Tömény szurdok romantika, létrák, láncok, fahidak, zuhatagok

A Szlovák Paradicsom leglátogatottabb és egyik leglátványosabb szurdoka a Suchá Belá, azaz a Száraz-Fehér-völgy szurdoka. Közkedveltségét elsősorban rendkívül könnyű megközelíthetőségének köszönheti, hisz már szinte közvetlen a parkolótól pár percre kezdődik a természeti mesevilág. Ez persze közel sem jelenti azt, hogy végigjárása rutin feladat lenne az átlagos turistának, a Szlovák Paradicsom szurdokai segédeszközeinek teljes palettáját és kihívásait megtaláljuk ebben a csodaszép, vadregényes, romantikus völgyszorosban.

Kiindulópont: Podlesok, Erdőalja, Káposztafalvától (Hrabušice) 3 km-re délre. Nagy parkoló.

Parkolás szgk.: 2,00 €/nap, 14 óra után 1,00 €, motor: 1,50 €, mikrobusz: 3,00 €.

Belépő:

Napijegy felnőtt: 1,50 €, 6-15, 62 év felett: 0,50 €, 6 év alatt, 70 év felett ingyenes. 3 napos jegy: 3,50 /1,00 €, 5 napos jegy: 6,00 /1,50 €. A jegyeket vagy a pakolóban vagy a szurdok bejáratánál lévő bódéban lehet megvenni.

Nehéz szurdoktúra, jelentős szintkülönbséget kell legyőzni a völgyben, az útvonal végig kitűnően jelzett, kitáblázott. Eltévedni szinte lehetetlen, semmiképpen ne térjünk le a kijelölt útról! Megfelelő ruházat, elsősorban túrabakancs viselése kötelező! Változatos segédeszközöket találunk az út során, vaslétrák, doronglétrahidak, fémtálcák, vaskapcsok, lánccal biztosított szakaszok váltogatják egymást. Többször közvetlenül a mederben megyünk, még száraz időben is nagy eséllyel vizesek leszünk. Kizárólag összehajtható, teleszkópos túrabotot vigyünk, hátizsák elengedhetetlen, mindkét kezünket tegyük szabaddá a kapaszkodáshoz. Egyensúlyérzék, szédülésmentesség, biztos lépés nagyon fontos! A szurdok felfelé egyirányú! Semmi esetre se forduljunk vissza a szurdokban, fokozott balesetveszély és az estleges büntetés miatt sem! A visszaút utolsó szakasza igen meredek, ezt lehet enyhíteni, ha végig a murvás úton megyünk és nem vágjuk le a kanyarokat. Szép időben, hétvégén nagy tömegre számítsunk, ilyenkor a technikásabb szakaszoknál, hosszabb létráknál sorállás valószínű!

A parkolóból a kis Podlesok turistatelep felé indulunk el, a betonúton az Y alakú elágazásnál a jobb oldali ágon megyünk tovább a büfé és a kisbolt mellett a kemping bejárata irányába, majd a táblás turistaút-elágazásnál (Podlesok ATC 545 m), az étterem mellett, a Zöld jelzésű utat követjük Suchá Belá felé. A mezőn átvágó ösvény eleinte párhuzamosan halad a jobb oldali, kemping kerítését követő betonúttal, aztán beér az erdő fái közé, ahol a bódénál vehetünk jegyet vagy megmutathatjuk napijegyünket. A szurdok tetejéig a Zöld sáv jelzéseket követjük.

Behatolunk az itt még szelídnek tűnő völgybe, a Száraz-Fehér (Suchá Belá) elnevezés a patak időnkénti búvópatak jellegének köszönhető, néhol éppen hogy csak csordogál, szárazabb időben szinte el is tűnik, némely helyen ereje teljében robog. A meder kavicsai pedig szép fehéren világítanak a félhomályos szorosban. A szurdok alsó fele kellemesen romantikus, a szintkülönbség nem túl nagy, az út gyakran a köves mederben vezet, némely helyen kis fahidakon, doronglétrahidakon közlekedünk. Kissé feljebb szűkül a szoros, egyre komolyabb létrahíd kombinációkat küzdünk le, majd egy darabig ismét a mederben vezet az út. Egy falétrahíd együttes után megjelennek a lánccal biztosított fémpallók, az összeszűkülő völgyben egy kis sziklamászás után elérjük az első komolyabb vízesést, a Tálacskát (Misové vodopády).

A lépcsőzetes zuhatag mellett lánccal biztosított, meredek, hosszú vaslétrákon mászunk fel a vízesés tetejéig, ahol a kanyonszerű szorosban fémpallók, majd újabb, ezúttal függőleges vaslétra következik, melyet egy hosszú doronglétrahíd kombináció követ.  Kijutva a sziklafalak közül ideális pihenőhelyhez érünk, utána ismét a mederben vezet az út, hatalmas sziklafalak között. Sziklákat, kidőlt fatörzseket kerülgetünk, sziklafalhoz erősített fémtálcákon lépdelünk, melyeket hosszú doronglétrahidak váltanak. Újabb tálcák, majd fémkapcsok segítségével jutunk a szurdok legszűkebb, egy emberes részébe, a Szakadékba.

A rendkívül látványos Kisablak-vízesés (Okienkovy vodopád) nevét a tetején lévő nagy sziklaablakról kapta, a zuhatag mellett meredek fémlétrákon kapaszkodunk fel. Átbújunk az ablakon, újabb falétrák, fémtálcák jönnek, majd a harmadik jelentős zuhataghoz, a Teknő-vízeséshez (Korytovy vodopád) érünk. Fémtálcák, létrák segítségével mászunk fel a tetejéig, ahonnan egy kis sziklamászással jutunk még feljebb. A szoros alján megyünk egy darabig, de hamarosan újabb akadályokat küzdünk le fapallókon, létrákon és fémrácsokon. Vadromantikus szakasz következik, félhomályos, nedves, mohás sziklafalak közt kanyarog a szurdok, rengeteg törmeléket, uszadékfát kerülgetünk.

Pár fém-, majd falétra után enged szorításából a Suchá Belá szurdok, kitágul a völgy, hétköznapi, patak menti gyalogúton érünk fel egy kútig, érdemes feltöltenünk készleteinket, majd tovább a Z jelzésű ösvény mérsékelt emelkedővel vezet ki egy széles, murvás útra. Találkozunk a Sárga jelzéssel, balra fordulunk és kibukkanunk egy tisztáson, ahol a fedett pihenőhelyen szusszanhatunk egyet (Suchá Belá vrchol 959 m). A Sárga jelzéseken megyünk tovább Podlesok felé, a széles, kényelmes úton. Kb. 20 perc sétával elágazáshoz érünk (Pod Vtáčim hrbom 915 m), ahol választhatunk, hogy közvetlenül visszamenjünk a parkolóba vagy tehetünk egy kitérőt jobbra, a Piros jelzésű turistaúton Kláštorisko felé, ahol a hangulatos turistaházban ehetünk-ihatunk (25 perc kényelmes séta enyhén lejtős úton). A hüttétől a Zöld jelzésű úton egy óra alatt érünk vissza Erdőaljára.

Amennyiben az elágazástól egyből visszamennénk Podlesokra, úgy egyenesen menjünk tovább, a Piros jelzésű, széles kocsiúton laza egy óra alatt érünk vissza kiindulópontunkhoz. A jelzett út több helyen is levágja a kocsiút kanyarjait, néhol meglehetősen meredek a lejtő, ha nem sietünk, nyugodtan mehetünk a kocsiúton, mely nagy kanyarokkal szerpentinezik le Podlesokra.