Látványos gyalogtúra a Duna déli partján magasló hegyeken, sziklákon

A Wachau szívében, a Duna Weissenkirchenre néző déli partján emelkedő hegyek vonulatán túrázunk, nagy részben a Világörökség-ösvény (Welterbesteig) útvonalán. Az osztrák Dunakanyarra jellemző összes természeti szépséget felsorakoztató körtúrán lélegzetelállító kilátás kíséri a túrázót a Dunára, a környező szőlőhegyekre, történelmi településekre. Bizarr sziklaformációk, csodás tölgyligetek, fenyőerdők és még egy mini klettersteig (vasalt út) is gazdagítja a nem mindennapi kirándulást.

St.Lorenz, Rossatz faluhoz tartozó pici településrész, a Weissenkirchenbe tartó komp déli állomása. Parkolóhelyek a kikötő környékén. Weissenkirchenből is indulhatunk, ügyeljünk, hogy visszafelé érjük el az utolsó kompot, 18.15! A WL 2 menetrendszerinti (Krems-Melk déli part) autóbusz is megáll itt.

Szintkülönbség: 520 m fel, ugyanannyi le.

Közepesen nehéz gyalogtúra kitűnően jelzett, táblázott turistautakon, ösvényeken, több helyen meredek, de rövid szakaszokkal. A Hirschwand sziklatornyára vezető mini vasalt út felszerelés nélkül is járható, de némi tapasztalat, szédülésmentesség és biztos lépés szükséges! Ki lehet kerülni.

Térképkivágat: WK 071 Wachau 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Rossatz falu melletti, kis középkori templom körüli pár házból álló St.Lorenz kompállomásánál lévő parkolóból indulunk. A parton egy meghökkentő műalkotás, a Wachau Orr vonzza tekintetünket, a hatalmas orrlyukakba be is tudunk sétálni. A templom mellett átmegyünk az országút túlsó oldalára, szemben, kissé balra egy jobbra leágazó keskeny ösvényre térünk, jelzőtábla: Zuweg Welterbesteig.

Árnyas árokban emelkedünk a Steinige Ries oldalában, 10 perc kaptató után kibukkanunk egy fantasztikus kilátást nyújtó sziklaszirt tetején, a Béke-kereszt (Friedenskreuz) előtt. A kereszt után szintet tartó ösvényünk pár perc alatt becsatlakozik a Welterbesteig (Világörökség-ösvény) útvonalába. Tábla: Kreuzung St.Lorenz, 229 m. A fehér alapra festett hullám alakú logóval jelzett széles turistaúton jobbra felfelé folytatjuk kapaszkodásunkat a Steinige Ries oldalában a Seekopf felé.

A Sárga sáv felfestésekkel is jelzett kényelmes kocsiút magasan egy széles, mély árok felett kapaszkodik egyre feljebb, majd egy éles jobb kanyarral ér ki a Fahnenwand sziklái alá. Itt már keskeny gyalogúton bukkanunk ki a jobb oldalon álló magas sziklához, melyre könnyedén fel tudunk mászni. A szirt tetejéről elképesztően széles panoráma nyílik a Dunára, a Weissenkirchen körüli szőlőhegyekre. A következő 50-60 perces szakasz az erdeifenyővel és molyhos tölgyligetekkel tarkított sziklás, Dunára néző, meredek hegyoldalban le-föl tekergő Steinige Ries-Steig-on igazi élménytúra.

Elérünk egy hatalmas sziklafalhoz, átmászunk rajta, majd a túloldalától még 20 perc gyaloglás a Hirschwand és a Seekopf közti nyeregben lévő útelágazás. Tábla: Kreuzung Hirschwand, 575 m. Innen tehetünk kitérőt a Hirschwand szikláinak tetejére. Balra megyünk a kék és zöld jelzésű úton, pár lépés után ismét balra a Hirschwandra, pár perc alatt a Hirschwand függőleges sziklafalai alatt állunk. Két mini klettersteig vezet a sziklákra, a kicsit könnyebb Hirschwandsteig, melyet a bal oldali úton érünk el. Tovább egyenesen, a sziklát jobbról megkerülve érünk a másik vasalt úthoz, a H-W-Steighoz, ez egy picit kitettebb, mint a másik, de ez sem vészes, rövid mindkettő és felszerelés nélkül, odafigyelve pár perc alatt fent vagyunk a széles körpanorámát nyújtó szirt tetején (635 m).

Visszasétálunk a nyeregben lévő elágazáshoz, és folytatjuk túránkat a Seekopf felé, keresztezünk egy kocsiutat, majd mérsékelt emelkedővel mászunk fel a Seekopf (671 m) lapos platójára. A fából ácsolt kilátótorony legfelső szintjéről a Duna felé nyílik panoráma, a többi irányt kissé eltakarják a felnövő fák. A toronytól pár lépést visszafelé sétálva, a piros jelzésű Meurersteig szerpentinúton kezdjük meg a hosszú ereszkedést a hegyről. Az árnyas erdőben, néhány kanyarnál sálba, sapkába öltöztetett kőemberek állnak őrt. Elérünk egy félhomályos árokba, a bal oldalába vágott úton ereszkedünk tovább, jobbra nagy sziklaképződményeket látunk. Rövidesen leérünk a Duna partjára, Oberkienstock nevű tanyánál.

Ha szerencsénk van a menetrendszerinti autóbusszal (WL2) is visszamehetünk a két megállóra lévő St.Lorenzbe, az országút és a Duna közti kerékpárúton félóra alatt érünk vissza gyalogszerrel kiindulási pontunkra a kompkikötőbe.