Az Alpok legkeletibb kétezresén

A Schneeberg, a magyar határhoz legközelebbi igazi alpesi óriás, már a Fertő-tótól felismerhető a jellegzetes alakú, impozáns, késő tavaszig hóval fedett sziklapiramis, mely 1500 méterre emelkedik ki közvetlen környezetéből. Legmagasabb pontját, a 2076 méteres Klosterwappent könnyű hegyi séta keretében mászhatjuk meg a több mint százéves, rendkívül népszerű fogaskerekű vasút hegyi állomásától.

Szintkülönbség: 280 m fel, ugyanannyi le.

Kiindulópont: Berghaus Hochschneeberg, a Puchbergből induló fogaskerekű (Schneebergbahn) hegyi állomása.

Könnyű gyalogtúra, magashegyi környezetben. A Fischerhüttéhez vezető út elég meredek kaptató, de kényelmesen járható, a Klosterwappenről lefelé az első szakasz meredek lejtő. Jól jelzett, egyértelmű turistautak, oszlopjelzések, útjelzőtáblák, de az útvonal egészét be lehet látni szinte minden egyes szakaszról.

Térképkivágat: WK 022 Semmering Rax Schneeberg 1:50 000 (freytag & berndt) www.freytagberndt.hu

A magyar túrázók körében is rendkívül népszerű Schneeberg átka egyértelműen óriási közkedveltsége, egyben zsúfoltsága. A fogaskerekű ipari méretekben hordja a kirándulókat a hegyre, nyári hétvégén ne is számítsunk arra, hogy a helyszínen jegyet kapunk az általunk kinézett járatra. Mindenképpen foglaljuk le a helyet az interneten, http://www.schneebergbahn.at/ . A vonatok április végétől október végéig közlekednek minden nap. Nagy érdeklődés esetén különvonatokat is indítanak, a részleteket a jegyfoglalásnál nézhetjük meg.  Ausztria legrégebbi fogaskerekűje már 1897 óta szállítja a hegyre a kíváncsi természetbarátokat.

Puchberg tóval ékesített csinos kis központjából 40 perc alatt mászik fel a fogaskerekű a meredek pályán, a végén két alagútba is bebújva az erdőhatár felé, a sziklakiszögellésen épült hegyi állomásig, a Berghaus Hochschneebergig (1792 m). A szálláshelyként is funkcionáló hatalmas fogadó teraszáról feledhetetlen panoráma nyílik az üdén zöldellő Puchbergi-medencére, a környező hegyekre keleti irányban, a Wienerwaldra, messze a háttérben pedig jól látszik a Fertő víztükre.

A sínek mellett a Kaleidoskop rozsdás fémhernyójában kiállítást és egy modern művészeti galériát találunk. Mellette egy nagy fából készült játékokból álló hegyi játszótér, a Kinder Bergwelt várja az apróbbakat. A sziklafal szélén az 1901-ben Jugendstil stílusban Erzsébet királynő emlékére épült katolikus Elisabethkirchlein látható.

A csúcskereszttel koronázott csupasz dombot, a Waxriegelt balról, délről kerüljük meg az enyhén emelkedő, széles, pirossal jelzett úton. A nyugatnak forduló útról végig fantasztikus kilátást élvezve jutunk fel egy kis nyeregig, majd lemegyünk egy mélyedésbe, melynek közepén várja a túrázókat a Damböckhaus (1810 m). Itt is meg lehet szállni, persze jó előre foglalni kell.

A hüttétől széles úton folytatjuk túránkat a Hochschneeberg két jellegzetes csúcsa felé, az idilli alpesi mezőn hamarosan kereszteződéshez érünk, balra egy oszlopokkal jelzett (sárga) ösvény indul a bal oldali, magasabbik csúcsra, a Klosterwappenre, itt fogunk majd visszajönni, válasszuk a jobb oldali széles kocsiutat a sziklafal tetején épült Fischerhütte felé.

A meredekké váló úton szerpentinezünk fel az egyre kietlenebbé és sziklásabbá váló hegyoldalon a Kaiserstein csúcsa felé. Rövidesen felérünk Alsó-Ausztria legmagasabban épült menedékházához, a Fischerhüttéhez (2049 m). A szálláshelyként és vendéglőként működő épülettől északra már csak pár lépés a Schneeberg északi csúcsa, a Kaiserstein (2061 m). Az 1805-ben és 1807-ben is itt járt Ferenc császárra kis obeliszk emlékeztet. A csúcs északi oldala gigászi sziklaletöréssel szakad le a mélybe, a kilátás lélegzetelállító. Egészen Bécsig el lehet látni jó időben, az egész Wienerwaldra és a Bécsi-Alpok megannyi csúcsára kiterjed a panoráma.

Visszamegyünk a Fischerhüttéhez, majd a füves gerincen előbb egy nyergen, majd egy kisebb kúpon át mászunk fel az adótoronnyal és csúcskereszttel koronázott Klosterwappenre (2076 m). Tiszta időben szinte határtalan körpanorámát élvezhetünk.

A csúcsról a sárgával jelzett oszlopokat kövessük lefelé, először délnek, majd a délkeletnek forduló meglehetősen meredek ösvényen a sűrűn álló oszlopokat követve ereszkedünk le a füves hegyről a már ismert elágazásig, ahonnan pár perc alatt visszajutunk a jól látható Damböckhaushoz. A ház mögötti piros jelzésű felfelé tartó ösvényen most északról kerüljük meg a Waxriegel kúpját. Törpefenyők közt kapaszkodunk fel a nyeregbe, ahonnan jól kitaposott ösvényen mehetünk fel a csúcskereszthez (1888 m). Innen utunk minden egyes szakaszát kiválóan beláthatjuk.

Visszatérve a nyeregbe jobbra fordulunk és törpefenyvesben, sziklák közt kanyargunk le kiindulási pontunkhoz, a fogaskerekű hegyi állomásához.