Parádés ereszkedés az Alpok egyik leggyönyörűbb hegyéről

Salzkammergut legszebb hegycsúcsáról, a Schafbergről gyalog ereszkedünk vissza a Wolfgangsee partjára, végig lélegzetelállító kilátást élvezve, mesebeli réteken, buján zöldellő legelőkön, varázslatos erdőkön keresztül. Ausztria legmeredekebb fogaskerekűjén megyünk fel a legendás csúcsra, és változatos, gyönyörű turistaúton túrázunk vissza több mint 1000 méter szintkülönbséget legyőzve.

Szintkülönbség: 1240 m lefelé

Közepesen nehéz gyalogtúra végig kitűnően jelzett, jól követhető turistautakon. Az út végig lejt, a hegycsúcs közelében meglehetősen meredeken. A több helyen található pihenőhelyeket használjuk ki, szükség lesz rá, a térdízületeknek elég megerőltető a hosszú lejtő.

Kiindulópont: St. Wolfgang, Schafbergbahn alsó állomása, a városközponttól 1 km-re nyugatra.

Térképkivágat: WK 282 Attersee, Traunsee, Wolfgangsee (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A St. Wolfgangból, a tópartról induló Schafbergbahn fogaskerekű piros kis vonataival 35-40 perc alatt érünk fel a hegy csúcsa alatt fekvő felső állomásra. Jó időben, főleg nyári hétvégeken óriási a forgalom, ilyenkor plusz járatok is indulnak, de számítsunk rá, hogy a következőre már nem kapunk helyet. A kasszánál egy kijelzőn követhetjük nyomon, hogy mely járatokra van még szabad hely. Amíg várunk a vonatunkra, tehetünk egy kellemes sétát a tóparton, ha több időnk van, besétálhatunk a 15 perc re lévő bájos városközpontba. Az alsó állomás melletti parkolóban hagyjuk a kocsit (4 €/nap).

A felső állomástól széles, kényelmes kövezett út vezet fel a Schafberg tetején álló Schafbergspitze szállóhoz, melynek nagy teraszáról bámulatos panoráma nyílik a Wolfgangsee-re és a környező hegyekre, egészen a Dachstein gleccseréig. A Schafberg (1782 m) északi oldala függőlegesen szakad le a Mondsee és az Attersee felé, a sziklaperemen egy korláttal biztosított panorámaútról csodálhatjuk meg az Alpok egyik legmesésebb kilátását. A sziklafal nyugati szélén egészen meghökkentő helyen épült a Himmelspforte menedékház. Közelében, névadója a mennyei kapu, a Himmelspforte, egy vad sziklakapu, melyen át tudunk a hegy vad, sziklás északi oldalán leereszkedni a Himmelspfortesteig-on keresztül.

Déli irányban, a pirossal jelzett 20. és 804. turistaúton, a Wiesenweg-en indulunk a meredek, füves hegyoldalon lefelé a fogaskerekű hegyi állomásától. Fantasztikus a kilátás a Wolfgangsee türkizkék víztükrére, a folyamatosan lejtő ösvény törpefenyő foltok közt kanyarog, sziklákba vájt fokokon lejt tovább, majd átkel a fogaskerekű sínjein. Hegyi legelőkön keresztül 10 perc múlva ismét keresztezzük a síneket, és elérjük a Schafberg Alpe (1364 m) vendéglőjét.

Délnyugati irányban megyünk tovább az idilli környezetben fekvő havasi legelőre a Schafbergalm-ra. A hegyi tanyák közül felejthetetlen kilátás nyílik az alant fekvő csodaszép tájra. Kissé lejjebb elágazáshoz érünk, egyenesen megyünk a 23.sz. turistaúton St. Wolfgang felé. Az Aignerriedel kúpját egy nagy bal kanyarral megkerüljük, fenyőerdő szélén megyünk le a Dorneralm (1020 m) szépséges legelőihez. Széles kocsiúton gyönyörű bükkösben ereszkedünk tovább párhuzamosan az egyre közelebb kerülő fogaskerekű pályájához. Egy nagy bal kanyar után elágazáshoz érünk, ha egyenesen megyünk, St. Gilgenbe jutunk a Falkenstein szikláin keresztül egy csodálatos útvonalon. Balra fordulunk St. Wolfgang felé és kibukkanunk egy gyönyörű mezőn, az Aschinger vendéglőnél (655 m). (Kedd szünnap).

Kényelmes kocsiúton kanyargunk tovább a város házai felé, a Ried nevű kis településre érünk, az Obere Rieder Strasse balra levisz a Hotel Försterhof-hoz. Átmegyünk a kis Dittelbach patak hídján, majd közvetlenül a sorompó előtt jobbra kanyarodunk és a Margarethenstrassén lemegyünk a tópartig, a fogaskerekű alsó állomásához, kiindulópontunkhoz.