Nagyszerű gerincvándorlás Semmeringtől Spitalig

Klasszikus, kitartást igénylő gyalogtúra a Semmering-hágótól a cukorsüveg alakú Pinkenkogel csúcsán át a hosszú, többnyire erdővel fedett gerincen végigfutó útvonal a mesés kilátást nyújtó Kampalpe virágos alpesi rétekkel borított fennsíkjára. A csúcsról kényelmes, de meredek ösvényen szerpentinezünk le a völgyben fekvő híres síközpontba, Spital am Semmeringbe.

Szintkülönbség: 700 m fel, 800 m le.

Semmering, a hágó tetején buszmegálló (a körforgalomnál, a Billa közelében). Nagy parkoló a Hirschenkogel-felvonó alsó állomásánál.

Érkezési pont: Spital am Semmering, a falu központja.

Közlekedés:

Menetrend szerinti buszok közlekednek a két fenti pont között, nem túl gyakran, indulás előtt tanulmányozzuk a menetrendet. Tipp: Érdemes Spitalban hagyni a kocsit, és a délelőtti busszal (9.50) Semmeringig utazni, így nem kell a túrán időre végigmenni.

Viszonylag hosszú, kitartást igénylő gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A jelzések az Ausztriában megszokott piros-fehér-piros felfestések, ill. a sárga útjelzőtáblák.

Térképkivágat: WK 022 Semmering Rax Schneeberg 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Semmering-hágónál, az országút menti Billa parkolójának bal szélén indulunk északnak, a Pinkenkogel irányába. Az aszfaltút jobbra elkanyarodik, mi egyenesen felfelé folytatjuk utunkat a gyalogúton, a mezőn keresztül. Visszapillantva szép kilátás nyílik a Hirschenkogel csúcsára. A Sonnblick étterem mellett kijutunk a Hochstrasse forgalmas útjára, balra fordulunk rajta, majd pár méter után ismét balra megyünk fel a híres Panhans Hotel felé.

A Semmering ikonikus szállodája előtti parkolónál egy gyalogútra váltunk, mely balra indul meg felfelé a Pinkenkogelre. Jó tíz perc séta után az enyhén emelkedő, kényelmes úton, élesen jobbra ágazik le egy táblával is jelzett ösvény. Bő negyedóra alatt szerpentinezünk fel a kitűnően jelzett keskeny ösvényen a csúcs alatti nyeregben lévő útelágazásig. Meredek, kanyargós, erdei ösvényen 10 perc alatt felkapaszkodunk a Pinkenkogel (1292 m) csúcsára.

A Pinkenkogelhaus 2017-ben zárva volt, építkezési munkálatok folytak, reméljük, 2018-ban újra várja majd a vendégeket a hütte. A ház melletti kis kúpról részleges kilátás nyílik a környező hegyekre. A kocsiúton indulunk tovább, egy nagy jobb kanyarnál balra térünk le a piros-fehérrel jelzett ösvényre, a Kampalpe felé, 01a jelű turistaút. Leereszkedünk egy sziklás részre, ahonnan fantasztikus kilátás nyílik a Raxalpe felé. Lemegyünk a nyeregbe, átmegyünk a magasfeszültségű távvezeték alatt, és mérsékelten emelkedő utunkon végig a tartományi határon, Stájerország és Alsó-Ausztria között vándorlunk tovább az erdős, hangulatos gerincen.

Közel egy óra alatt érjük el az Ochner Höhe (1397 m) kilátást nem adó, erdős magaslatát. Lemegyünk a nyeregbe, majd nagyjából szintet tartva északról megkerüljük a Kerschbaumkogel erdős csúcsát. Kibújunk a fák közül, egy hatalmas erdőirtáson vágunk át a hegyoldalban harántoló úton, élvezve a végre kitáruló panorámát. A következő táblás elágazásnál egyenesen megyünk tovább, balra a meredek Probststeig kínál rövidebb, de meredekebb alternatívát Spitalba.

Már csak pár lépés és kiérünk a Kampalpe széles, tágas, idilli alpesi legelőkkel borított fennsíkjára. A plató szélén magasló csúcskereszttől (1516 m) bámulatos kilátás nyílik a völgyben fekvő Spitalra és a szemközti Stuhleck vonulatára. Pár méterrel arrébb, jelzett utunk felvisz a Kampalpe tulajdonképpeni legmagasabb pontjára (1534 m). Északra, a legelőkön túl a Rax és a Schneeberg lenyűgöző látványa fogad.

Tovább indulunk a mezők szélén, táblás útelágazáshoz érünk, balra a 20-as, pirossal jelzett útra fordulva meredeken ereszkedünk le a hegyről. Néhány erdészeti utat keresztezve, mindig a piros- fehér-piros jelzéseket követve ereszkedünk a hegyről. Időnként szép kilátás nyílik visszafelé a Kampalpe erdőben megbújó sziklatornyaira. Kiérünk egy széles, murvás útra, pihenőpad csábít gyönyörű kilátással a völgyre, majd balra letérünk és pár perc múlva a hangulatos Franziskaquelle forrásának jéghideg vizével frissíthetjük fel magunkat.

Hangulatos erdőben, hegyháton ereszkedünk tovább, lejjebb egy széles jobbkanyar után leérünk egy üzemi útra, ezen balra fordulva gyalogolunk tovább lefelé. Keresztezünk egy széles erdészeti kocsiutat, ösvényünk leszerpentinezik egy másik, keresztben futó kocsiútra, melyen balra fordulunk. Az enyhén lejtő úton sorompóhoz érünk, itt ágazik le jobbra a Zöld jelzésű út Mürzzuschlag felé. Egyenesen továbbmegyünk, házak közé érünk, és leérve a Kalkanger Graben völgyébe, jobbra fordulunk. Az aszfaltos utcán hamarosan a Spital am Semmering vasútállomáshoz érünk.

Az aluljárón átmegyünk a sínek alatt, az Untere Bahnstrassén érünk be a falu főutcájára. Innen busszal tudunk visszamenni Semmeringre. Több megálló is van az országúton, a fő utca keleti végében álló Hirschenhof Hotel előtt is van egy.