Szubmediterrán, kopár sziklák

A Vértes rendkívül látványos tanösvénye, egy hazánkban páratlan szubmediterrán területet, a Haraszt-hegy kopár dolomitsziklás környékét mutatja be egy rövid körtúra segítségével.

A déli fekvésű, csapadékszegény hegyoldalakon mediterrán tájakra emlékeztető éghajlat alakult ki, s ennek megfelelően a növényzet is bővelkedik mediterrán, szubmediterrán elemekben. A tanösvény talán októberben a legszebb, amikor a vörösen izzó cserszömörce teljesen elborítja a hegyoldalt, de a májusi időszak is nagyon vonzó az ezernyi színes virággal fedett rétekkel.

Időtartam: 2 óra

A túra jellege: Rövid körtúra, a Kőlik-völgyben a Kerek-hegy tetejére vezető néhány meredekebb kaptató kivételével könnyű erdei séta.

Kiindulópont: Csákvár, Gánti u. végén lévő parkolóhely, a vízmű telepével szemben. Csákvár központjából Gánt felé haladva érhető el.

Térképkivágat: Vértes 1:30 000 (Szarvas-Faragó)

Leírás

A parkolóból mindkét irányból indulva bejárhatjuk a tanösvényt, amennyiben jobbra indulunk el, jó ideig a falu szélső házai és a cserjés, alacsony erdő között haladva érjük el a szűk Kőlik-völgy bejáratát. Az út jobb oldalán több ún. likat találunk, amelyek kisebb-nagyobb sziklahasadékok, barlangok a fehér dolomitsziklafalba vájódva.

A mély szurdokszerű völgyből izzasztó kaptatóval érünk fel utunk legmagasabb pontjára az elképesztően szép Kerek-hegyre (332 m). A kopár, dolomitgyeppel fedett fennsíkról lélegzetelállító a kilátás az alant fekvő Csákvárra, a Vértesaljára, a Vértes érdekes formájú hullámos lankáira, mély völgyeire.

Miután kigyönyörködtük magunkat, folytassuk tovább az utat a zöld levéllel jelzett tanösvényen, a hegy gerincén. Hamarosan egy nagy balkanyar után folytatódik a mesebeli táj, páratlan növényzet, színes virágmező, alacsony, egzotikusnak tűnő törpefák (főleg molyhos tölgy) között kanyarog az ösvény. A jelzések nem mindenhol egyértelműek, már ahol vannak, sok kis ösvény ágazik el több irányba, ha ne adj Isten, letérnénk a tanösvényről, biztosak lehetünk benne, hogy mindenhol gyönyörű réteken, tisztásokon áthaladva előbb-utóbb visszaérünk a parkolóba.

A tanösvény egy élesebb jobb, majd egy nagy bal kanyarral a Balog-völgybe tart, ahonnan 15 perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkhoz. Amennyiben véletlenül elmulasztjuk a nagy jobb kanyart lefelé, könnyen elcsábít az előttünk lévő, kitűnő panorámát ígérő kilátóhely, akkor maradjunk a kitaposott ösvényen, végig a Haraszt-hegy csodálatos kilátást nyújtógerincén, negyedóra múlva lejutunk a tanösvény kezdeti szakaszára.

Ajánlott turistatérkép: Vértes 1:30 000 (Szarvas-Faragó)

A Pro Vértes Közalapítvány központjában, a Geszner-házban, hasznos tájékoztató füzetet vásárolhatunk a tanösvényről, sőt profi szakvezetéses túrák is igényelhetők.