Családi szurdoktúra biztonságosan kialakított, szédítő útvonalon

A Bajorország és Tirol határán fekvő Leutasch-szurdok az egyik leglátványosabb úti cél mind a Bajor-Alpokban mind pedig a tiroli hegyekben kirándulóknak. A vad hegyi folyó évezredek alatt vájta ki útját a közel 100 m magas sziklafalak között, és csak 2006 óta járható a szédítő kanyon. Magasan a fehéren tajtékzó folyó felett, a sziklákra épített, acéljárdák, lépcsősorok, hidak segítségével tették kényelmesen bejárhatóvá a szurdokot. A legenda szerint itt élő szellemeket és koboldokat idézi meg a gyerekek nagy örömére létesített játékos tanösvény. A több részből álló útvonal talán leglenyűgözőbb része a 23 m magas vízeséshez vezető régi, fából ácsolt ösvény, a Wasserfallsteig.

A Geisterklamm szurdokot két irányból is megközelíthetjük, az osztrák, ill. a német oldalról. Ausztriában, a Leutasch és Mittenwald közti országút mellett van a szurdok hivatalos parkolója, a nagy, díjköteles parkolót buszok is használhatják, nyilvános WC és egy kis vendéglő is szolgálja a turisták kényelmét. A napijegy személyautóknak: 5,00 € (automata). Buszmegálló: Unterleutasch, Geisterklamm.

Németországban, Mittenwald szélétől, az Isar hídjától indulhatunk, a környéken, az Innsbrucker Strassén, a főút mentén, találunk parkolóhelyeket. Ezek is fizetősek, de itt olcsóbb a parkolás 0,50 € óránként.

Könnyű, családi túra kitűnően jelzett útvonalon. A szurdokban a vízeséshez vezető út korláttal védett fajárdákból áll, a zuhatag környékén állandó a vízpermet, csúszós lehet a padló. Az új út szinte végig rácsos aljú acél, ill. alumínium járdákból, hidakból áll, gyerekbiztos korláttal védett az egész létesítmény, azonban tériszonyosoknak nem ajánlott! A rács miatt a jegesedés elhanyagolható, ezért akár télen is jó móka lehet a látogatás! A szurdokba vezető utak, ösvények néhol meredeken vezetnek fel és le. 6 éven felüli gyerekekkel bátran végigjárható, babakocsival nem kivitelezhető a látogatás. A rácsos aljú járdák miatt kutyát se vigyünk a szurdokba!

Nyitvatartás, belépő:

A vízeséshez vezető ösvény kivételével a szurdok egész évben, minden nap szabadon látogatható. A vízeséshez vezető Wasserfallsteig időjárástól függően májustól októberig járható minden nap 9 és 18 óra, ősszel 10 és 17 óra közt. A belépő 2,00 €, gyerekeknek 1,00 €, csak kp.

Az osztrák oldalon, a Leutasch felőli nagy, hivatalos parkolóból indulunk, a Klammstüberl vendéglő mögött kezdődik a kényelmes, széles murvás út a Geisterklamm felé. A német elnevezés a mese szerint itt élő hegyi szellemre és a kincsét védelmező koboldokra utal, erre a narratívára épül tulajdonképpen az egész tanösvény. Az útvonal három részből áll, ezeket fűzzük fel egy jól bejárható körtúrára, a Klammgeistweg (Hegyi szellem útja) a parkolótól vezet a szurdokba, majd a panoráma hídon át a túloldalon jön vissza, a Koboldpfad a vízeséshez vezető út előtti háztól indul, a Gletscherschliff vendéglő érintésével megy át a panoráma hídon, majd a másik oldalon szerpentinezik vissza. A fizetős Wasserfallsteig pedig tulajdonképpen egy zsákutca, mely a zuhatagig visz.

Az étterem mögött az út betér a fák közé, elmegyünk egy kalandpark mellett, majd a szurdok mondáját ismertető táblák kísérik utunkat. A rajzos, játékos információs táblák német nyelvűek, de angolul és olaszul is röviden összefoglalják a lényeget. Az út során, a mese mellett sok hasznos és érdekes információt tudhatunk meg a szurdok keletkezéséről, geológiájáról, jellegzetességeiről, a növény- és állatvilágról, a panoráma út kiépítéséről és játékos feladatokra is hív néhány állomás.

A parkolótól 500 méterre, egy pihenőhely mellett érjük el a szurdok bejáratát, balra fordulunk, átmegyünk a szivárvány kígyós kapun és rálépünk a rácsos padlójú fémjárdák végtelen sorából álló útra. A közel 1 kilométeren át, magasan a folyó feletti sziklafalhoz erősített acélból és alumíniumból épített útvonal építészeti bravúr, 2006 májusában adták át az addig teljesen járhatatlan szurdokban vezető konstrukciót. Mivel a folyó, a Leutascher Ache vízszintje áradáskor igencsak megemelkedik, ezért legalább 15 méter magasan kellett elvezetni az utat. Több mint 67 tonna fémet szereltek fel az építéskor, a 110 cm széles járdákat sűrűn rácsozott, „gyerekbiztos” korlátokkal védik.

Magasan a fortyogó, zúgó, gyönyörű világoskék színű folyó felett vezet látványos utunk, kitűnően rálátunk a lábunk alatt hangosan tajtékzó zúgókra, sellőkre. Elmegyünk a szellem barlangja mellett, ahol a villogó szemű házigazda ijesztgeti a gyanútlan turistákat. A folyó déli oldalán haladva rövidesen elérjük a Höllbrücke 24 m hosszú hídját, átkelve a szédítő mélység felett, balra tehetünk egy kis kitérőt a színes, buddhista zászlócskákkal díszített kilátóteraszhoz. Kissé feljebb, már az országút mellett, a Höllkapelle kicsi kápolnájához juthatunk.

A pokoli hídtól a folyó északi oldalán folytatjuk túránkat a szurdok szűk sziklaszorosában. Pár állomással később érünk a szurdok legmélyebb pontja felett, 75 m magasan átívelő, lélegzetelállító Panoramabrücke 27 m hosszú hídjához. Elképesztő kilátás nyílik a hídról, innen már tényleg járhatatlan a szurdok, nem messze szakad le a víztömeg a vízesésben, amit majd a másik oldalról közelítünk meg. A hídtól lerövidíthetjük utunkat, ha átkelünk a túlpartra és felmászunk az erdőben vezető Kobold-ösvényre, ahonnan vissza tudunk menni a parkolóba. Ebben az esetben kihagyjuk a vízesést, ami nagy hiba lenne, bár télen, amikor zárva van az oda vezető út, logikus a panorámahídtól már visszafelé menni.

Folytassuk túránkat a hídtól a Kobold-ösvényen, maradunk a folyó északi oldalán, szóval ne menjünk át a hídon, hanem a meredek hegyoldalon felfelé vezető lépcsősorokon kapaszkodjunk fel a hegyre. Felérve, egy darabig szintben haladunk, majd hosszú szerpentinúton ereszkedünk le a Wasserfallsteig kezdetén álló épülethez, a Klammkioskhoz, melyben büfét találunk és a belépőket is itt tudjuk megvenni. A ház már Németország területén áll, de amint elérünk a függőleges sziklafalak által határolt folyóhoz, egy kis kapun ismét visszalépünk Ausztriába. A Wasserfallsteig már 1880 óta áll, az egyik legelső járhatóvá tett alpesi szurdok volt. Az új résszel ellentétben sokkal közelebb járunk a vízhez, a szurdok rendkívül szűk, alig pár méter széles, az örökké félhomályos, nedves szoros páratlan látnivaló. Az út a 23 m magas zuhatagnál ér véget, a robajló víztömeg sűrű permetétől alig látunk valamit, fényképezni nem nagyon lehet, max. vízálló kamerával. Nyári hőségben üdítő élmény, de készüljünk fel, hogy jóval hűvösebb van itt, mind kint. A kicsikre is fokozottan figyeljünk, a fapadló csúszós lehet, a korlát pedig közel sem olyan biztos, mint az új részen.

Ugyanazon az úton megyünk vissza a kioszkig, majd jobbra fordulva folytatjuk utunkat a Gletscherschliff felé, a Koboldpfad-on. Átmegyünk a hídon, déli irányban, közepesen meredek kocsiúton gyalogolunk, majd egy széles jobb kanyarral érünk fel a Gletscherschliff vendéglőhöz, az épülettől csodás panoráma nyílik Mittenwald városára és a Karwendel hegység csúcsaira. Keskeny ösvényen emelkedünk tovább az árnyas erdőben, egy játékos állomás után, kb. 300 m után elágazáshoz érünk. Itt húzódik a határ Bajorország és Tirol között, piknikező helyen pihenhetjük ki az emelkedő fáradalmait. A jobbra ágazó út vezet le a panoráma hídhoz, mi egyenesen megyünk tovább a kényelmes, kavicsos úton. Egy rövid emelkedő után elérjük utunk legmagasabb pontját, innen már lefelé vezet az út.

Kb. egy km kellemes sétával érünk vissza a már ismert elágazásig, a szurdok bejáratához, ahonnan egyenesen megyünk vissza kiindulási pontunkhoz, a parkolóhoz.

Variáció

Amennyiben a bajor oldalt, Mittenwaldot választjuk kiindulási pontként, akkor az Isar hídjától kicsit a város felé, a kis kápolna mellől, az opálos, világoskék színű csatorna partján vezető, Am Köberl utcán induljunk el. Az aszfaltos út hamarosan áttér a csatorna túlpartjára, mi azonban maradunk az északi parton és gyalogúton megyünk tovább. idilli legelő szélén fut kellemes sétautunk, 6-700 m után érjük el a vízeséshez vezető ösvény bejáratánál álló kioszk épületét, ahonnan bármelyik irányból felfedezhetjük a Geisterklamm csodavilágát.