Látványos, kilátásban gazdag út a Wachaura jellemző teraszos szőlőkertek között

Weissenkirchent, a Wachau egyik leghíresebb bortermelő települését teljesen körbeölelik a festői fekvésű, teraszos szőlőskertek. Látványos, kilátásban végig gazdag, könnyű túránkon a Pomassl nevű autentikus borozóig sétálunk, majd a népszerű Achleiten panorámaúton térünk vissza a hatalmas, gótikus erődtemplom uralta faluba.

Weissenkirchen, vasútállomás. Ingyenes parkolóhelyek. Az óránként közlekedő WL1 busz megállója a kompkikötőnél van, ahonnan a templom felé vezető Untere Bachgassén indulunk el, majd a Marktplatznál jobbra kanyarodva érjük el a Kremser Strassét.

Rövid, könnyű gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, dűlőutakon. Kevés árnyék, nyári napsütésben gondoskodjunk UV-védelemről.

Térképkivágat: WK 071 Wachau 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A vasútállomás elől a templom felé indulunk el, majd a Kremser Strassén jobbra fordulva kezdjük meg túránkat. A csinos kis utca egyik oldalán szőlőskertek, a másik oldalán egybeépült házsor, melynek némelyikében jellegzetes borozó működik. Azért itt még ne csábuljunk el! Még mielőtt leérnénk a sínekhez, táblák (Weinweg Achleiten) mutatnak balra, melyeket követve egy keskeny aszfaltos dűlőúton megyünk tovább. A mélyút jellegű utat sziklafalak, ill. a teraszok magas, rakott kőfalai határolják.

A Klaus nevű dűlőn járunk, kiérünk a falak közül, a kilátás a Dunára egyre szebb lesz, egy Y alakú elágazásnál az oszlopos szentképnél, a bal oldali úton, a Sárga jelzéseket követve emelkedünk egyre feljebb a szőlők közt. Visszatekintve Weissenkirchenre, előre meg Dürnsteinre, és a távolban a Göttweig-i apátságra nyílik remek kilátás. Az aszfaltcsík feljebb szekérútra vált, majd egy kis erdős szakasz után táblás elágazáshoz érünk (Kreuzung Achleiten 304 m). Itt fogunk majd visszafelé is jönni, most jobbra tartunk a Wachau Világörökség-ösvény (Wachau Welterbesteig) jellegzetes fehér festésű hullámait követve, Schildhütten irányába.

Kiérünk az erdőből, majd egy egészen idáig felnyúló, gyönyörű fekvésű, teraszos szőlőskert szélén vezet ösvényünk, melyről fantasztikus kilátás nyílik. Hangulatos tölgyligetben, majd később fenséges bükkösben kanyarog jól követhető ösvényünk. Hatalmas, mohos sziklafalak közt ereszkedünk le egy árokba, majd sziklás, néhol kötéllel biztosított úton kapaszkodunk ki. Kiérünk a fák közül, egy újabb idilli szőlőtábla dúlőútján gyalogolunk, parádés kilátást élvezve a Duna széles kanyarulatára. Utunk balra fordulva ismét erdőbe ér, de rövidesen kijutunk Schildhütten házai közé. Leérünk a Schildbach árkában vezető aszfaltos útra, pár lépésre pedig megpillantjuk a balra álló, nevezetes Pomassl borozót. Tábla: Schildhütten Weingut Pomassl 347 m.

A borozó általában kétszer egy hónapot tart nyitva, tavasszal májusban, ill. ősszel augusztus végétől szeptember végéig, és még november elején is kinyitnak pár napra, de önkiszolgáló alapon mindig megkóstolhatunk jó pár fajta helyi borkülönlegességet. Poharak is vannak, a fogyasztás becsületkassza alapján számolandó el!

A pihenő után ugyanazon az útvonalon sétálunk vissza egészen az Achleiten kereszteződésig, ahol most élesen jobbra tartunk, továbbra is a Welterbesteig útvonalát követve. Kiérünk a fák közül, majd a teraszos szőlőskertek felső szélén, szintet tartva sétálunk a csodás panorámát nyújtó úton Weissenkirchen felé. Jobbról egy függőleges sziklafal alatt megyünk el, majd egy kereszthez és egy pompás kilátást nyújtó pihenőpadhoz érünk. A Kügerlwand sziklatornyait délről megkerülő dűlőutunkon újabb pihenőpadhoz érünk, egyszerűen megunhatatlan a kilátás a Dunára, Weissenkirchenre, a festői szőlőteraszokra. Utunk lassan északnak fordul, a következő elágazásnál lehetőségünk van a jobbra felfelé tartó, jelzetlen úton a Kügerlwand (330 m) csúcskereszttel koronázott sziklafalának tetejére mászni a még teljesebb panoráma érdekében.

Ugyanazon az úton térjünk vissza hegytetőről a Világörökségösvényre, és folytassuk tovább túránkat az aszfaltossá váló úton, mely erdőben, nagy kanyarokkal szerpentinezik le egy völgybe. Kövessük a Welterbesteig fehér felfestéseit, szőlőskertek közt toronyiránt tartunk a falu felé. Aszfaltutunk lassan nyugatnak fordul, egy újabb panoráma padot mellőzünk, majd mielőtt az út egy jobb kanyarral lejutna a völgybe, a felfestések balra kalauzolnak egy szűk kis utcára (Weitenbergweg). Figyeljük a jelzéseket, mert hamarosan ismét balra, egy kis gyalogos közbe fordulunk, melyen pár perc alatt elérjük a gótikus erődtemplom külső falait.

A falba vágott kapun jutunk a dombon álló késő gótikus erődtemplomhoz, melyhez a főtértől fazsindellyel fedett lépcsősor vezet fel. A fallal körülvett templomtól szép kilátás nyílik a Dunára. Építését már a XIII. században elkezdték, a hatszögű oldaltorony az 1300-as években, míg a masszív főtorony 1500 körül épült. Az oszmán fenyegetés elleni védelem céljából 1530 körül készült el az egész együttest védő várfal. A XVIII. században, az akkori szokásnak megfelelően a teljes belső teret barokkizálták, figyelmet érdemel az 1785-ben készült rokokó orgona.

A templom megtekintése után a lépcsősoron lesétálunk a bájos kis Marktplatzra, balra fordulva, pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkhoz, a vasútállomáshoz.