Zarándokok nyomában a Wolfgangsee partján

A meseszép Wolfgangsee északi partján vezető ősrégi zarándokúton indulunk St. Wolfgangból a Falkenstein parádés kilátást nyújtó sziklaszirtjén keresztül a tó északi csücskében fekvő bájos St. Gilgen városáig. Változatos, panorámában gazdag utunk idilli fekvésű alpesi legelőkön, meredek sziklafalak tetején, romantikus tóparti sétányokon vezet keresztül.

Könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, széles kocsiutakon kevés szintkülönbséggel. A Falkenstein sziklájára korláttal biztosított lépcsősor vezet, a sziklaszirt tetején óvatosan mozogjunk.

Kiindulópont: St. Wolfgang, városközpont vagy a Schafbergbahn alsó állomása.

Végcél: St. Gilgen városa. A visszautat érdemes hajóval megtenni St.Wolfgangba. Menetrend, jegyárak: www.schafbergbahn.at

Szintkülönbség: 250 m fel- és ugyanannyi lefelé.

Térképkivágat: Attersee Traunsee Wolfgangsee WK 282 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

St. Wolfgang romantikus városából indulunk túránkra. A városka főterét (Markt) nyugati irányban a Pilgergassén hagyjuk el, a város alatt futó alagút nyugati kijáratánál tovább megyünk még 100 métert, majd jobbra a Sterngassén távolodunk el a tó partjától. Hamarosan keresztezzük a Schafbergre futó fogaskerekű pályáját, átkelünk a kis Dietelbach hídján, ezzel át is érünk Felső-Ausztriából Salzburg tartományba. A Ried nevű kis település bájos házai közt megyünk tovább az aszfaltúton, és kiérünk egy csodaszép rétre a Wolfgangsee felett.

Amennyiben a kocsit a Schafbergbahn alsó állomása melletti parkolóban hagyjuk, ez a legkedvezőbb árú parkolási lehetőség a városban, (napi díj: 4 €) akkor északnak indulunk a fogaskerekű pályája mentén, míg elérjük a Sterngassét, majd balra fordulva érünk Ried falucskába, ahonnan a fentiek alapján megyünk tovább a pirossal jelzett úton.

Buján zöldellő rétek közt kanyarog a betonút, megközelíti a tó partját, aztán amikor kiér egy kis öbölhöz, ott egy elágazásnál jobbra fordulunk a pirossal jelzett erdei útra. Átvágunk a mezőn az erdő szélén álló útjelzőtáblával jelzett kereszteződésig, és balra kanyarodunk Falkenstein felé a köves, széles úton. Meredekebbé váló köves úton emelkedünk a Falkenstein hegyére az ősi zarándokúton.

Néhány kanyar után balra egy korláttal biztosított, meredek lépcsősoron mászunk fel a Falkenstein (795 m) sziklaszirtjére, ahonnan a páratlan panoráma bőven kárpótol a szuszogtató kaptatóért. Lábunk alatt 250 méter mélységben csillog a Wolfgangsee türkizkék víztükre, a déli partján merész hegyláncok sziluettjével. Varázslatos hely!

A legenda szerint Szent Wolfgang regensburgi püspök a tó környéki vadonba húzódott vissza, itt élt remeteként, azonban a Sátán nem hagyta békén a szent embert, így kénytelen volt úgy határozni, hogy elhagyja a zord vidéket. Úgy döntött, hogy Isten akaratára bízza egy új templom építésének helyét, a Falkenstein sziklájáról messzire hajítja baltáját, és ahol megtalálja, ott építi fel majd Isten házát. Három napig kereste az eldobott fejszét, míg végül pontosan ott találta meg, ahol ma St.Wolfgang temploma áll.

Miután kigyönyörködtük magunkat, induljunk tovább a piros jelzésű, kis ösvényen. Nagy sziklák közt ereszkedünk egyre lejjebb, és hamarosan leérünk a Falkenstein-völgyben futó széles kocsiútra. Balra fordulunk, és már látjuk is a zarándokút egyik fontos állomását a sziklafalba épített Wolfgang-kápolnát. Az általában nyitva tartó kápolnában meghúzhatjuk a kívánságteljesítő csodaharangot, és megnézhetjük az érdekes, barlangszerű mélyedésbe, a sziklafalba épített épületet.

Innen utunk kényelmesen ereszkedik, időnként szép kilátást nyújtva a tóra, néhány nagy kanyar után le is érünk a Wolfgangsee partjára, egy hangulatos kis fürdőöbölbe. A parti útról tehetünk egy kis kitérőt balra visszafelé a part közelében, egy kis szigeten álló Ochsenkreuzhoz, ill. a kissé tovább lévő Hochzeitskreuzhoz, ami a parton található.

A strandtól a parti úton megyünk tovább, a Fürberg fogadó impozáns épülete előtti hajóállomástól akár hajón is folytathatjuk utunkat St.Gilgen felé, de rövidíteni is tudunk, hajók St.Wolfgangba is mennek innét. Menetrend: www.schafbergbahn.at

Amennyiben gyalog folytatjuk túránkat St.Gilgenbe, a romantikus parti úton megyünk tovább, röpke félóra séta után Brunnwinkl településrész házai közé érünk, majd a partot követve a balra kanyarodó Mondseestrassén érünk be St. Gilgen központjába. A hajóállomásról hajóval mehetünk vissza St. Wolfgangba.