Álomszép kirándulás az első bécsi vízvezeték útján, a Schwarza völgyében

A Bécsi-Alpok két meghatározó hegyóriása, a Rax és a Schneeberg között mélyen bevágódott, türkizzöld színű Schwarza folyó völgyében, a Höllentalban (Pokol-völgy) fut egy pompás, változatos túraútvonal, mely Hirschwang és Kaiserbrunn között a közel 150 éves Első Bécsi Vízvezeték nyomvonalát követi. A rövid, bár nem túl könnyű, kihívásokkal teli ösvény olykor a folyó partján, olykor magasan a sziklafalba vágott, drótkötéllel biztosított útvonalon kíséri a Schwarza útját.

A túra időtartama: 1.15 óra

Szintkülönbség: 130 m fel, ugyanannyi le.

Kiindulópont: Hirschwang an der Rax, a Rax kabinos felvonó alsó állomásánál lévő nagy, ingyenes parkoló.

Érkezési pont:

Kaiserbrunn, a Höllentalban, a 27-es főút menti kis településrész. Autóbusszal tudunk visszamenni, a menetrendet ellenőrizzük le, mivel ritkán, délutánonként egyszer-kétszer jár. A Retter-Linien társaság 1746 és 1748 buszai közlekednek az útvonalon: http://www.retter-linien.at

Közepesen nehéz, rövid gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, néhol meredek, drótkötéllel biztosított szakaszok váltakoznak hidakkal, lépcsősorokkal. A folyóban fürdeni is lehet, bár meglehetősen hideg a vize nyár közepén is. A túra természetesen ellenkező irányból is végigjárható, a buszmenetrendet figyelembe véve tervezzük meg a kirándulást! 10 éven felüli gyerekekkel bátran bevállalható útvonal!

Térképkivágat: WK 022 Semmering Rax Schneeberg 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Hirschwang melletti Raxseilbahn völgyi állomásánál lévő nagy parkolóból indulunk el, lemegyünk az országútra, jobbra fordulunk, majd miután átmentünk a folyó feletti hídon, balra térünk le az országútról egy táblával is jelzett ösvényre (1.Wiener Wasserleitungsweg). A folyó zsilipjénél fapallón keresztezünk egy üzemi jellegű csatornát, a hidacskáról gyönyörű kilátás nyílik a Schneebergre, aztán lépcsősoron megyünk fel az innen induló turistaútra.

Eleinte kényelmesen haladunk, követve a partot, majd egy sziklafal alatt, rácsos fémhídon, lánccal biztosított szakasz következik. Jól követhető ösvényünk emelkedni kezd, egyre szebb kilátás nyílik a smaragd zöld színű folyóra, pár perc után fel is érünk egy sziklakiszögellés tetejére, ahol pihenőpad és mesés panoráma vár ránk. A mélyben, a lábunk alatt folyik az elképesztően tiszta vizű, vakítóan fehér kavicsos partú Schwarza. Jobbra tartva a gyalogút leszerpentinezik a folyópartra, idilli fürdőhelyek sorakoznak a parton, majd kissé feljebb, párhuzamosan a folyóval halad tovább.

Emelkedő ösvényünk hamarosan egy újabb sziklafalhoz ér, először csak lánccal biztosított szakasz jön, majd egy korláttal védett hídon kelünk át, végül a sziklához erősített, korláttal felszerelt széles lépcsősor következik. Felérve már látjuk az országút hídját, kényelmes, lejtős ösvényen érünk ki a híd, Rechenbrücke, északi oldalára. Átmegyünk az aszfaltúton, a túlsó oldalon balra térünk le egy ösvényre, mely levisz minket egy idilli, a folyóparton fekvő pihenőhelyhez. A Schwarza hatalmas, függőleges mészkőfalak közt hömpölyög, a kavicsos part csobbanásra csábít.

Tovább indulva pár méter után átkelünk egy gyaloghídon a túlpartra, és fenyőerdőben kapaszkodunk egyre feljebb a hegyoldalba vágott úton. Felérünk egy sziklához, lánccal biztosított szakasszal, majd több kanyarral leereszkedünk a part felé, egy fémlépcsőn át érünk ki ismét az országútra, az elegáns vonalú Abbrennbrücke túloldalára. Balra fordulunk a főútra, de pár méter után, egy kis parkolónál, jobbra, a folyópart felé térünk le egy kényelmes gyalogútra. Jó darabig követjük a partot, majd a folyó bal kanyarjánál elágazáshoz érünk, jobbra lemehetünk a szép kavicsos partra, balra pedig felmegyünk az országútra.

Egy parkolónál érünk ki az aszfaltra, jobbra fordulunk, átmegyünk a hídon, Spannbrücke, és az út bal oldalán húzódó, kavicsos sétaúton pár perc alatt beérünk Kaiserbrunnba. A bájos kis útszéli kápolna mellől ragyogó kilátás nyílik a Turmstein sziklatornyára, messzebb pedig a Schneeberg tömbje látszik. Kaiserbrunnban egy barátságos fogadóban frissülhetünk fel a buszra várva, ha több időnk van, meglátogathatjuk a pár méter sétára fekvő, érdekes Vízvezeték Múzeumot. A több épületből és szabadtéri kiállításokból is álló műszaki múzeum szombaton és vasárnap van nyitva májustól októberig, 10-17 óra között. A látogatás ingyenes! Ha zárva van, akkor is érdemes elsétálni ide, a Bécset tiszta ivóvízzel ellátó vezeték történelmi kezdőpontját, a Kaiserbrunnquellét mindig meg lehet nézni. Visszafelé autóbusszal egy megálló a Rax felvonó állomásánál lévő parkoló.