Gyalogtúra Mariazell legszebb panorámahegyéről

A Mariazell környéki alpesi hegyi világ méltán legnépszerűbb hegycsúcsa, az ülőlifttel könnyen megközelíthető Gemeindealpe (1626 m), melynek tetejéről páratlan körpanoráma nyílik. Rendkívül változatos, meseszép gyalogtúránk során, a hegytetőn épült, felújított Terzerhaus hüttétől ereszkedünk le nyugati irányban az idilli fekvésű nyeregbe, a Halterhüttéhez és az Eiserner Herrgott kilátóponthoz, majd erdőn, mezőn át érjük el a csodálatos szépségű Erlaufsee-t, ahol jó időben strandolással zárhatjuk a tökéletes napot.

Szintkülönbség: 870 m lefelé, 50 m felfelé.

Mitterbach am Erlaufsee, a Gemeindealpe csúcsára közlekedő ülőlift alsó állomása. Nagy, ingyenes parkoló, buszmegálló. Mariazellből autóbusszal megközelíthető. Mitterbach vasútállomástól 800 méteres séta az Erlaufsee felé vezető úton.

Érkezési pont:

Erlaufsee, a tó keleti végében fekvő, kiépített szabadstrand. A strandtól autóbusszal tudunk visszamenni az ülőlift völgyi állomásához, vagy a villamossal Mariazell vasútállomáshoz.

Könnyű, hegyi túra jól jelzett utakon, ösvényeken, végig lejtőn. Különösebb edzettséget, felkészülést nem igényel.

Térképkivágat: WK 5031 Mariazell, Ötscher, Erlaufsee 1:35 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

Mitterbachból a kétszakaszos ülőlifttel, először a négyüléses Bodenbauer-Express-szel 1300 m magasságba, majd a kétülésessel, a Gipfelbahn-nal jutunk fel a Gemeindealpe (1626 m) füves tetejére. Június végétől szeptember végéig naponta, elő- és utószezonban csak hétvégén és ünnepnap közlekedik. Részletes információ: http://www.gemeindealpe.at

A libegő hegyi állomásánál, a szépen felújított Terzerhaus teraszáról felejthetetlen kilátás nyílik a mélyben csillogó Erlaufsee víztükrére, a Mariazeller Land megigéző szépségű üdezöld tájára. A hüttétől északra emelkedik a hegy csúcskereszttel koronázott legmagasabb pontja (1626 m), ahonnan talán a legszebb a kilátás a piramisszerű Ötscher tömbjére. Jól lehet látni a Gemeindealpe és az Ötscher közé beékelődő mély, sziklás szurdokvölgyet, az Ötschergrabent, az osztrák Grand Canyont.

Visszatérve a hütte melletti játszótérhez, nyugati irányban a piros-fehérrel jelzett úton folytatjuk utunkat az Eiserner Herrgott felé. A széles panorámaútról szerpentinező ösvényen, törpefenyő ligetek közt ereszkedünk a festői szépségű nyeregbe, majd a füves gerincen felmegyünk az Eiserner Herrgott (1468 m) kúpjára, ahonnan lenyűgöző panorámát élvezhetünk. A közelében találjuk a barátságos, házias konyhájú Halterhüttét, melyet általában békés, legelésző, kérődző tehenek vesznek körül.

Nyugati irányban, széles, murvás kocsiúton gyaloglunk tovább gyönyörű fenyőligetek át, a mélyben az Erlaufsee fel-felcsillanó víztükrének látványát élvezve. A Brunnsteinalm (1360 m) pompás legelőjén útelágazáshoz érünk, élesen balra fordulunk a kék jelzésű kis ösvényre, mely bevezet egy fenséges fenyvesbe. Folyamatosan lefelé kanyarog a hangulatos csapás erdőn-mezőn át, balra mellőzünk egy felhagyott márványbányát, a jelzett út néhol szélesebb útra vált, máskor keskeny, de jól követhető csapásként ereszkedik az egyre sűrűbb erdőben. Egy mély árok mellett haladva érünk a kiszáradt, sziklás Erlaufursprung-hoz, és a széles, mély Steinbachgraben bal oldalán maradva rövidesen széles kocsiúton folytatjuk túránkat a barokk stílusú Lindenhof tanyáig.

Az épületnél ne menjünk jobbra át a hídon, hanem egyenesen menjünk be az udvari kapun, bármilyen meglepő is, erre visz a jelzett út. Átvágunk a hátsó udvaron, kiérünk egy szépséges rétre, és széles, kényelmes kocsiúton legelők és tanyák közt érünk ki az Erlaufsee északi partján futó betonútra. Gyönyörű nyaralóházak mellett vezet az út a tó partján, de sajnos itt még nem strandolhatunk, mert szinte az egész északi part magántulajdonban van. Nagyszerű rálátás nyílik a tó túlsó partján magasló, Grosse Kainz szabályos kúpjára.

Az aszfaltút a tó keleti végében beletorkollik a Mitterbachba vezető országútba, itt jobbra fordulunk, átkelünk az Erlauf hídján, majd a kereszteződésnél ismét jobbra tartva érjük el az Erlaufsee hangulatos szabadstrandját. Az országút túlsó oldalán, a Herrenhaus étterem előtt van egy nagy autóbuszforduló, innen mehetünk vissza busszal Mitterbachba vagy Mariazellbe, és a muzeális villamos végállomása is itt található, mely a mariazelli vasútállomáshoz visz. A menetrendeket a túra előtt tanulmányozzuk, nem túl sűrű a forgalom. A mariazelli turista irodában teljes körű felvilágosítást kapunk.