A Móri borvidék feletti hegyoldalban, varázslatos völgyeken át

A Vértes nyugat felé néző, Csókakő és Mór közti meredek hegyoldalának tetején vándorlunk, több helyen szép kilátást élvezve a móri borvidékre, leereszkedünk a Harmatos-völgy dzsungelébe, és könnyű erdei sétával jutunk vissza a hangulatos csókakői Vár-völgybe.

Középnehéz gyalogtúra néhol ritkásan jelzett ösvényeken. Térkép nélkülözhetetlen! Vízvételi lehetőség csak az üdülő melletti tónál lévő forrásból! Meredek emelkedő a Vár-völgyből a Csóka-hegy oldalába! A PL jelzésű ösvény néhol nehezen járható, magasabb túratársaink gyakran csak fejet hatva tudnak végigmenni a sűrűbben benőtt szakaszokon.

Kiindulási pont: Csókakő, a vár alatti parkoló.

Térképkivágat: Vértes 1:30 000 (Szarvas-Farafó), www.map.hu

A csókakői vár alatti nagy parkolóból indulunk az Országos Kéktúra vonalán a vár alatti völgyben. A hangulatos Vár-völgyben vezet széles, kényelmes, enyhén emelkedő turistautunk. Pár lépés után balra egy meredek lépcsősor vezet fel a szépen felújított várba. Tovább haladva a félhomályos kanyargó völgyben hatalmas sziklák mellett megyünk el, majd nem messze egy pihenőhelytől elágazáshoz érünk. Balra fordulunk a PL jelzésű meredeken felfelé kanyargó ösvényre, melyen pár perc izzasztó kaptatóval érünk ki egy szép kilátást nyújtó tisztásra, ahol remekül ki tudjuk fújni magunkat élvezve a Csókakő házaira nyíló panorámát.

Girbe-gurba, keskeny kis ösvényünk nagyjából szintet tartva kanyarog a Vértes legmagasabb pontja, az adótornyokkal csúfított Csóka-hegy (479 m) oldalában. Időnként kilátunk a Vértesaljára a sűrű, fiatalos erdőből, de javarészt szinte zöld alagútban fúrja át magát a csapás, több helyen csak kissé összegörnyedve tudunk átmenni egy-egy sűrűbb részen. Később jelzett ösvényünk jobbra tart, majd egy következő elágazásnál élesen balra indul meg lefelé egy völgybe.

A Vértes legvadregényesebb völgyébe ereszkedünk le, a Harmatos-völgy dzsungelszerű, sűrű aljnövényzetű, csodás bükköse mesés szépségű táj. A völgy alsó, ugyancsak gyönyörű részét Lófar-völgynek hívják, figyeljük a jelzéseket, hamarosan jobbra élesen egy könnyű lépcsősoron jövünk ki a völgyből. Kibukkanunk egy tűzrakóhellyel ellátott tisztáson, ahonnan viszonylag nehéz megtalálni a tovább vezető jelzett utat, majd lefelé ereszkedve egy újabb mélyedésbe érünk.

Jobbra kanyarodunk a Z jelzésű széles úton és egyre emelkedve a Barát-kút nevű részen érjük el a táblával is jelzett kereszteződést a Török-sáncnál. Átváltunk a P+ jelzésű útra, mely egy nagy bal kanyar után keresztez egy erdészeti murvás utat és a Kúti-völgyön át 2.5 km után ér ki a Homok-tisztásra, az ott lévő üdülőház együtteséhez. A szépen rendben tartott üdülő mögötti hangulatos erdei tó partjától pár méterre egy forrásból újíthatjuk meg ivóvízkészleteinket.

Az üdülőtől a K+ jelzésen, kelet felé a kavicsos úton megyünk tovább, a nagy bal kanyar után rövidesen jobbra élesen lekanyarodik a jelzett út és a Szarvas-völgyben, a Hubertus vadászlak mellett háromnegyed óra alatt érjük el az Országos Kéktúra útvonalát. Egyenes irányt tartva immár a Kéken és a Mária-zarándokúton túrázunk tovább a szintet tartó, kényelmes, széles szekérúton. Először balra a K+ jelzés válik le utunkról, majd egy Y alakú elágazásnál a K∆ balra tart, mi a Kéken maradva a jobb oldali szekérúton rövidesen elérjük a Kocsmáros-dombon (453 m) lévő keresztező Z jelzésű utat.

Az Országos Kéktúra a Csóka-hegy adótornyai felé vezető bekötőúton egy nyiladékban halad, majd derékszögben balra hagyja el azt, és vezet le a Vár-völgy hangulatos felső szakaszán, egészen vissza kiindulási pontunkra, a csókakői vár alatti parkolóhoz.