Fel a Gerecse tetejére

Az elragadó fekvésű Tardos községből hódítható meg legkönnyebben és leggyorsabban a Gerecse hegység legmagasabb csúcsa a Nagy-Gerecse (633 m). A TV és adótoronnyal koronázott hegytetőn egy féllegális kilátónak használt geodéziai toronyból csodálhatjuk meg a panorámát, a túra fő vonzereje azonban a Gerecse oldalának gyönyörű, fenséges bükkerdeje.

A túra jellege: Rövid, közepes nehézségű kirándulás végig jól jelzett turista és erdészeti utakon. Nagyon meredek, de csak 600 méter hosszú kaptató fel a Gerecse oldalában.

Útvonal: Tardos – Vörösmárvány-bánya – Gerecse-oldal – Nagy-Gerecse – Serédi-kastély – Sandl-hárs – Tardos

Kiindulási pont:

Tardos, Bányahegyi utca végén lévő parkoló. Tardos megközelíthető Tatáról Agostyán felé 14 km, az M1 autópálya Tatabánya-Óváros lehajtójától Tarjánon keresztül 20 km. Autóbusszal leggyorsabban Tatáról jutunk Tardosba, de Tatabányáról is indulnak helyi buszjáratok.

Térképkivágat: Gerecse 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

A Bányahegyi utca végénél, mely Tardos központjából keleti irányban visz ki a vörösmárványbánya felé, egy sorompó előtt található parkolóig lehet feljönni autóval. Innen indulunk a Z és a K+ jelzésű köves úton az erdőbe. Pár perc múlva balra leágazik a K+ jelzés, itt fogunk majd visszajönni, mi maradunk a bányához vezető makadámúton, mely enyhén emelkedve egy nagy jobb kanyart írva le érkezik egy nagy tisztásra, ahol mementóként áll egy hatalmas, ősöreg, kiszáradt fa, turistajelzésekkel sűrűn kipingálva.

Amennyiben kíváncsiak vagyunk a ma is működő Bánya-hegyi Vörösmárványbányára, menjünk tovább a köves úton egész a bányáig, az ott dolgozóktól azért érdeklődjünk megnézhetjük-e a bányát. A híres gerecsei vörösmárvány, csak nevében márvány, tulajdonképpen jól csiszolható, megmunkálható vörösre színeződött mészkőről van szó.

Visszatérve a hatalmas, kiszáradt fához, az eredeti útvonalhoz képest élesen balra fordulunk, immár az Országos Kéktúra jelzéseit követve. A Bánya-hegy nyergében lévő szép tisztás jobb oldalán folytatjuk utunkat a Gerecse tömbjét a Bánya-hegytől elválasztó kis völgyecskében. Tőlünk jobbra párhuzamosan jól megfigyelhető az egykori kisvasút töltése. A tölgyes bükkösbe vált át, és jobb oldalról leágazik a Kéktúráról a Nagy-Gerecse tetejére vezető K∆ jelű ösvény.

Túránk legmegerőltetőbb szakasza kezdődik itt, a gyönyörű bükkerdőben néhol hatalmas sziklatömböket kerülgetve meredeken kaptatunk fel a hegy széles, lapos, erdős platójára. Az izzasztó kaptató egy erdőirtást szegélyező kerítésnél enyhül, itt a kerítést követve jobbra, majd balra kanyarodunk immár enyhe emelkedővel. Utunk lassan szintben halad tovább a Gerecse platójának fiatal erdejében. A K∆ jelzéseket követve minden nehézség nélkül 20 perc alatt megpillantjuk a 70-es években épült geodéziai egyen betontornyok egyik példányát.

A szokásos „Felmenni tilos és életveszélyes” felirat fogad a mérőtorony bejáratánál, azonban nyitva van, és a vaslétrák meglepően jó állapotban várják a kalandvágyó turistákat. A torony tetejéről pazar panoráma nyílik a Gerecse hegyeire, kitűnően látszik a szigorúan védett Nagy-Pisznice kőfejtője, a kerecsensólymok fészkelő helye, a Gete kiemelkedő kúpja, Esztergom a bazilikával, jó időben beazonosíthatóak a Börzsöny, a Pilis és a Budai-hegység csúcsai is, délről a Vértes nagy tömbje látszik.

Délkeleti irányban folytatódik az út, pár perc alatt mellőzünk egy GSM-tornyot, majd kiérünk a gigantikus TV-torony eget karcoló épületénél. Innen egy kátyús aszfaltos üzemi úton ereszkedünk le a Gerecse fennsíkjáról egészen egy irtás szélén lévő elágazásig, ahol az üzemi út jobbra fordul, mi balra kanyarodunk egy széles földútra továbbra is a K∆ jeleket követve. Pár perces séta után kibukkanunk egy nagy tisztáson, melynek bal oldalán áll az egykori hercegprímási üdülő, a Serédi-kastély. Az épületet 1935-ben építtette Serédi Jusztinián esztergomi érsek, az államosítás után fővárosi gyermeküdülőként működtették, a rendszerváltás után bezárt, majd később visszakapta az egyház, most ismét üdültetésre, táborozásra használják.

Az üdülőnél jobbról a Kis-Gerecse felől találkozunk az Országos Kéktúrával, a K∆ itt véget ér. Szép szálerdőben érjük el a híres, több mint 200 éves famatuzsálemet, a Sandl-hársat, majd gyönyörű bükkösben folytatódik a kényelmes út a Gerecse meredek oldalában, néhol a fák között kilátást engedve a Pisznice és a Duna felé. A bükkös szép tölgyesre vált, majd a szekérúttá váló Kéktúrán egy szép tisztás mellett ismét fantasztikus bükkerdőhöz érünk.

Egy nagy rét mellett a Kéktúra jelzései balra hagyják el a szekérutat, mi maradunk a széles úton, amit K+ jelzéssel láttak el, ezen 10 perc alatt kényelmes lejtőn érjük el a bányához vezető, már ismert üzemi utat, melyen hamarosan visszagyalogolunk kiindulási pontunkhoz.