A füzéri vártól a Zemplén tetejére

A Zempléni-hegység legmagasabb csúcsára, a Nagy-Milicre (895 m) hazánk egyik legszebb látnivalója, a füzéri várhegy lábától indulunk. Útközben több helyen is parádés kilátást élvezve, néhol igen meredek kaptatókat leküzdve mászunk fel a hegyre.

Közepesen nehéz, félnapos körtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, köves úton. A Nagy-Milicre meredek kaptató vezet fel, vízvételi lehetőség a túra elején a Vár-forrásnál és a túra utolsó harmadának elején a Hideg-kútnál.

Kiindulópont: Füzéri vár parkolója (fizetős). A túrát Füzérből is lehet kezdeni.

Füzérből táblák irányítanak a Várhegy alatt fekvő nagy fizetős parkolóba (büfé). A 2015-ben még felújítás alatt lévő várat korlátozottan lehet látogatni, csak a kaputoronyba mehetünk az újjáépítés időszaka alatt. Az Országos Kéktúra jelzéseit keressük meg, amin pár perc alatt felérünk a gyönyörű környezetben fekvő, hatalmas bükkfák keretezte Vár-forráshoz. Érdemes a bővizű, jóízű forrásból kulacsainkat feltölteni, szükségünk lesz rá az izzasztó kaptatókon.

A forrástól gyönyörű, hangulatos ösvényen kapaszkodunk fel hatalmas, árnyas bükkök tövében. Rövidesen, kiérve a magas-hegyi köves útra, a Senyánszki-rét felett a K□ jelzés ágazik jobbra Pusztafalu felé. Pár lépés után egy elágazásnál a jobb oldali köves úton folytatódik a Kéktúra a Magas-hegy oldalában. Az útról néha megnyílnak a lombok szép kilátást nyújtva Pusztafalu felé. Széles, kényelmes utunk egy hídnál éri el az Alsó-patak völgyét, a hídon átkelve a jelzések balra mutatnak tovább a patak egyre mélyülő völgyébe.

A félhomályos völgyben további 10 perc gyaloglás után bukkanunk ki az öreg fenyők közt álló csataréti erdészházhoz. A Csata-rét neve a kuruc korból ered, számtalan bujdosó húzta meg magát a környező erdőkben, össze- összeütközve a labancokkal. Alig negyedóra alatt közepesen emelkedő ösvényen szép bükkösben érünk fel a Kakas-bérc kis nyergébe.

Érdemes innen balra kimenni a pár percre fekvő Kakas-bérc hangulatos, keskeny gerincére (733 m), ahonnan sajnos csak korlátozott a kilátás a lombok közül. A nyeregből meredeken kapaszkodik fel szép bükkösben ösvényünk egy kis gerinckúpra (774 m), melynek tetején egy jellegzetes formájú szikla áll. Innen kezdődik utunk legkeményebb szakasza, rendkívül meredek ösvényen kapaszkodunk egyre feljebb a szép szálbükkösben, útközben jobbra a bokrok mögött a Felső-Csata-rét tisztása húzódik. Mindenképpen menjünk ki a cserjés oldalba, páratlan kilátás tárul elénk, messze a mélyben a füzéri vár kúpja, látható szinte az egész Zempléni-hegység középső hegylánca, a távolban a jellegzetes formájú Sátoros-hegyekkel.

Visszatérve az izzasztó kaptatóra, az út lassan balra kezd oldalazni a Kis-Milic csúcsa alatt. A Kis-Milicen kilátó épül 2015 tavaszán, a tervek szerint már 2015. júliustól élvezhetjük innen a valószínűleg lélegzetelállító panorámát. Elérjük az országhatárt, a széles úton pár perc alatt fel is érünk a Nagy-Milic (895 m) kőobeliszkkel jelzett csúcsára, ahonnan sajnos nincs kilátás.

A Nagy-Milicról egy keskeny kis ösvényen ereszkedünk le egy nyeregig, ahol egy szlovák útjelzőtáblánál tudunk a S jelzésű úton a Milic-csoport északi oldalába jutni. Mi maradunk a határon, a széles nyiladékban lefelé menet hamarosan elérjük a kilátó építése miatt kiszélesített földutat, ezen, a határt elhagyva ereszkedünk le a Hajagos oldalában, szép bükkösben. Az út később éles hajtűkanyarban tér balra, egyre lefelé ereszkedve kibukkanunk a László-tanya kerítésénél, majd kiérünk a kastélyhoz vezető műútra.

A László-tanya, az egykori Károlyi-vadászkastély ma magántulajdonban van, a szépen felújított rusztikus stílusú kastély és gyönyörű parkja nem látogatható. A második világháború után SZOT-üdülőként hasznosított, a 90-es évekre megkopott épületet és birtokot a sikeres szállítmányozási vállalkozó, Wáberer György vásárolta meg és újíttatta fel. A régebben innen indult Országos Kéktúra útvonalát is elvezették a birtokról.

Szép erdőben kanyarog tovább lefelé a kifogástalan burkolatú aszfaltút, és hamarosan nyugat felé megnyílik a táj, a Bodó-rét mesés tisztására érünk. Üdülők mellett haladunk el, a hajdanán népszerű Panoráma büfét viszont már ne keressük, évek óta zárva van. Az aszfaltcsík egy jobb kanyarja előtt balra térünk egy széles köves útra, melyet a K + jelzések követnek. Ez a régi Grófi út, melyet a Károlyiak építtettek László-tanyai és Kőkapui kastélyuk között.

Pár lépés után az út kettéválik, mi a bal oldali ágon haladunk tovább a Hosszú-rét mellett, majd egy újabb elágazásnál ismét balra tartunk, hogy a következő, táblával is jelzett kereszteződésnél, az Ínséges útnál, a középső, K+-el jelzett úton folytassuk tovább utunkat a Hideg-kút felé. A kocsiútról egy szép ösvényen ereszkedünk le a szép környezetben foglalt forráshoz.

A forrástól széles szekérúton megyünk tovább lefelé, eleinte bükkösben, később fenyvesben. A meredekebb lejtők tartós, szép kőburkolatot kaptak, mely egy kissé szokatlannak tűnik az erdő mélyén. Széles, kényelmes utunk lassan kibukkan az erdőből, megnyílik a táj, előttünk a füzéri várhegy jellegzetes sziluettje kíséri utunkat. Széles kocsiutunk rövidesen élesen balra kanyarodik be az erdőbe, jobbra megy a K+ jelzésű út. Amennyiben a jelzett úton maradunk, úgy a faluba érünk, a balra tartó köves úton, mely egyben kerékpárút is, végig az erdő szélén haladva, kanyarogva érünk le kiindulási pontunkra, a füzéri vár parkolójába. Érdemes az út menti hatalmas tisztásra kimenni, fantasztikus a kilátás egyrészt a várra, másrészt a zempléni hegyekre, a Nagy-Milic csoportjára.