A Szlovák Paradicsom legváltozatosabb körtúrája

A Szlovák Paradicsom legszebb részeit csokorba fűző változatos körtúra, a hegység ikonikus jelképéhez, a Tamásfalvi kilátóhoz, majd a Hernád vad áttörésének egy részén át, fel a Kláštorská szurdokon a kolostorhoz, aztán az Ördög-gerinc szép kilátást nyújtó szakaszán vissza a Hernád völgyébe.

A túra időtartama: 5 h 45m

Szintkülönbség: 340 m

Útvonal: Čingov – Tamásfalvi kilátó – Létánfalvi malom – Kolostor-szakadék – Vöröskolostor – Ördög-gerinc – Hernád völgye – Čingov

Jelzések: S – Z – K – Z – K – S

Kiindulási pont: Čingov, autóparkoló (5 euro/nap). Pár km-re Iglótól (Spíšské Nová Ves)

A Hernád-áttörés és a Vöröskolostor-szakadék bejárása fokozott figyelmet kíván, veszélyes szakaszok vannak, ahol létrákon, fémtálcákon, fahidakon, pallókon kell áthaladnunk, de mindenhol biztosítva van az út láncokkal, kapaszkodókkal. A túra másik része kényelmes erdei utakon van, a Tamásfalvi-kilátótól és az Ördög-gerincről meredek, fárasztó, térdpróbáló lejtő vár ránk.

Térképkivágat: Slovensky raj 1:25 000, VKU

A Čingov-i parkolóból az aszfaltos úton indulunk el a sárga jelzéseket követve. Pár perc után az erdőből kiérünk a Hernád partjára, ahol a sárga jelzésű ösvény élesen jobbra felfelé az erdőbe tart, fenyőfák közt egy kis völgyön enyhe emelkedőn haladva érünk ki egy nagy tisztásra, amin egy kemping meglehetősen lepattant bungalói közt vágunk át a köves útig, azon balra fordulunk, majd pár méter után szintén balra tartunk a széles úton a sárga jelzésen.

A mérsékelten emelkedő úton laza háromnegyed óra alatt érjük el a Tamásfalvi-kilátó (Tomášovsky vyhlad) (666 m) elképesztően látványos sziklaperemét. Már útközben is néha megnyílik a kilátás balra a Hernád mélyen bevágódott völgyébe, de a kilátó 160 méteres függőleges sziklaletöréséről lélegzetelállító panoráma nyílik a Szlovák Paradicsom sűrű fenyveseire, a mélyben kanyargó völgyekre, de az ellenkező irányban, jó időben a Magas-Tátra hófedte hegycsúcsai is jól kivehetők.

Óvatosak legyünk a nagy nézelődésben és fényképezésben, a szikla szélén semmilyen korlát vagy biztosítás sincs, tériszonyosoknak maga a megtestesült pokol a 666 m magasságban lévő kilátó! J

Tovább indulva, a sárga jelzéshez jobbról csatlakozik a zöld jelzés, majd hamarosan egy kereszteződésnél kettéválik az út, mi a balra lefelé tartó zöld jelzéseket követve, egy meglehetősen meredek, szerpentinező úton érünk le 10-15 perc alatt a „Pod Tomásovskym vyhladom” útjelzőtáblával jelzett csomópontjához, közel a Hernád folyóhoz.

Jobbra a kék jelzésű ösvényen megyünk tovább, amely eleinte magasan a Hernád fölött hullámzik le-föl, majd leér a partjára, ahol a sziklák egyre nagyobbak lesznek, egyre mélyül a szurdok. Különösebb nehézség nélkül érünk el egy vashídhoz, melyen keresztezzük a folyót. Nem telik bele sok idő a parton haladva, mikor feltűnnek az első akadályok, egy lánccal biztosított sziklatálcás szakasz képében, ez csak ízelítő a következő rész vadabbnál vadabb sziklafalba vert fémtálcás, lánccal biztosított útvonalához. Néhol a magasan a rohanó folyó sziklafalába vert fémtálcáin homorítva tudjuk csak a hasas sziklakiszögelléseket leküzdeni. Mivel ez az útvonal mindkét irányból bejárható, fokozottan figyeljünk, nem jönnek-e szembe a tálcákon, meglehetősen kellemetlenek ezek a találkozások.

Jó pár izgalmas szakaszon túl az út kényelmesebb lesz, átmegyünk egy széles kőhídon és kiérünk a Létánfalvi malom pihenőjéhez, ahol büfét találunk csapolt sörrel. Érdemes itt megpihenni, mert a kalandoknak koránt sincs vége még. Pár perc kényelmes séta után, továbbra is a kék jelzésen, átmegyünk egy himbálózó függőhídon, majd egész magasan 20-30 méterre a folyótól ismét találkozunk kedvenc fémtálcáinkkal, több fokozott figyelmet igénylő tálcás, láncos rész után ismét függőhíd következik. A híd után követve a Hernád kanyarulatait, kisebb mélységeket ívelünk át újabb sziklafaltálcákon lépdelve, és elérjük az eddigi leghosszabb függőhidat utunk során.

Átkelünk a Hernád felett, és az útjelzőtáblánál, a zöld jelzéseket követve búcsúzunk a folyótól, és megkezdjük lassú kapaszkodásunkat a Kláštorská roklinában, a Vöröskolostor-szakadékban. Akinek elege volt az izgalmakból, mehet a jobbra fel tartó sárga jelzésű meredek ösvényen, mely kikerülve a szurdokot ér fel a fennsíkra.

A Vöröskolostor az egyik legrövidebb szurdok a Szlovák Paradicsomban, azonban meredekségével és szépségével felveszi a versenyt a hosszabb szurdokokkal. 250 métert emelkedünk 1000 méteren, legtöbbször vaslétrák segítségével. Eleinte az egyre szűkülő kanyonban a patak kövein lépdelve, ill. a partján kapaszkodunk meredeken felfelé, majd egy szépséges vízesés melletti hosszú vaslétra következik, aztán hamarosan még kettő.

A gyönyörű, vadregényes szurdokban egymást követik a szebbnél szebb vízesések, no meg mellettük, felettük a létrák. Szűk egy óra mászás után fel is érünk a fennsíkra, ahol egy szépséges füves réten bukkanunk ki az erdőből. Jobbra látjuk az egykori karthauzi kolostor romjait, szép időben mögötte csodálatosak a Magas-Tátra égbetörő csúcsai.

Az összes túrázó a fennsíkon fekvő étterem, „hütte” felé tendál, hétvégén, jó időben garantált a telt ház, a gyönyörű kilátást adó teraszon pihizhetünk, kortyolhatjuk csapolt söreinket, ehetjük a gulášt. Az árakat viszont itt a hegyen rendesen megkérik. Miután eleget pihentünk a sárga és a kék jelzésen kelet felé folytassuk tovább túránkat. A meseszép füves plató szélénél a sárga jelzés jobbra eltér, mi maradunk a kéken, elhaladunk a rádiótorony mellett, majd az Ördög-gerincen (Čertova sihot) (822 m) át folytatjuk utunkat.

Az először szintben, majd enyhe lejtőn haladó szép erdei ösvényről gyönyörű kilátás nyílik eleinte északra, majd dél felé a Fehér-patak völgyébe. Az ösvény egyre erősebben kezd lejteni, hogy a végére igazán embert és térdízületet próbáló ereszkedővé váljék, több helyen lánccal biztosítva. A kemény szakasz végén kibukkanunk egy völgybe, ez a Fehér-patak-völgye, innen nem messze ömlik bele a Hernádba.

Jobbra kanyarodik a partjára az út, átmegyünk a hídon, elérjük a túlparton a zöld jelzést, majd balra fordulva megyünk tovább a kék jelzésű kényelmes erdei úton. Végig a Hernád jobb partján vezet a hangulatos, széles út, félóra séta és visszaérünk a Čingov melletti már ismert elágazáshoz, ahonnan 10 perc alatt a parkolóban vagyunk.