Öt dolog, amit kicsi gyerekekkel is érdemes megnézni, ha Aggtelek környékén járunk

Aggtelek biztosan felkerül a magyarok bakancslistájára 2021-ben. Bizonytalanok vagyunk a járványhelyzetben, de mégis csak szeretnénk utazni, ezért a magyarországi turisztikai célpontok közül választunk. Az alábbi cikkben Aggtelek és környéke kerül górcső alá, megmutatjuk, mit érdemes megnézni apróságainkkal, ami még őket is lázba hozhatja.

Mit tudunk az Aggteleki-karsztról?

Az első, ami mindenkinek beugrik: a barlang. Azonban az interneten keresgélve, rögtön feltűnik, hogy nem is egy barlangról van szó, hanem nagyon sokról. Merthogy az Aggteleki karszton található barlangok egy nagy barlangrendszerhez tartoznak, mely a Baradla-Domica-barlangrendszer név alatt találhatók meg a szakirodalomban. A karsztos hegységek fokozottan ki vannak téve a környezeti hatásoknak, ideértve az ember környezetromboló tevékenységét is. Ha óvjuk a természetet, környezettudatosan teszünk látogatást Aggtelek környékén, még sok-sok évszázadig fennmaradhatnak a csodák, amiket felfedezhetünk.

Tehát ha barlangtúrához támad kedvünk, azt csak fokozott figyelemmel, és a szabályok betartásával tegyük meg.

Ha messze van és több napra mennék...

Több napra való élménnyel, látnivalóval is fel lehet készülni, ha Aggtelek környékére látogatunk. Akárhogy is döntünk, a szükséges élelmiszereket előre szerezzük be, ha nem akarunk beülni egy-egy vendéglátóipari egységbe. Ugyanis arra fel kell készülni, hogy a helyi települések boltjainak kínálata nem biztos, hogy kielégíti a család minden kívánságát, főleg, ha több napra utazunk el. A jó tervezést időben el lehet kezdeni, ha például a Penny újságból előre meghatározzuk, miket vásároljunk be. Mivel az ország számos pontján megtalálható az üzlet, nem szükségszerű az otthonunktól szállítani a szükséges élelmiszereket, út közben is megállhatunk egy hosszabb szünetet beiktatva.

A Valentin napra kapott bonbon vagy a Penny saját márkájú csokoládés krémmel töltött keksze jó motiváló lehet minden megteendő kilométerre.

1. A leglátogatottabb és legismertebb

A legismertebb és leglátogatottabb barlangrész, ami akadálymentesen, tehát akár babakocsival is járható, az a Baradla-barlang aggteleki szakasza. Ha nagyobb, mozgékonyabb gyerekekkel keressük fel az ország ezen eldugott gyöngyszemét, akkor érdemes megfontolni a Jósvafői-barlangot, vagy a Vöröskői-barlangot ahol számos lépcső gondoskodik róla, hogy a gyerekek kellően kifáradjanak a nap végére.

2. Egy karsztos tengerszem

A cím nem a szó szoros értelemben vett tengerszemet jelöli, hiszen nem magashegységi jelenségről beszélünk. Itt csupán a bővizű Jósva-forrást szorították mesterséges keretek közé, hogy az egykori jósvafői malom minden évszakban, mindig egyenletes vízenergiával tudjon működni. A Jósvafői-barlang után egy kellemes sétával bevehető a völgy, ahol nemcsak a víz szépségében lehet gyönyörködni, de bátran lehet békákat, tarajos gőtéket, szalamandrákat keresgélni nyári időszakban.

3. Szádvár

Egy apró település - Szögliget - határán felépített bemutatóházból indul egy tanösvény, amelynek végpontja Szádvár romjainál ér véget. A túraút nem hosszú, mindössze 4,5 km, de változatos tájon visz keresztül. Találunk út közben forrásokat, régen elhagyott kereskedelmi útvonalakat, és csodálatos panorámát, ahol csodálatos felvételeket lőhetünk.

4. Szilicei-jégbarlang

Azért került fel a listára, mert már nem sokáig csodálhatjuk meg ezt a ritka természeti látnivalót. A globális klímaváltozás hatására ugyanis a jégbarlang előterében található jégoszlop, már csak a hidegebb hónapokban tekinthető meg. A parkolótól kellemes, 1,5 km míg elérjük a barlang lejáratát jelző lépcsősort. Vigyázat, csúszós!

5. Vörös-tó

A Vörös-tó úgy alakul ki évről-évre, hogy a lehulló csapadék és az elolvadó hó nem szivárog le a barlangok szintjére, hanem megreked a felszínen, és tavat képez a töbörben (karsztos mélyedés). Miért? Mert a hegyről érkező hordalék, törmelék elzárja a víz útját. A felszíni jelenséghez a mélyben is találunk érdekességeket, amit a Vöröskői-bejáraton keresztül lehet megtekinteni. Figyelem, itt rengeteg a lépcső.

Miután eltöltöttünk egy kis időt az Aggteleki Nemzeti Park területén, könnyedén beláthatjuk, hogy miért fontos a környezet védelme. Ne habozzunk megmutatni gyermekeinknek is, milyen szépségeket fedezhetünk fel, ha kicsit kilépünk a komfortzónánkból.