Az Országos Kéktúrán, a Gerecse Duna menti hegyein vándorolva

Az Országos Kéktúra igen látványos szakasza húzódik Dorog és Bajót között. Káprázatos panorámát nyújtó csúcsok, a jellegzetes alakú Nagy-Getétől, a fehéren ragyogó mészkősziklákkal pettyezett Hegyes-kőn és a bizarr sziklaformációkkal koronázott Kő-hegyen át a monumentális barlangokkal tűzdelt bajóti Öreg-kőig hullámvasutazunk fel-le a végig remek panorámát nyújtó változatos útvonalon.

Hosszú, középnehéz gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon, ösvényeken. Az útvonal nehézsége a hegyvonulaton történő le-föl emelkedés, ill. ereszkedés. Elegendő folyadékot vigyünk magunkkal, útközben csak a tokodi pincéknél lévő kerekeskútból, ill. a péliföldszentkeszti Szentkútból tudunk vizet nyerni.

Csolnok, Szent Borbála-templom. Tömegközlekedéssel jó alternatíva Dorog központja, a templom előtt csatlakozhatunk be az Országos Kéktúrába, 3,5 km-el hosszabb úgy az útvonal.

Érkezési pont:

Bajót, római katolikus templom. Legcélszerűbb, ha tehetjük, két kocsival megszervezni a túrát, egyébként Dorog és Nyergesújfalu között viszonylag sűrű az autóbusz forgalom, de vonattal is el lehet jutni. Nyergesújfaluról Bajótra busz jár, valamivel ritkábban, egy átszállással jutunk Dorogra vagy vissza, tanulmányozzuk a menetrendet. http://menetrendek.hu/

Térképkivágat: Gerecse 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

Csolnokról, a Szent Borbála-bányásztemplom elől indulunk. Autóval, ha Dorog felől érkezünk Csolnokra, rögtön a falu szélén jobbra kanyarodunk az első úton, és a táblákat követve jutunk el a templomhoz, parkolni legkönnyebben kicsit odébb, a Bányászati Múzeumnál tudunk. Dorogról, már a vasútállomáson becsatlakozhatunk a kitűnően jelzett Országos Kéktúra vonalában, mely átvezet a városkán, és a temető mellett kiérve az országútra, onnan jobbra Tömedékaknán keresztül ér Csolnok fölé, a Nagy-Gete aljába.

A térkép szerint a bányásztemplomtól a K□ jelzésű út visz fel a Kékre, a valóságban (2016 április) még nincsenek felfestve ezek a jelzések, de nem okoz nagy nehézséget megtalálni a Kéktúra vonalát. A templomocska melletti trianoni emlékműt elhagyva, felmegyünk a templom mögötti domboldalba, balra megyünk egy jól követhető ösvényen, majd pár perc múlva jobbra fordulunk és kiérünk a falu szélső, felső házaihoz.  A legelső elágazásnál, ahol egy aszfaltos utca megy jobbra a házak közé, mi balra megyünk be az erdőbe és 5 perc séta után elérjük az Országos Kéktúra vonalát, balra kanyarodunk rajta és egy villanyvezeték nyiladékát keresztezve megkezdjük kapaszkodásunkat a Nagy-Gete Gete-hegynek nevezett délkeleti gerincorrára.

A kereszttel jelzett Gete-hegyről (403 m) gyönyörű kilátás nyílik Csolnokra, a horizonton a Pilis és a Budai-hegység csúcsai sorakoznak. Tovább emelkedünk a gerincen, szép, füves, tavasszal vadvirágos aljú, világos tölgyerdőben érjük el a Nagy-Gete tisztásos, csúcskereszttel jelölt legmagasabb pontját (456 m). Innen dél felé nyílik kilátás, kicsit tovább a hegy nyugati peremén, a fenyves szélén egy tisztásról nyugat felé nyílik meg a táj, jól láthatóak innen következő állomásaink, a Hegyes-kő, a Kő-hegy és társaik.

Meredeken kanyargó ösvényen ereszkedünk le a Nagy-Gete alatti nyeregbe, majd fehér mészkősziklákkal pettyezett tájon emelkedve érjük el az Öreg-kő benőtt kúpját. Lejtős, köves úton megyünk lefelé, szemben következő célpontunk a Hegyes-kő szolgál iránytűként. Leereszkedünk a Sörház-völgybe, itt a K jelzések jobbra fordulnak Tokod felé, mi balra kanyarodunk a völgybe, a K+ jelzéseket követve. Pár lépés után a jelzett ösvény élesen jobbra fordul, kellemetlenül meredek, csúszós, homokos talajon kapaszkodunk ki a völgyből. Egyre emelkedve, visszanézve remek rálátás nyílik a Nagy-Gete piramisára.

Terjedelmes szántóföld szélére érünk, balra tartva az erdő szélén megyünk egy darabig, majd széles szekérutunk átvág a nagy térségen, élesen jobbra fordulva becélozza a Hegyes-kő sziklakúpját. Jobbról ismét csatlakozik egy kis ösvényről az Országos Kéktúra útvonala és pár lépés után a Hegyes-kő (311 m) fehér mészkősziklákkal koronázott kúpja alá érünk.  Érdemes kis kitérőt tenni és felkapaszkodni a sziklákon a csúcsra a parádés körpanoráma kedvéért. Még az esztergomi bazilika is látszik, mögötte a Börzsöny vonulatával, gyönyörű innen a Nagy-Gete szabályos kúpja, tovább nyugat felé jól kivehető a Kő-hegy és a bajóti Öreg-kő, háttérben a Nagy-Gerecsével.

Elhagyjuk a sziklakúpot, vékony kis csapáson vágunk át a Kis-kő fehér mészkősziklákkal tűzdelt, füves hátán, majd leereszkedünk a tokodi országútra. Balra fordulunk, átmegyünk az Únyi-patak hídján, a táti műút kereszteződésénél, egyenesen a széles földúton megyünk tovább a tokodi pincék hangulatos völgyében. Elmegyünk egy régi, használaton kívüli kerekes kút mellett, majd egy elágazásnál újabb, ezúttal működő kerekes kutat találunk, itt a bal oldali dűlőúton folytatjuk túránkat egy kulturált pihenőt mellőzünk, majd a szőlők között egyre magasabbra kapaszkodunk fel a ligetes, bokros hegyoldalban.

Visszafelé tekintve pompás a rálátás utunk eddig megtett szakaszára. Köves úton érünk fel a Kő-hegy peremére, ahol utunk jobbra fordul, és egy kis tisztásnál kimehetünk a Kő-hegy hatalmas, bizarr alakú sziklaformációihoz. A távolban megcsillan a Duna vonala, a bazilika is látható, jól beazonosíthatók eddigi utunk jellegzetes állomásai. Kényelmes, füves úton vágunk át a Kő-hegy tetején lévő fenyvesen, majd egy mélyúton ereszkedünk le a temető mellett Mogyorósbánya házai közé. A falu főutcáján balra fordulunk és a K jelzések felvezetnek a település szélső házaihoz, majd köves mélyúton kapaszkodunk fel egy kis nyeregbe.

A szántóföld szélénél az Országos Kék jobbra fordul, mi egyenesen a K+ jelzésű szekérúton folytatjuk utunkat Péliföldszentkereszt felé. Egy hatalmas, tóval, csinos tornácos épületekkel tarkított birtok kerítése mellett érünk a szalézi rend birtokában lévő templomhoz és kolostorhoz. A bájos, fatornyos barokk stílusú templom 1735-ben, a mellette lévő rendház épülete 1763-ban épült. A templom legnagyobb kincse a Szent Kereszt ereklye. Az egykori nazarénus kolostort 1913 óta a szaléziak irányítják. A zarándokhely melletti dombtetőn erdei kálvária stációi húzódnak.  A zarándokháznál ismét találkozunk az Országos Kéktúrával, rácsatlakozva megkerüljük az épületegyüttest, egy szép, gondozott sétaúton hagyjuk el a zarándokhelyet, és rövidesen kiérünk a Szentkút hangulatos tisztására.

A meredek löszpart alatt fakadó forrás tisztásán 1937-ben épített lourdes-i barlangot találunk, alatta is folyik egy kifolyóból a forrásvíz. A hangulatos pihenőhelyen tett megérdemelt szünet után, szomjunkat csillapítva a bővizű, jó ízű forrásból felkapaszkodunk a part tetejére, kiérünk egy tágas szántóföld szélére és a már ismert birtok kerítése mellett célozzuk meg az előttünk tornyosuló Öreg-kő tömbjét. Kissé feljebb a hegy alatti szőlők és az erdő szélén kapaszkodunk, majd beérünk az erdőbe.

Széles utunk rövidesen egy táblával is jelzett kereszteződéshez ér az Öreg-kő sziklafala alatt. A Kéktúra itt jobbra kanyarodik, a jelzést a tábla elég zavaró módon mutatja. A Jankovich-barlangot nem Bajót irányában találjuk, hanem a balra felfelé vezető lépcsősoron kapaszkodunk fel az Öreg-kő sziklákkal tűzdelt pereme felé. Az ösvény rövidesen kétfelé válik, az Y alakú elágazásban jobbra tartva mintegy 100 lépcsőfokon az 50 m mély Öreg-kői zsomboly veszélyes aknáját közelíthetjük meg. Ha választanunk kell, akkor inkább a bal oldali 200 lépcsőből álló útvonalat válasszuk, mely először a Baits-barlang üresen ásító nyílásához, majd még feljebb, itt már néhol gyökerekbe kapaszkodva tudunk csak mászni, az impozáns Jankovich-barlang elé jutunk.

A barlang 10 m széles és magas csarnoka 8 m átmérőjű kürtővel nyílik a felszínre. Vállalkozóbb kedvűek még feljebb mászhatnak, egészen a bajóti Öreg-kő (374 m) sziklafalának tetejére, ahonnan remek a panoráma a Gete és a Duna irányába, ill. jól láthatók az Öreg-kő északi sziklaalakzatai. Innen óvatosan be is leshetünk az ide nyíló Jankovich-barlang kürtőjébe. Visszaereszkedünk a pihenőhely melletti elágazáshoz, és balra a jelzésű kényelmes turistaúton megyünk tovább Bajót felé. A szintet tartó út közvetlenül a függőleges sziklafalak alatt halad, majd lassan nyugatnak fordulva megkezdjük ereszkedésünket a falu felé. Szekérutunk füves dombok közt ér be Bajótra, a vaskos tornyú római katolikus templomhoz.