Kilátásban gazdag, változatos ereszkedés Mariazell házi hegyéről

Mariazell házi hegye, a közvetlenül a város mellett magasló Bürgeralpe (1266 m), egész évben népszerű kiránduló célpont. A város központjából pár perc alatt felrepít a kabinos felvonó a hegy tetejére, ahol két hütte, egy csodás körpanorámát nyújtó kilátótorony és egy élménypark várja a látogatókat. Kilátásban gazdag ösvényen, fenséges erdők és idilli rétek közt gyaloglunk vissza a kegytemplomáról híres kisvárosba.

A túra jellege: Könnyű gyalogtúra kényelmes, jól jelzett turistautakon, ösvényeken végig lefelé.

Szintkülönbség: 450 m lefelé

Mariazell, Bürgeralpe kabinos felvonó hegyi állomása. A városka főterétől pár perc sétára, a Wiener Strasse 21. sz. alatti háznál indul a hegyre a kötélpálya, április közepétől november végéig közlekednek a kabinok 20 percenként, június elejétől október közepéig minden nap, májusban hétfő kivételével, ápr., okt., nov. hétvégén. Részletes információ: http://www.buergeralpe.at Niederösterreich Card-dal ingyenes!

Térképkivágat: WK 5031 Mariazell, Ötscher, Erlaufsee 1:35 000 (freytag &berndt), www.freytagberndt.hu

A felvonó hegyi állomásától pár lépésre fekszik a Berggasthof Bürgeralpe hatalmas, teraszos épülete, mellette az Erlebniswelt Holzknechtland, a favágó tematikájú hegyi élménypark található. Az elsősorban gyerekek számára létesített parkban a fakitermeléssel, fafeldolgozással foglalkozó játékok, kiállítások mellett két tavacska is van, az egyiken még vízisízni és wakeboard-ozni is lehet. Kisvonat járja körül a 2 hektáros területet. Infó: http://www.buergeralpe.at

Amennyiben meglátogatnánk az élményparkot is, érdemes ún. Kombikartét venni már a felvonó alsó állomásánál, melyben benne van a felvonó használata, a szabadidőpark és a kilátótorony meglátogatása is.

A hegy legmagasabb pontján (1266 m) álló jellegzetes alakú, fehérre festett kilátótorony (Erzherzog-Johann-Warte) felé széles úton jutunk az erdőn keresztül. A 24 méter magas torony tetejéről páratlan kilátásban lehet részünk jó időben, az Ötscher, a Hochschwab, a Gemeindealpe csúcsai mind jól látszanak, az Erlaufsee csillogó víztükrével. A toronytól pár méterre az elragadóan bájos, muskátlitól roskadozó Edelweisshütte hívogatja, többnyire sikeresen a kirándulókat.

A hütte melletti, széles 94-es turistaúton indulunk el észak felé, elmegyünk a mediterrán stílusú kis hegyi tó mellett, majd hangulatos ösvényen térünk be a fenyvesbe. Egy kis gerincen folytatódik most már bükkerdőben utunk, egy elágazásnál balra kimehetünk egy kilátópontra (Erlaufseeblick), ahonnan a fák közül ráláthatunk a tóra. Visszatérve a piros-fehér-pirossal jelzett erdei útra, hamarosan keresztezünk egy erdészeti utat, majd balra fordulunk, egyenesen a Hubertusseeblick-hez tehetünk kitérőt, és a hegy északi hátán meredek oldal szegélyén kényelmesen ereszkedünk tovább.

Szinte végig csodás kilátást élvezve kanyarog egyre lejjebb vékony kis ösvényünk, mígnem egy elágazásnál találkozunk a jobbról jövő 93-as úttal, melyen balra kanyarodunk és pár perc alatt leérünk egy nyeregbe (Habertheuersattel 1011 m). A 6-os és a 92-es úton balra, nyugatnak fordulva folytatjuk ereszkedésünket a Habertheuergrabenben, figyeljünk az útjelzőtáblákra és a piros jelzésekre, nem a széles, murvás úton, hanem az amelletti, jóval hangulatosabb csapáson menjünk.

A jelzett út rövidesen beletorkollik a széles kocsiútba, és egy gyönyörű, hosszúkás hegyi legelő mellett haladunk tovább. Kereszteződéshez érünk, balra fordulunk az ún. Rosenkranzweg-en, más nevén Sebastianiweg, ami egy több szentképes oszloppal teletűzdelt zarándokútvonal, mely egyben tanösvényként is működik, az állomásokon különböző gyógynövényekkel, ill. felhasználási területükkel ismerkedhetünk.

Szép erdei úton szintben megyünk tovább dél felé, érintjük a Holzknechthütte csak a téli síszezonban nyitva tartó hangulatos kis épületét, és keresztezzük a sífelvonó nyiladékát. A Bürgeralpe nyugati lábán maradva pár perc múlva a Buschniggweg vékony aszfaltcsíkjára érünk, közeledve Mariazell központjához, az útról remek rálátás nyílik a bazilikára. Keresztezzük a kabinos felvonó kötélpályáját, majd kiérünk a Schießstattgassére, mely levezet a városka főterére.