kényelmes sétautunk szorosan a hangulatos patak partján egy pihenőhelyet is érintve halad tovább. Lassan beszűkül a völgy, a patak túloldalán halljuk a bakonybéli országút zaját. A volt Gerencemalom épületét, mely jelenleg szépen felújított vendégház, magasan a hegyoldalba emelkedve kerüli meg az ösvény. Visszatérünk a patak partjára, a völgyet összeszorító sziklák egyre nagyobbakká válnak, ösvényünk már-már lehetetlen helyeken, kötéllel biztosítva közvetlenül a patak csobogó vize felett vezet.

Rövidesen egy hídhoz érünk, melyen átkelve bukkanunk ki az országút melletti Gerencepusztai pihenőhelynél, a Hotel Odvaskő mellett. Átmegyünk az országúton és a szemben induló köves út mellett balra a meredeken a hegynek tartó lépcsősoron a P jelzésen kapaszkodunk fel a Cser-börc tetejére a Magas-Bakony természeti érdekességeit bemutató Boroszlán tanösvényen.

Gyönyörű szálbükkösben emelkedünk fel a helyenként izzasztó kaptatón, mely később egy szélesebb erdészeti földútba torkollik. Jobbra a jelzés hívogat a Bakony egyik legrégebb óta ismert barlangjához, a bakonyi betyárok által is kedvelt Odvaskő-barlanghoz. A barlang feletti szikláról szép kilátás nyílik a völgyre.

Visszatérve a kitartóan, de mérsékelten emelkedő P jelzésű útra, gyönyörű, fenséges bükkszálerdőben kanyargunk tovább. Időnként rácsatlakozunk a szélesebb Rézbükki útra, majd egy árok völgyfőjénél balra visszakanyarodik a tanösvény. Maradva a P jelzésű, széles Rézbükki úton, idős bükkfák közt bukkanunk ki a Kőris-hegyi aszfaltos műútra.

Balra fordulunk, és lassan emelkedve szerpentinezünk fel a már jól látható, a katonai lokátor állomás fehér gömbkupolájával koronázott Kőris-hegy csúcsa felé. Időközben jobbról csatlakozik hozzánk az Országos Kéktúra. A radarállomás kerítését elérve, azt jobbról megkerülve kapaszkodunk fel a Kőris-hegy (709 m) csúcsán álló háromszintes Vajda Péter-kilátóhoz.

A Kőris-hegy a Bakony legmagasabb csúcsa, nevét az itt álló kőriserdőről kapta.  A Vajda Péter-kilátót eredetileg 1920-ban emelték, az újjáépített torony felső szintjéről ma már sajnos a felnövekvő fák miatt a kilátás korántsem teljes, csupán északi és keleti irányba nyílik szép panoráma. A kilátótorony melletti padokon megpihenhetünk, majd északnak a K és a P jelzéseket követve megyünk le meredeken a hegytetőről.

Pár perc után a P jelzések balra elágaznak, mi az Országos Kéktúra útvonalát követve kezdjük meg ereszkedésünket a kezdetben még szelíden, aztán egyre erősebben lejtő ösvényen, mely gyönyörű, mesebeli bükkösön keresztül halad, átfúrva magát a magas, zöld fűvel borított talajon. A lejtő egy, hatalmas hagyásfákkal tarkított irtáson megy keresztül, majd egy fiatalos után bukkan ki az egykori Kisszépalmapuszta területére a műút melletti pihenőhelyre.

Innen jobbra fordulunk a Z és a K+ jelzésekre, elbúcsúzva az Országos Kéktől. Utunk következő szakasza, az 1702-ben létesített Pannonhalmát és Bakonybélt összekötő Barátok útja. A széles, kissé sáros úton 20 perc alatt kereszteződéshez érünk, jobbról a Kőris-hegyről lejövő , balra pedig a Tekeres-árokba tartó SO jelzések ágaznak el. Mi egyenesen megyünk tovább a Z és a K+ jelzésű úton, ahol egy tábla hívja fel a figyelmünket, hogy Közép-Európa legnagyobb halomsírtemetője mellett járunk. A Százhalom nevű területen az úttól balra láthatjuk a fák közti bronzkori eredetű sírhalmokat.

A következő két kilométeren néhány mesés tisztáson átvágva jutunk ki egy széles erdészeti dózerútra, melyen találkozunk a Kőris-hegyről jövő Országos Kéktúrával. Pár lépés után balra térünk le az erdészeti szállítóútról egy széles földútra, aztán nagyon figyeljünk, mert a jelzések ritkásabbá válnak, és alig észrevehetően balra hagyják el a széles agyagos utat. Egy vékony csapáson, fiatal, csalitos erdőben ereszkedünk le a Száraz-Gerence kacskaringós, szűk völgyét kísérő erdészeti műútra, melyet a S jelzés követ.

Jobbra fordulunk az aszfaltútra, melyről hamarosan balra leágazik a Z jelzés Bakonybél keleti vége felé, mi most már maradunk végig a szép erdős hegyoldalakkal határolt völgyben, a K és a S jelzéseken. Kényelmes sétával két kilométerre érünk vissza kiindulási pontunkhoz, a Száraz-Gerence-völgy bejáratánál lévő parkolóhoz.