Könnyű, alpesi mászóút és gyalogtúra a parádés kilátóhegyre

A Chiemgau-i Alpokhoz tartozó Steinplatte (1869 m) egészen különleges hegy, a bajor határhoz közel, de már Ausztria területén, Tirol és Salzburg tartomány határán fekszik, a triász kori őstengerből itt maradt korallok cementálta, monumentális, függőlegesen leszakadó mészkő sziklafalai impozáns látványt nyújtanak. Törpefenyővel borított csúcsairól elképesztően széles panoráma nyílik, tágas fennsíkján pedig az Alpok egyik legszínvonalasabb családi élményparkja, a Triassic Park vonzza mágnesként a kirándulókat. Kényelmesen, kabinos felvonóval is megközelíthető, azonban érdemes a fizetős hegyi út parkolójából gyalogszerrel meghódítani, a számos útvonal variáció egyik leglátványosabb ösvényén, a Wieslochsteig mászóúton kapaszkodunk fel a csúcsra.

A túra időtartama: 4,5 óra, nagyobb pihenők nélkül

Szintkülönbség: 550 m fel, ugyanannyi le.

Steinplatte parkoló (1376 m). Megközelíthető a tiroli Waidring nyugati szélén, a 178-as főútról északra leágazó, 4,5 km hosszú fizetős vámúton, Steinplatte Höhenstrasse. Útdíj: 8,00 €/jármű, a parkolás ingyenes.

Közepesen nehéz, rendkívül látványos és változatos körtúra. A Wieslochsteig némi komolyabb mászó tudást kíván, meredek sziklaszorosban, drótkötéllel biztosított szakaszok váltogatják egymást. Biztos lépés, megfelelő lábbeli, tériszony mentesség elengedhetetlen. Speciális felszerelés nem szükséges. Az útvonalat végig az Ausztriában szokásos piros-fehér-piros felfestések, számozott utak és a sárga útjelzőtáblák jelzik.

Térképkivágat: WK 301 Kufstein Kaisergebirge 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Steinplatte fizetős út végén lévő parkolóból (1376 m) indulunk a sorompóval lezárt, hegycsúcsra vezető, jó minőségű aszfaltúton a Stallenalm irányába. 8-10 perc alatt felsétálunk a nagy teraszos, családbarát Stallenalm vendéglőhöz, elhagyjuk az aszfaltutat, jobbra térünk le egy murvás útra, mellőzzük a tanya gazdasági épületeit, egy tehénitatót, majd a folyamatosan emelkedő, széles úton csodás alpesi rétek, vörösfenyő ligetek közt táblás elágazáshoz érünk.

Tovább egyenesen folytatjuk utunkat Grünwaldalm irányába a kényelmes turistaúton. Rövidesen keresztezzük a völgyből jövő kabinos felvonó drótkötélpályáját, épp a fák közt megbújó Grünwaldalm (1406 m) épületénél. Itt is van egy táblás elágazás, mi felfelé egy keskeny, de jól követhető ösvényen megyünk tovább. Pár lépés után balra felfelé ágazik le egy ösvény, a tábla figyelmeztet, az nem túraút, felszerelést igénylő mászóutak, klettersteig-ek indulnak innen a Steinplatte legmeredekebb sziklafalaira. A Wemeteigenalm, Wieslochsteig irányba túrázunk tovább.

A Steinplatte meredek nyugati, majd déli oldalában hullámvasutazik enyhén emelkedő, rendkívül látványos ösvényünk. Vörösfenyő, cirbolya ligetek, virágos alpesi rétek, káprázatos kilátás, mesés táj jellemzi jól jelzett, kényelmesen követhető utunkat. Később egyre sziklásabbá válik a környezet, balra elhagyjuk a Dreibrüdersteig-ra vezető leágazást, és egy nagy sziklánál, melyet a sziklamászók előszeretettel használnak gyakorlóterepként, a Kopfkrax (1562 m) nevű helyen újabb elágazáshoz érünk. A közelben lévő padon szusszanhatunk is egyet, felkészülve túránk legmegerőltetőbb részére. A nagy sziklától kissé elbújva két hatalmas fenyő között indul balra, a hegy irányába a Wieslochsteig. Sziklalabirintusban, fenyők, törpefenyők közt kapaszkodunk egyre magasabbra, az ismerős piros-fehér-piros felfestések mellett megjelennek, a főleg a sziklákra és a talajra festett piros pöttyök, ezeket figyeljük az egyre meredekebbé váló útvonalon.

Közeledve az áthatolhatatlannak tűnő, függőleges sziklafalhoz, csapásunk egyre kövesebbé, sziklásabbá válik, és hamarosan felérünk egy katlanszerű nyeregbe, itt az ösvény kettéválik, a jobb oldali ág kínálja a könnyebb útvonalat, mely egy szélesebb árkon át megy felfelé északi irányba a csúcs felé. Ez az útvonal, a könnyebb (leichter) sajnos le volt zárva ott jártunkkor (2017 aug.), de nem kell bepánikolni, a balra vezető, nehezebbik (schwierig) út sem vészes, kis gyakorlattal is, odafigyeléssel, könnyen végigjárható.

Mindjárt az eleje a legnehezebb, a nyeregtől egyből balra egy szűk, meredek sziklaszorosban indulunk fel szinte függőlegesen, kőről kőre mászva, kapaszkodva a sziklához fogatott drótkötélbe. Felérve szédítő kilátás nyílik visszafelé, a további útvonal jóval könnyebb, törpefenyők és sziklák útvesztőjében mászunk egyre feljebb, követve a jól látható piros pöttyöket. Útközben kitérő kínálkozik néhány sziklakúp felé, felérve a hullámos, tagolt platóra, le-föl hullámvasutazik ösvényünk, míg el nem érjük a Steinplatte legmagasabb pontját, a kereszttel díszített keleti csúcsot (Ostgipfel) (1869 m).

Keletről kiindulva, a Loferer Alm, a horizonton a Berchtesgadeni-Alpok fenséges vonulata, az órajárásnak megfelelően, a Loferer Steinberge sziklatömbje, a Kitzbüheli-Alpok, mögöttük a Magas-Tauern hófödte láncai, nyugatra a Kaisergebirge cikk-cakkos sziluettje, északra pedig a Steinplatte lassan lejtő fennsíkja, mögötte a Chiemgau-i-Alpok csúcsai látszanak. Tovább indulva lejövünk a csúcsról, egy kis nyeregben, a kereszteződésnél egyenesen megyünk a másik csúcshoz (1848 m). Itt is csúcskereszt magasodik, és a kilátás innen is első osztályú.

Keskeny, sziklás ösvényen ereszkedünk le a csúcsról, kiérünk a 2017-ben kialakított felső víztározóhoz, balra fordulunk és a széles, murvás kocsiúton legyalogolunk a következő tározó partjára. Ez már a családi tematikus élménypark, a Triassic Park területe. A tóból előbukkanó dínó és a parton szárnyait próbálgató repülő dinoszaurusz után utunk élesen balra, délnyugati irányba tart. A következő elágazásnál menjünk balra, pár perc sétával jutunk ki a gigantikus sziklafal mellett kialakított, idegborzoló meredély szélére épített SkyWalk kilátóplatformhoz.

Körbe nézhetünk a népszerű Triasssic Park területén, részletes infókat itt találni. Lesétálunk a Kammerköhr fogadó nagy épületéhez (1685 m), eggyel lejjebb találjuk a kabinos felvonó hegyi állomását, elmegyünk mellette, rátérünk a hegyről levezető jó minőségű aszfaltútra, mely széles kanyarokkal, egy sífelvonó alatt ereszkedik a hegyről. Leérünk egy újabb víztározóhoz, csodás innen a panoráma a Berchtesgadeni-Alpok csúcsaira, maradva az aszfaltcsíkon, idilli legelők közt, pompás kilátást élvezve ereszkedünk vissza a Stallenalm épületeihez. Innen a már ismert úton, pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkhoz.