A Wachau ikonikus kilátóhelye, a híres Wachau-terasz

A Wachau legmagasabb hegycsúcsára a Jauerlingre, a festői fekvésű, Duna parti Spitz an der Donauból indulunk a falu feletti hegyormon trónoló, parádés kilátást nyújtó Hinterhaus vár romjait érintve. A Jauerling nemcsak az osztrák Dunakanyar, hanem az egész Duna-völgy legmagasabb kiemelkedése, a 960 m magas hegy teteje a folyó szintjétől 750 m magasságban van, így nem csoda, hogy csúcsán álló kilátótornyából és északi oldalának pereméről egyedülálló panorámát élvezhetünk. A hegy északi oldalán ereszkedünk le egy mesés már-már alpesi hangulatú völgybe, majd a Trenning sziklás hegycsúcsát meghódítva érünk Mühldorfba, az idilli Spitzer Graben felső végén fekvő faluba.

Szintkülönbség: 890 m fel, 750 m le.

Spitz an der Donau, Hinterhaus. A WL 1 buszjárat Hinterhaus megállója a körforgalomnál. Menetrend.

Kocsival a Prankl fogadó környékén találhatunk ingyenes parkolóhelyet.

Érkezési pont:

Mühldorf, busszal (WL 5) tudunk visszamenni Spitzbe. Menetrend

Közepesen nehéz, meglehetősen hosszú, egész napos gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A nagy szintkülönbség egyenletesen oszlik meg, ezért nem különösebben fárasztó. Vendéglátás Spitzben, Mühldorfban és a Jauerlingen, a Naturparkhausban és a kilátónál. A túra végén a Trenningre történő kapaszkodó meredek, de nem túl hosszú.

Térképkivágat: WK 071 Wachau 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

Spitz an der Donau Hinterhaus városrészéből indulunk, a buszmegálló a körforgalomnál van, az autót kissé odébb, a Prankl fogadó környékén tudjuk hagyni, de a túra végpontjánál, Mühldorfban is hagyhatjuk a kocsit, és busszal megyünk Spitz-Hinterhausig, így a túra végeztével már nem kell menetrendhez igazodnunk.

A körforgalomtól a Duna partján vezető országút járdáján vagy az eggyel beljebb, párhuzamosan vezető kis, macskaköves utcácskán érünk a régi hajómester házhoz (Altes Schiffmeisterhaus), melyben már hét generáció óta működik a Prankl fogadó, mely kitűnő konyhájáról nevezetes. A kis utcácskán megyünk tovább, pár lépésre, jobbra mutatnak a táblák (Zur Ruine), átmegyünk a vasúti sínek alatt, majd egyből balra fordulva megyünk párhuzamosan a sínekkel, de hamarosan élesen jobbra felfelé kanyarodik keskeny kis gyalogutunk.

A vár alatti, kopár, sziklás, gyepes hegyoldalban emelkedünk, majd az elágazásnál tegyünk egy kis kitérőt jobbra egy sziklaormon álló pavilonhoz (Lusthaus), ahonnan remek kilátás nyílik a Dunára és Spitzre. Visszatérve a táblás útelágazáshoz, a Piros jelű úton kapaszkodunk tovább a várromokhoz. Felérünk egy keresztező szélesebb útra, melyen jobbra fordulva jutunk fel a várhoz tartó lépcsősorhoz.

Spitzer Graben bejáratát védő, az 1200-as években épült Hinterhaus várának maradványai a Duna feletti sziklaormon magasodnak. Oromzatos, lőréses, négy sarokbástyás várfal keríti körbe a fő várat, ahol a négyszögletű vártoronyba egy szűk lépcsőn fel is mászhatunk. A kilátás szép időben fantasztikus, előttünk a Duna szalagja, az Ezerputtonyos-hegy, alatta Spitz házai, a környező hegyekre felfutó szőlők, klasszikus Wachau panoráma.

Visszatérve a lépcsősor alján vezető útra, balra kanyarodunk az erdőbe és pár méter után kereszteződéshez érünk (Ruine Hinterhaus 229 m). Itt balra felfelé kanyarodva rácsatlakozunk a 2010-ben kialakított Jauerling-körút (Jauerling Runde) útvonalára, melyet sárga hullámvonalú felfestéssel jelölnek. A 05. jelzésű úton jó 200 m után újabb elágazás (Steirerhöh 277 m), a szemben lévő fán egy szentképet, Martinibild, is láthatunk. Élesen balra fordulunk a Jauerling Rundét követve, a Piros jelzésű 05-ös úton, meredeken emelkedünk a Hausberg oldalában. Ösvényünk egyenletesen, folyamatosan emelkedve ér egy újabb elágazáshoz (Über der Teufelsmauer 427 m), ahol élesen jobbra kanyarodunk.

Folyamatosan emelkedő turistautunk a Hirschenkogel oldalában, hamarosan egy erdőirtáshoz ér ahonnan pazar kilátást élvezhetünk a Dunára. A következő szakasz már jóval kényelmesebb, nagyjából szintet tartva érünk ki az országút aszfaltjának nagy kanyarjához, melyen balra tartva teszünk meg vagy 500 métert, aztán jobbra térünk le az aszfaltról egy széles szekérútra, melyen közepes emelkedővel rövidesen újból kibukkanunk az elhagyott országútra, épp a kis, pár házból álló Benking település alatt (768 m). A falucskába a műúton megyünk, majd a település végét jelző táblánál jobbra felfelé kanyarodunk a jelzett útra (Jauerling Runde).

Az idilli fekvésű mező szélén először északnak tart széles földutunk, később nyugatnak fordul és meredekebben kezd emelkedni a murvásra váltó út. Megfigyelhetjük a hatalmas fenyő ültetvényeket, a környék Ausztria legfontosabb karácsonyfa termelő helye. Visszapillantva már látszik a mélyben a Duna szalagja is. Egy erdős szakasz után az Oberndorf feletti rétek felső szélénél lévő elágazáshoz érünk, pihenőágyon fújhatjuk ki magunkat, élvezve a csodás kilátást. Az elágazásnál a bal oldali ágon menjünk tovább Jauerling Südgipfel irányába. Jobbra a Naturparkmuseum kis faházikóját láthatjuk, benne szerény kis kiállítással, majd kiérünk a Naturparkhaus parkolójához egy széles rét szélén. Még a parkoló előtt jobbra fordulunk egy széles erdei útra, mely már a Wachau Világörökségösvény útvonala, fehér hullám alakú felfestéssel.

Átvágunk a Jauerling erdős platóján, majd balra kanyarodva jutunk ki a hegy déli csúcsán álló kilátótorony előtti tágas mezőre. Az érdekes alakú, sötétre pácolt fából ácsolt 38 m magas Burgstock kilátótorony látványát némiképp elcsúfítja a mellette magasodó 140 m magas adótorony. A kilátó alsó szintjén étterem várja a kirándulókat, a kilátó belépődíj ellenében mászható meg, nyitva húsvéttól Mindenszentekig, naponta 9.30 és 18 óra között, belépő: 3 €. Bizarr, kitömött állatok közt lépcsőzünk fel a torony felső szintjén kialakított teraszig, ahonnan szép időben elsősorban a környező hegyekre és a távolban az Alpok vonulatára nyílik szép kilátás.

Visszamegyünk a parkoló felé, de mielőtt kiérnénk az aszfaltútra, balra kanyarodunk a Jauerling Gipfel (960 m) felé, melyet pár perces sétával érünk el a Wachau Világörökség Ösvény fehér felfestéseit követve. A csúcsot egy régi kőobeliszk jelzi, mely köré fából épült „lebegő” kört akasztottak. Fenyvesen keresztül ereszkedünk le a tovább futó ösvényen, mely a nagy fakereszttel jelzett, ún. hamis csúcsnál (falscher Gipfel) ér ki a parkolóból érkező útra. A táblás kereszteződésnél a Naturparkhaus felé vesszük az irányt, széles utunk lefelé szerpentinezve, nagy kanyarokkal ereszkedik le egy réten keresztül a fantasztikus panorámájú, nagy teraszos hüttéhez, a Naturparkhaushoz, a Wachau ikonikus kilátóhelyéhez (915 m).

A jól megérdemelt pihenő után folytassuk túránkat, mely egészen Mühldorfig a Wachau Welterbesteig (Világörökségösvény) és a Jauerling Runde fehér, ill. sárga felfestéseit követi. A Naturparkhaustól északi irányban, a házak melletti ösvényen indulunk el, kiérünk a turistaútra, fenyvesben gyalogolunk enyhe lejtőn. A következő táblás elágazásnál (Kreuzung Heuweg 872 m), kissé balra tartva megyünk Mühldorf felé. Hamarosan kiérünk a fák közül, elmegyünk egy szép tisztás mellett, majd ismét árnyas erdőbe érve széles erdei kocsiúton ereszkedünk lefelé. Később jelzett utunk több helyen is átvágja a széles szerpentinutat és meredeken lejtve vág keresztül egy irtáson.

Lejjebb érve kijutunk egy idilli fekvésű, lejtős mező tetejére, ahonnan csodás kilátás nyílik következő célunkra, az előttünk magasodó, szabályos alakú Trenning kúpjára és a tövében fekvő pici falura. Murvás, később aszfaltos úton ereszkedünk le Thurn falucskába, a kereszteződésnél jobbra fordulunk, továbbra is a WW és a Jauerling-körút jelzéseit és tábláit követve Mühldorf felé. Pár méter után elérjük a két hegy közti nyerget (495 m), ahol kissé balra tartva térünk le az aszfaltútról egy dűlőútra. Ha már nagyon elfáradtunk, itt rövidítési lehetőség kínálkozik, amennyiben egyenesen megyünk tovább a lejtős, varázslatos szépségű Trenninggrabenben, mely pont egy buszmegállónál ér ki a mühldorfi országútra, ahonnan vissza tudunk buszozni Spitzbe.

Amennyiben van még tartalékunk, hódítsuk meg a Trenninget is, a dűlőútról egy táblánál balra felfelé térünk le, a fehér és sárga felfestések mellett a Zöld jelzés is mutatja utunkat. Beérünk az erdőbe, majd széles erdei úton először csak mérsékelt emelkedő következik, majd letérve egy ösvényre meredek, fárasztó kaptató után érünk fel a szinte teljesen kopár, sziklás Trenning csúcskereszttel koronázott tetejére (628 m), ahonnan nagyszerű panoráma nyílik a Jauerlingre és a Spitzer Grabenre. A csúcson még egy padot is találunk. Tovább folytatva a jelzett úton túránkat Mühldorf felé, megkezdjük, hosszú, fárasztó ereszkedésünket a hegyről északi irányban.

Szép bükkerdőben, végeláthatatlan kanyarok sorozatában, néhol erősen lejtő, térdízületet próbára tevő ösvényen ereszkedünk le a Trenningről. A falu széléhez érve kis hídon keresztezzük a Spitzer Graben patakját, majd beérünk Mühldorf házai közé. A főúton balra fordulva jutunk a falu központjába, ott is van egy buszmegálló, jobbra fordulva a falu szélén lévő megállóhoz jutunk, a hatalmas Raiffeisen-betonfej mellett. Friedrich Raiffeisen Mühldorfban alapította meg első bankfiókját 1886-ban. A falu központjában jó szívvel ajánljuk az autentikus konyhájú, hangulatos Weisses Rössl fogadó éttermét.