A Szlovák Paradicsom legrövidebb szurdoka

Változatos, könnyű körtúránkon a Szlovák Paradicsom déli részének legszebb részeit járjuk be. A Zejmarská roklina (Zejmár-szakadék) rövid, csodaszép szurdoka kitűnő bevezetés a Szlovák Paradicsom világába. Az elragadóan szép, fenyvesekkel borított hegyek karéjában megbújó Imrikfalvi-víztározótól (Palcmanská Maša) indulunk a szurdokot megmászva az 1000 méteres magasságban elterülő ligetes Geravy fennsíkra, majd a meseszép Malé Zajfy völgyön át érünk vissza a tóhoz, a felduzzasztott Gölnic csodálatos partja mellett.

Szintkülönbség: 300 m fel, 300 m le

Útvonal: Dedinky – Biele Vody – Zejmarská roklina – Geravy – Malé Zajfy – Stratenská píla – Dedinky

Jelzések: P – K – PS – S – SZ – Z – P

Kiindulási pont: Dedinky, Hotel Priehrada parkolója

Kitűnően jelzett széles erdei utakon és jól követhető ösvényeken vezető túraútvonal. A Zejmár-szakadék felfelé egyirányú, a szurdokban sokszor a patak kövein lépdelünk, többször kell létrán megmásznunk sziklafalakat, lánccal biztosított fémtálcákon küzdünk le néhány meredekebb részt. A szurdok meredek, de végig biztosított, bő félóra alatt végig járható.

Térképkivágat: Slovensky Raj 1:25 000, VKÚ

A Palcmanská Maša víztározó partján fekvő Priehrada szálló előtti parkolóból indulunk a piros jelzéseket követve. Széles úton érünk ki Dedinky hétvégi házai közül, majd vegyeserdőben kapaszkodunk fel egy hegyhátra, ahonnan lejőve beérünk Biele Vody település házai közé. A kis faluban meglepően sok iskola, gyermekotthon működik, a nem túl vonzó település betonútján haladva hamarosan egy útjelző táblához érünk, amely mutatja a Zejmár-szakadékba vezető kék jelzésű utat.

A szurdok bejáratánál a tanösvény táblája fogad, mely szerint 1963 óta járható a Zejmárska roklina, a Szlovák Paradicsom legrövidebb szurdoka. Itt 793 m magasságban vagyunk, a szurdok felső végéig 200 métert kell emelkednünk. Az út első szakasza meglehetősen barátságos, a nem túl mély völgyben a csordogáló hegyi patak mentén megyünk felfelé, olykor a meder kövein lépdelve, olykor a meder sziklafalába erősített fémtálcákon haladva.

10 perc múlva a szakadék falai egyre magasabbakká válnak, ahogy haladunk feljebb, megjelennek az első 1-2 méteres vízesések, majd egy kétágú vízesésnél szembe találjuk magunkat az első 25 fokos vaslétrával. Innen kezdődnek az izgalmak, hamarosan egy doronglétra majd egy csúszós fapalló következik. Hamarosan megpillantjuk a szurdok legnagyobb vízesését, a Nálepkát, majd egyre feljebb mászunk a sziklafalak közt különböző hidakon, létrákon, de mindenhol lánccal biztosítva.

A Zejmár-szakadékban a Szlovák Paradicsomban szokásos összes technikai segédeszközt megismerhetjük, a vaslétrától a doronglétrahídon a sziklafalba vert fémtálcákig. Kitűnő ismerkedő terep a komolyabb szurdokokra való felkészüléshez. A mélységek nem túl észveszejtőek, a kapaszkodó sem túl fárasztó. A szurdok bejáratától laza tempóban bő félóra alatt feljutunk a szakadék tetejére, ahol egy forrásból olthatjuk szomjunkat. Egy szép fenyvesen keresztül 10 perc múlva érünk ki a Geravy gyönyörű, ligetes fennsíkjára (1027 m).

A fennsíkon lovak legelésznek, valószínűtlenül idilli a környezet. A libegő, amely rendkívül rapszodikusan jár Dedinky és Geravy közt, felső épülete mellett haladunk el a piros és a sárga jelzéseket követve. Széles erdei úton ballagunk tovább a füves, ligetes fennsíkon, majd a jelzett út ketté válik, mi a sárga jelzésen maradunk, ami pár méter után jobbra meredeken letér egy völgybe. Negyedóra szerpentinezés után egy újabb útjelzőtáblánál (Malé Zajfy 900 m) a zöld jelzés is csatlakozik hozzánk.

Mérsékelt lejtőn folytatjuk tovább utunkat egy széles erdei úton, a védett Malé Zajfy nedves, hatalmas lapulevelekkel borított völgyén keresztül. Félóra kényelmes séta után egy aszfaltútra érünk ki (Velké a Maly Zajfy 818 m), balra kanyarodunk, majd a zöld jelzéseket követve hatalmas sziklafalak közt kanyarog az út. 15 perc alatt kiérünk a szűk szorosból, kitágul előttünk a gyönyörű völgy, melyben a felduzzasztott Gölnic folyó egyik kis ága mellett érjük el a táblával is jelzett Stratenská píla kereszteződést (785 m).

Balra tartunk a piros jelzésen, kis ösvényünk egyre jobban kapaszkodik fel a szinte fjordszerű folyó magas, füves partján, kitűnő rálátást biztosítva a Sztracenai kanyonra. A folyó túlsó partján vasúti síneket látunk, ahogy bebújnak a hegy alá egy alagútban. Az út betér az erdőbe, egy közepes emelkedőt falétrák segítségével leküzdve, 10 perc alatt kibukkanunk Dedinky (Imrikfalva) házai fölött. A jelzett út letér a víztároló partjára, ahonnan 10 perc alatt visszasétálunk kiindulási pontunkra.