Nyári, alpesi kirándulás az innsbrucki téli olimpiák helyszínén

Az osztrák Tirol Dolomitokjaként is ismert Kalkkögel fantasztikusan szép, csipkézett mészkőlánca Innsbrucktól nem messze, a téli olimpiák helyszíneként is híres Axamer Lizum felett húzódik. Elképesztően látványos, rövid körtúrán fedezzük fel a hamisítatlan alpesi hegyvilágot, az Olympiabahn merész vonalvezetésű siklójával utazunk fel a Hoadl csúcsára, majd rendkívül változatos útvonalon, több csúcsot is megmászva, végig lélegzetelállító kilátást élvezve ereszkedünk vissza.

Szintkülönbség: 300 m fel, 1000 m le

Axamer Lizum, 1564 m, az Olympiabahn alsó állomása. Megközelíthető Innsbruck felől, az A12 autópálya Zirl-Ost lehajtójától Axamsig, majd Axamer Lizum felé a jól kitáblázott hegyi, aszfaltos úton. Ingyenes parkoló.

Felvonó:

Olympiabahn, Axamer Lizumtól a Hoadl csúcsáig közlekedik június végétől szeptember közepéig minden nap, részletes infó árak: 12,00 € hegymenet felnőtteknek.

Amennyiben Innsbruckban tartózkodunk pár napig, a legjobb megoldás a 24, 48 vagy 72 órás Innsbruck Card megvásárlása, mellyel „ingyenesen” használhatjuk a felvonókat és a tömegközlekedést is, ráadásul szinte az összes városi látványosság belépődíját megtakaríthatjuk! A város környéki többi felvonóra is érvényes a kártya! Infó: www.innsbruck.info

Közepesen nehéz, félnapos, magashegységi jellegű gyalogtúra, jelentős szintkülönbséggel lefelé, remekül jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. Bizonytalan, zivataros időben ne induljunk útnak! A tehenektől kellő távolságot tartsunk!

Variáció: A Halsl nyeregtől a másik felvonó, a Birgitzköpfllift libegő hegyi állomásához is mehetünk, így megspórolva a kb. 430 méteres ereszkedést, viszont egy 120 méteres ellenemelkedőt le kell gyűrni és az Innsbruck Card csak az egyik felvonóra érvényes, így ha a másikkal jövünk, akkor fizetnünk kell 12 eurót. Ha nincs kártyánk, akkor 17,50 € a hegy- és völgymenet a két felvonóval.

Térképkivágat: WK 241 Innsbruck Stubai 1:50 000 (freytag&berndt), www.freytagberndt.hu

Az 1964-es és 1976-os téli olimpiák egyik fő helyszíneként szereplő Axamer Lizum elsősorban téli sportközpontként ismert, de nyáron is csodás túrákat tehetünk a környéken, melyben nagy segítség a pár éve a nyári szezonban is közlekedő sikló, a mára már kissé retró hangulatú Olympiabahn. A látványos vonalvezetésű sikló hamar felkapaszkodik a Hoadl (2340 m) füves csúcsára, melynek tetején természetesen egy hütte, a Hoadlhaus modern, csupa üveg épülete áll. A hatalmas teraszról, a játszótérről lélegzetelállító panoráma nyílik a Kalkkögel lenyűgöző hegyláncára és a Stubaier Alpen havas háromezres csúcsaira.

Dél felé tekintve jól kivehető utunk következő szakasza a Hoadl-nyeregig, majd fel a Hochtennboden füves platójáig. Elindulunk a széles, murvás, lejtős kocsiúton és pár perc alatt le is érünk a Hoadlsattel (2264 m) nyergébe. A kocsiút itt éles bal kanyarral lefordul az Axamer Lizum felé, mi egyenesen megyünk tovább a Hochtennboden irányába a 16-os és 111-es sz. ösvényen. Néhány méter után újabb táblás elágazáshoz érünk, mindkét ösvényen fel tudunk mászni a Hochtennboden fennsíkjára, válasszuk a jobb oldali utat, mely egy kicsit hosszabb, viszont útközben remekül rálátunk a jobb oldalon, a mélyben fekvő Kemater Alm környékére és a Kalkkögel nyugati vonulatára, ill. a Stubaier Alpen örök hóval borított hegyóriásaira.

Keskeny ösvényünk eleinte emelkedve, majd nagyjából szintet tartva fut a meredek hegyoldalban, végig káprázatos kilátást nyújtva. Kissé sziklásabbá válva, egy rövid kaptató után végül egy táblás elágazáshoz érünk, ahol élesen balra felfelé fordulunk a Hochtennboden felé, a 16-os és 111-es utat követve. Rövid kaptatóval újabb táblás elágazás, itt találkozunk a Hoadlsatteltől induló másik, rövidebb, de meredekebb ösvénnyel, a jobb oldali ágon megyünk tovább felfelé, és hamarosan felérünk a Hochtennboden festői fekvésű, kb. 2360-70 m magasan lévő füves fennsíkjára. A plató déli, sziklás, meredek letörésének tetejéről álomszerű kilátás nyílik észak felé, a Hoadl és a távolban a Karwendel felé. Délre a Hochtennspitze és a Schlicker Zinnen cikkcakkos mészkőcsúcsai uralják a képet. Az alpesi legelőt hatalmas birkanyáj népesíti be, néhány pihenőpadon tudunk egyet szusszanni, piknikezni.

A magasfennsíkról keleti irányban vezet le, piros-fehér-piros festésekkel is jelölt ösvényünk, a Hochtennbodensteig. Meredek szerpentinen ereszkedünk le, előttünk jól kivehető utunk következő szakasza, a kissé ijesztő, Malgrubenspitze gigászi törmeléklejtőjén átvezető ösvény. Leérve, fellélegezve konstatáljuk, hogy az út egyáltalán nem vészes, nagyjából szintet tartva jól letaposott, kijárt csapáson vágunk át a kietlen kősivatagon. Impozáns sziklafalak aljában kapaszkodunk fel az újabb nyeregbe, a Widdersbergsattelba (2262 m). Kis pihenő után érdemes egy kis kitérőt tennünk a Widdersberg (2327 m) tetejére, az északra, a füves hegyháton át vezető csapáson 10 perc alatt fent is vagyunk a lélegzetelállító panorámát nyújtó csúcson. A lábunk alatt térképszerűen rajzolódik ki a táj, lent az Axamer Lizum, a tájsebként éktelenkedő, de amúgy látványos víztározó, balra tőle a Hoadl a ráfutó Olympiabahn-nal, a távolban az Inn völgye, mögötte a Karwendel merész vonulata, keletre a Saile jellegzetes tömbje, délre a Kalkkögel csipkézett mészkőlánca.

Visszatérve a nyeregbe, a Halsl felé folytatjuk a 111-es úton túránkat, idilli, füves hegyháton ereszkedünk a Lizumer Karba, jobbra a Marchreisenspitze és az Ampferstein csúcsai tornyosulnak, északra pont átlátunk a Widdersberg és a Schneiderspitze közt az Axamer Lizum felé. Egy elágazásnál továbbra is egyenesen tartunk a 111-esen, átvágunk egy gigantikus törmelékmezőn, majd az Ampferstein impozáns szikfalai alatt kanyarog látványos, északnak forduló ösvényünk. Újabb nyeregbe kapaszkodunk fel, ahonnan tegyünk egy rövid kitérőt északnak, a Schneiderspitze (2156 m) csúcskeresztjéhez. A hegycsúcs déli oldala, ahonnan mi is megyünk, szelíd legelő, déli letörése igazi szakadék, amelynek tetejéről káprázatos kilátást élvezhetünk.

Visszatérve a nyeregbe, balra kanyarodva megyünk lefelé a Halsl irányába. Meredek, köves úton ereszkedünk le legelőkön, majd törpefenyők közt a széles Halsl-nyeregbe (1992 m). A turistaút-csomóponttól balra megyünk lefelé, a Halslsteig ösvényén az Axamer Lizum felé. Akik inkább a Birgitzköpfllift libegőjét választják, azok egyenesen menjenek a Saile meredek hegyoldalán felfelé tekergő úton, kb. 120 méter ellenemelkedőt legyőzve az út már kényelmesebbé válva vezet az ülőlift hegyi állomásához. Akik gyalogszerrel ereszkednek le, azok a Halslsteig jól követhető szerpentinjén jutnak le az Axamer Lizumhoz. Az ösvény először füves, majd törpefenyős vidéken kanyarog, majd lejjebb egy szép erdős szakasz után ér ki a sípályákhoz és a felvonók mentén érünk vissza kiindulási pontunkra, az Axamer Lizum telepre.