Látványos, változatos gyalogtúra meseszép alpesi környezetben

A Semmering és a Schneeberg között fekvő Raxalpe hatalmas sziklafennsíkja mágnesként vonzza a túrázókat. Legnépszerűbb túraútvonala a kabinos felvonóval könnyen megközelíthető plató keleti részének legszebb pontjait fűzi csokorba. A délkeleti irányban széles sziklafallal leszakadó fennsík pereméről káprázatos kilátást élvezve túrázunk a Preiner Wand gigászi, csupasz sziklaszakadékáig, majd kényelmes turistautakon barangolunk a mesés fennsíkon.

Szintkülönbség: 250 m

A Rax-felvonó (Raxseilbahn) hegyi állomása (1547 m). A kabinos felvonó völgyi állomása (528 m) Hirschwang an der Rax északi végén található, nagy, ingyenes parkoló. http://www.raxalpe.com/hu magyarul is, árak, menetrend. A kabinos felvonó egész éven át, minden nap közlekedik. Jó időben zsúfoltságra számítsunk, a felvonó elméletileg félóránként jár, de ha sokan vannak, folyamatos a forgalom, a kasszánál a jegy mellé egy sorszámot is kapunk, ezt kell figyelni, mikor indul a mi járatunk. Nyári hétvégén akár több órát is kell várni! Niederösterreich Card-dal ingyenes! http://www.niederoesterreich-card.at/

2015. november közepétől felújítás miatt zárva, előreláthatóan 2016 júniusában nyit újra!

A túra jellege: Könnyű, egyszerű túra jól jelzett utakon, ösvényeken magashegyi környezetben. Néhány meredek, de rövid kapaszkodóval.  Útközben három hütte is útba esik.

Térképkivágat: WK022 Semmering Rax Schneeberg 1:50 000 (freytag & berndt) www.freytagberndt.hu

A több mint 1000 méter szintkülönbséget 8 perc alatt legyűrő nagy kabinos felvonóval jutunk fel a Berggasthof hatalmas épületéhez és parádés kilátású teraszához (1547 m). A hegyi fogadótól széles, kényelmes út kanyarog felfelé, majd egy bájos kis útszéli keresztnél, a Gatterlkreuznál (csodás kilátás a Schneeberg felé), pirossal jelzett utunk élesen balra kanyarodik felfelé. Nagyjából szintben haladunk tovább a Praterstern útelágazásig (1623 m), itt balra fordulunk az innen már jól látható menedékház, az Ottohaus felé.

A rendkívül közkedvelt Ottohaus (1644 m) alatt alakítottak ki egy kis botanikus kertet, az Alpengartent. Már az épület teraszáról is lenyűgöző kilátás nyílik a Rax meredeken lezuhanó sziklafalaira, a sziklakapun át lefelé vezető Törlweg-re, de kissé távolabb egy kis kilátóteraszt is kiépítettek a még zavartalanabb panoráma érdekében. A kilátó mögött indul a Jakobskogel törpefenyőkkel borított kúpjára a kék jelzésű ösvény, nem egyszerű megtalálni, a földön lévő sziklákra festett kék jelzéseket keressünk.

A kavicsos kis ösvény meredeken kapaszkodik fel az embermagasságú törpefenyők között a csúcskereszttel ékesített Jakobskogel (1737 m) oldalába. A csúcson a kereszt mellett egy kis romházat találunk, mellőle gyönyörű kilátás nyílik a dimbes-dombos fennsíkra. Utunk következő része is igen látványos, a Rax masszív platójának délkeleti peremén hullámzunk többnyire gyantaillatú törpefenyvesben, több helyen szédületes kilátást élvezve a mélyben fekvő tájra.

Már előttünk a Preiner Wand (1783 m) kereszttel koronázott csúcsa, mely innen nagyon szelídnek tűnik. Felérve a tetőre elénk tárulnak a Semmering-hágó körüli hegyek, a horizonton a Wechsel, Stuhleck, Pretul hosszú gerincével, nyugatra a Raxalpe legmagasabb pontja, a füves Heukuppe (2007 m), előtte a sziklaperemre épült kápolna és a Karl-Ludwig-Haus. Egy 500 méteres sziklafal tetején állunk, alattunk a szédületes mélység. Lefelé jövet a csúcsról, visszapillantva látjuk csak igazán milyen impozáns a Preiner Wand szinte simára erodálódott gigászi sziklafala.

Közepesen meredek lejtőn ereszkedünk le nagy sziklák közt egy kis nyeregben lévő útelágazáshoz, ahol balra tartunk a piros jelzéseket követve. A széles út egy szép kis vaskereszt mellett visz el (Schröckenfuxkreuz), majd megérkezünk a nyeregben található Neue Seehütte épületéhez (1648 m). A barátságos vendéglőtől parádés kilátás nyílik a Preiner Wand tükörsima falára.

A hüttétől visszamegyünk a keresztig, majd a már ismert útelágazásig, és balra a széles, kényelmes murvás úton a pirossal is jelzett Seeweg-en folytatjuk utunkat visszafelé, toronyiránt a Schneeberg felé. 20-25 perc szintben való, törpefenyvesben, később fenyőfák közti gyaloglás után egy táblával jelzett elágazásnál letérünk balra a sárgával jelzett kis erdei ösvényre, a Dirnbacher Hütte felé. Hangulatos kis csapásunk sudár fenyőfák közt kanyarog enyhén lefelé, kiér egy nagyobb tisztásra, ahol a hajdani Hofhalthütte alapjai állnak, benne pihenőpaddal.

Innen a sárga jelzés balra kanyarodik lefelé a Dirnbacher Hüttéhez, mi azonban egyenesen megyünk tovább egy jelzetlen, de jól követhető, kitaposott csapáson, át a tágas mezőn. Az ösvényen maradva mindig előttünk legyen a jól látható Schneeberg csúcsa, és 10 perc séta után elérjük a keresztben futó kékkel jelzett turistautat, melyen jobbra tartunk. Pár lépés után egy elágazásnál balra térünk le a Höllental Aussicht felé.

A fából épült kis kilátóteraszról (1620 m) lélegzetelállító panoráma nyílik a nevéhez hű, tényleg pokoli Grosses Höllental 800 méteres sziklafalaira, lenyűgöző alpesi kulisszájára. Miután kigyönyörködtük magunkat visszatérünk az elágazáshoz, és balra tovább a kék jelzésen megyünk tovább. 1 km séta után érünk a már ismert turistaút csomóponthoz, a Pratersternhez. Balra kanyarodunk és visszasétálunk a felvonó hegyi állomásához, kiindulási pontunkhoz.