Parádés panoráma, szavannaszerű pusztaság, középkori várrom, mély szurdokok

Kilátásban gazdag körtúra Csákberényből a Vértes meredek, fehér mészkősziklákkal tarkított kopár délkeleti peremén át a csókakői vár impozáns romjaihoz, majd vadregényes erdei szurdokokon át vissza a faluba.

Szintkülönbség: 410 m.

Útvonal: Csákberény – Kopasz-hegy – Alsó-cservágás – Aranyhegyi-szőlők – Csókakői vár – Buhin-völgy – Felső-cservágás – Gémförtés-völgy – Csákberény

Jelzések: Z+K+ - Z+ - Z∆ - Z+ - Z∆ - Z+ - ZZ+ - K∆ - K+ - K – KL – Z – ZZ+ - Z.

Kiindulási pont: Csákberény. A falu busszal is megközelíthető Mór irányából.

A túra jellege: Kitűnően jelzett turistautak, nagyrészt széles erdei utak, néhol keskeny, de jól követhető ösvények. A Kopasz-hegyre meredek, de rövid kaptató, a hegyről lejőve meredek, de szintén rövid lejtő. Vízvételi lehetőség nincs, kivéve a csókakői vár parkolójában lévő kék nyomós kútból.

Térképkivágat: Vértes 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

Csákberény központjában, a Kossuth L. utcán át vezet a Z jelzés, a templomtól nyugati irányba induljunk el. Az István utcai kereszteződésnél a Z jelzés jobbra tér el, mi a Z+ jelzéseket követve egy kis tavacska mellett egy járdán megyünk egyenesen tovább, majd kiérve a hangulatos, hatalmas vadgesztenyefák által szegélyezett aszfaltútra a sportpályát hagyjuk el balról, majd pár perc séta után a Z+ jelzés jobbra betér az erdőbe. Elhaladunk a Piroska-emlékoszlop mellett, pár méter után egy tisztásnál utunk kettéválik, itt térjünk a bal oldali Z∆ jelzésű ösvényre, mely végig szép kilátással emelkedik a Kopasz-hegy (340 m) meredeken leszakadó peremén.

A Z∆ hamarosan visszakanyarodik a Z+ jelzésre, amin balra haladva továbbra is gyönyörű, ligetes, árvalányhajas részeken megyünk keresztül, amíg egy újabb kereszteződésnél ismét balra kanyarodunk a Z∆ jelzésű keskeny csapáson. A hangulatos ösvény kivisz minket egy parádés panorámájú kiszögellésre, majd tovább a jelzés levisz egy kis, sötét völgybe, majd ismét felkapaszkodik, még az előzőnél is szebb panorámát nyújtó sziklaperemre, ahol a fehér mészkősziklákkal pettyezett hegyoldalban megyünk végig mesés kilátást élvezve a Vértesaljára.

Kissé visszakanyarodva a fennsíkra, átvágunk egy hihetetlenül szép, dimbes-dombos, szavannaszerű pusztán, nagy vaddisznó túrásokat kerülgetve, majd utunk beletorkollik a már ismert Z+ jelzésbe, amelyen balra fordulva folytatjuk utunkat a szép, ligetes tájon, amíg el nem érünk egy táblával is jelölt kereszteződést. Itt balra folytatjuk túránkat immár a Z jelzéssel megtámogatva, pár perc alatt egy újabb kereszteződésnél, az Alsó-cservágásnál (429 m) élesen balra kanyarodunk a K∆-ön az Aranyhegyi-szőlők felé.

A jelzés először egy széles, kissé benőtt szintben tartó úton halad, majd jobbra fordul, és könnyű lejtőn folytatódik. Hamarosan egy útelágazásnál balra letérünk egy keskenyebb gyalogútra, és egy mesés kilátóhelyhez érünk. A meredeken leszakadó hegyoldal pereméről jól látszik Csókakő falva és a Móri-árok mögötte a Bakonnyal. Ösvényünk hamarosan egy mély szurdokban futó széles erdészeti útra ér, amin meredeken ereszkedünk lefelé, míg ki nem bukkanunk az erdőből a szőlőskertek felső pereménél.

A szőlők között lemegyünk az út végéig, itt jobbra kanyarodunk a K+ jelzésű széles dűlőútra, majd negyedóra kényelmes sétával a szépen művelt szőlők, gyümölcsösök közt beérünk Csókakőre, a vár alatti nagy parkolóhoz. A várat már útközben az Aranyhegyi-szőlőkből is jól látjuk. A parkoló mellett alakították ki a Nagy-Magyarország teret egy Trianon-emlékművel és egy Horthy Miklós mellszoborral.

A csókakői várat két úton is megközelíthetjük, a könnyebb, de kissé hosszabb variációt tábla is mutatja a parkolótól, ez balra megy el és egy nagy szerpentinnel, aszfaltos, majd köves úton ér fel a várhoz. Mi mehetünk a parkolótól egyenesen tovább a völgy irányába az Országos Kék Túra jelzéseit követve. Pár perc enyhe emelkedő után a hangulatos völgyben balra nyílik egy meredek lépcsősor egy sziklaszoroson át a vár bejáratához.

Csókakői vár

Miután megnéztük az ingyenesen látogatható várat ugyanazon a lépcsősoron a PL jelzésen visszamegyünk a Kék Túra vonalára, és balra kanyarodva folytatjuk túránkat a nagy sziklatömbökkel határolt, sötét, mély Vár-völgy szurdokán keresztül. A következő útelágazásnál jobbra fordulunk a ZL jelzésű kényelmes erdészeti útra, mely a mélyen bevágott Buhin-völgyön keresztül vezet föl a fennsíkra, ahol egy kerítésnél ér véget az út. Itt jobbra térünk a Z jelzésű széles nyiladékban futó útra, mely kivisz egy táblával is jelzett csomóponthoz, a Felső-cservágáshoz (444 m).

Maradunk a Z jelzésen, most már a Z+ és a K∆ is csatlakozik hozzánk, majd 10 perc séta után a már idefelé is útba ejtett kereszteződésnél jobbra elhagy minket a K∆, és pár perc múlva a Z+ is lecsatlakozik tőlünk. Mi a Z jelzésen maradva, gyönyörű bükkösben ereszkedünk le a hatalmas sziklatömbökkel szegélyezett szurdokszerű Gémförtés-völgyben. A völgy egyre jobban kiszélesedik, majd kibukkanunk az erdőből a Csákberény feletti rétekre. A mező szélén jobbra is elmehetünk egész a műútig, ahol a sportpályánál jutunk ki a már ismert útvonalra, de ragaszkodhatunk a jelzéshez is, mely a mező szélén élesen balra tartva éri el a település szélső házait, majd a Dózsa György vagy az István utcán át tudunk visszatérni kiindulási pontunkhoz.