Szűk sziklahasadékon fel a Schneeberg oldalába

A Schneeberg és a Raxalpe közti mély völgyből, a Höllentalból indulunk a Bécsi-Alpok egyik legnépszerűbb túraútvonalán, a Weichtalklamm vad szurdokán át, az erdőhatáron, a Turmstein sziklatornya árnyékában fekvő Kienthaler Hüttéhez. A Schneeberg nyugati oldalába vágódott, néhol csak pár méter széles, lenyűgözően látványos sziklahasadékban vezető útvonal végig jól járható, hosszú létrák, meredek lépcsősorok, lánccal, drótkötéllel biztosított szakaszok váltogatják egymást. Visszafelé a szurdokkal párhuzamosan futó, erdőben vezető, kényelmes Ferdinand -Mayr-Wegen ereszkedünk le.

Szintkülönbség: 820 m fel, ugyanannyi le.

Weichtalhaus, a Höllentalban, a 27-es országúton, Hirschwangtól, a Rax-felvonó alsó állomásától kb. 6 km-re, északra. A főútról lekanyarodva a hüttéhez vezető bekötőút mentén kialakított parkolókban hagyhatjuk az autót.

Nehéz, fárasztó gyalogtúra, a szurdokban létrák, lánccal biztosított szakaszok, vaskapcsok, több helyen a sziklamászó gyakorlat elengedhetetlen. Szédülésmentesség, biztos lépés, hegymászó gyakorlat szükséges! Klettersteig felszerelés gyerekeknek kell, amúgy gyakorlott túrázóknak nem! Még májusban is lehetnek nagy hófoltok, az avarral fedett, csúszós, felgyülemlett hó veszélyes lehet!

Térképkivágat: WK 022 Semmering Rax Schneeberg 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A nemrég teljesen átépített, modern Weichtalhaus (547 m) mellől indulunk a Piros jelzésű turistaúton a táblával is jelzett Weichtalklamm irányába. A bal oldalon magasló sziklatömb kedvelt terepe a sziklamászóknak. Ne ijedjünk meg, nem arra vezet utunk és ilyen nehéz szakaszokkal sem fogunk találkozni a szurdokban.

A gyéren csordogáló patak partját követjük, pár lépés után összeszűkül a völgy, lánccal biztosított, sziklafalba vájt részen megyünk keresztül, a falon nagy piros felirat, Klamm. A kiszélesedő völgyben mérsékelten emelkedő, többször a kiszáradt mederben haladó, pirossal jelzett, sziklás ösvényen kb. félóra alatt érünk fel a Weichtalklamm tulajdonképpeni bejáratához.

Belépünk a magas, függőleges sziklafalakkal szegélyezett szűk, félhomályos kanyonba, változatos eszközökkel biztosított, meredek, látványos útvonalon kapaszkodunk egyre feljebb. Vaslétrák, lépcsősorok, a sziklafalhoz erősített fogantyúk, láncok, drótkötelek, vaskapcsok, sziklába vájt lépcsők segítik a feljutást. Egy jó óra alatt érünk ki a szűk sziklaszorosból, egy útjelzőtáblás kereszteződésnél bukkanunk ki (1183 m), ahol a Piros és a Sárga jelzésű ösvényen, a Kienthaler Hütte felé folytatjuk továbbra is felfelé utunkat.

Pár perc múlva csobogó víz hangjára leszünk figyelmesek, a Jakobsquelle hűs forrásvize megváltó a szurdoktúra izzasztó kapaszkodója után. Egy darabig még az árokban gyalogolunk felfelé, majd egy széles balkanyarral meredeken kapaszkodunk a gyönyörű bükkerdővel fedett hegyoldalban. Széles hegyháton érünk fel a Turmstein sziklafalának aljába, majd fel a Kienthaler Hütte rusztikus, fából épült épületéhez (1380 m). A Turmstein (1416 m) sziklatornyának tövében fekvő idilli hütte húsvéttól Mindenszentek napjáig, hétvégenként és ünnepnapokon tart nyitva. A szikla tetejére komolyabb tudást igénylő, felszereléssel járható vasalt út vezet. A Rax felé szép kilátást élvezhetünk a teraszról.

Lefelé a már ismert sárga jelzésű úton megyünk le egészen a szurdok felső végén lévő elágazásig, ahol jobbra fordulunk a Ferdinand-Mayr-Weg irányába. Kényelmes, enyhén lejtő, murvás kocsiúton gyalogolunk a hegyoldalban, majd 10 perc sétával egy táblás elágazáshoz érünk, itt balra térünk le a kocsiútról egy keskeny, meredeken lefelé vezető ösvényre, a Ferdinand-Mayr-Weg-re. Eleinte mesés bükkösben, később fenyvesben ereszkedünk meredeken a hegyoldalban. Egy emlékkeresztnél, egy sziklaszirt tetejéről csodás panoráma nyílik a lenti szurdokra és a környező hegyekre.

Még 45 perc ereszkedés hangulatos erdőben a lejtős, kanyargós ösvényen és leérünk a Schwarza folyó völgyébe, a Höllentalba. Még a Weichtalhaus előtt gyaloghíd ível át a Schwarzán, érdemes kis kitérőt tennünk ide, mielőtt visszaérünk kiindulási pontunkra.