Marsbéli vörös táj és afrikai szavanna hangulat

A Vértes hegység egyik legkülönlegesebb tájára visz Gántról induló gyalogtúránk. A falutól délre nyúló hangulatos dombvidék egykori bauxit külfejtéseinek bizarr, sci-fi filmekbe illő, vörös vidékének felfedezése után a Gém-hegy páratlanul szép, afrikai szavannákra emlékeztető tisztásán keresztül jutunk vissza a szép fekvésű faluba.

A túra jellege: Könnyű kirándulás végig jól jelzett turistautakon, ösvényeken, enyhe emelkedőkkel és lejtőkkel.

Útvonal: Gánt – bauxit külfejtés – Sasfészek – Német János-völgy – Öreg-hegy – Gém-hegy – Gém-tisztás – Gánt

Kiindulási pont: Gánt, faluközpont, a Vértes Vendéglő (Mary néni vendéglője) előtt, illetve az élelmiszerboltnál az út mellett több parkolóhely.

Térképkivágat: Vértes 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

A gánti Vértes vendéglő elől délre Csákberény felé indulunk el az országúton, balról először a Z∆, itt fogunk majd visszajönni, később a S+ jelzésű út ágazik le. Tovább haladunk az országút mentén a K∆ jelzéseket figyelve, melyek pár perc múlva egy bal oldali földútra kalauzolnak. Kopár, mészkősziklákkal pettyezett dombok közt haladunk felfelé, rövidesen egy jobb kanyar után a dombtetőn feltűnik egy nagy fehér kereszt.

A kereszt és a körülötte kiépített kis emlékhely a Gántról kitelepített német nemzetiségű lakosokra és a bauxitbányászokra emlékeztet. A dombtetőről pazar kilátás nyílik a falura és a Vértes lankáira. Az emlékhelytől vékony kis csapásunk a Meleges gyönyörű, kopár dombjain át hullámvasutazva bukkan ki az egykori bauxitbánya bizarr, vörös színű külfejtéséhez.

A külfejtés szélére kiállva bámulatos, lenyűgöző látványban lehet részünk, a vörös szinte minden színárnyalatában pompázik a sci-fi filmekbe illő táj. Az uralkodó vörös színben észrevehetünk különböző, egyéb színű kőzeteket is. Ez az ún. Anger-réti külfejtés méltó társa a kissé délebbre található kiépített Földtani Tanösvénynél található bányának. A rendkívül fotogén tájat lassan elhagyva a K∆ jelzései folytatódnak a külfejtés melletti kis vékony ösvényen, hamarosan balról a S+ jelzés csatlakozik hozzá, majd pár méter után a S jelzésű út csomópontjához jutunk.

Jobbra 10 perc alatt kijutunk a műútra és túloldalán a Gánti Bauxitföldtani Parkhoz és a Bauxitbányászati Múzeumhoz. Amennyiben még nem jártunk ott, mindenképpen érdemes megtennénk a kitérőt, de min. 2 órát szánjunk a tanösvényre.

Visszatérve a csomóponthoz balra fordulunk a S jelzésű, széles szekérútra, mely üde rétektől kísért széles völgyben ér a szemben tornyosuló Sasfészek (209 m) fehér mészkősziklákkal tarkított dombja alá. A domb előtt balra befordulunk egy völgybe, ahol egyre feljebb kanyarogva emelkedünk a ligetes, füves dombok közé. Balról egy dombtetőn egy vadászles tornya ígér pihenőt és szép kilátást. Visszatérve a S jelzésű széles szekérútra, továbbra is a hangulatos, ritka növényzetű halmok közt járunk, majd beérünk az erdőbe, egy kereszteződésnél jobbra vezetnek a S jelzések, és a Német János-völgy fiatal tölgyesén, ősszel makkszőnyegen , túrázunk tovább.

A viszonylag egyhangú, hosszú egyenes út 2 km múlva útjelzőtáblával is jelölt elágazáshoz ér, a Z jelzéssel találkozunk, mely jobbra Csákvár felé tart, maradunk a S és a Z jelzéseken, de pár méter után egy újabb elágazásnál (tábla) elbúcsúzunk a S jelektől és balra fordulunk a Gém-hegy felé kapaszkodó Z jelzésű ösvényre.

Egy rövid, közepes emelkedő után vékony csapásunk  felér az Öreg-hegy ritkás platójára, és kissé később már a Gém-hegyen (306 m), a Z jelzések jobbra fordulnak el, mi egyenesen maradunk a széles, füves úton a Z∆ jelzéseket követve. A Gém-hegy tágas, hangulatos rétjét jobbról megkerülve utunk az erdőszélen élesen balra kanyarodik, és pár száz méter után elérjük a Gém-tisztás valószerűtlenül szép platóját.

Egy jobb kanyar után végigmegyünk a Gém-tisztás (318 m) afrikai szavannákra emlékeztető, árvalányhajas, ligetes platóján. Ősszel különösen szépek a vörösen izzó cserszömörce bokrok. A széles, tágas, nyílt hegytetőről jól látszanak a Vértes hegyei is. Kicsit később, ahol az út elkezd lejteni szép kilátás nyílik Gántra és környékére is. Meredek út vezet Gánt házai fölött egyre lejjebb a faluba, majd egy hangulatos fenyvesen át érünk ki a gánti országútra, a falu házai közé, ahol jobbra fordulva pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkra.