Sziklafalba vájt, látványos út, magasan a Hallstatti-tó felett

A Hallstätter See környékének legszebb túraútja a Hallstatt feletti Salzbergről induló, egykori sóvezetéket követő látványos, magasan a tó feletti sziklafalba vágott ösvény. A siklóval megközelíthető Sóhegyen, a Rudolf-torony melletti SkyWalk panorámateraszról lélegzetelállító kilátás nyílik a mélyben fekvő Hallstatt városára, innen végig parádés kilátást nyújtó útvonalon túrázunk végig kényelmesen a Hallstatti-tó nyugati partja felett.

A túra hossza: 7km

Könnyű gyalogtúra jól jelzett, egyértelmű turistautakon. Az út nagy része magasan a sziklafalba vájva halad, tériszonyban szenvedők hátrányban. Az út a problémásabb helyeken korlátokkal jól biztosított.

Szintkülönbség: 350 m lefelé.

Hallstatt, Salzbergbahn felső állomása. A sikló márc. végétől nov. 1-ig minden nap közlekedik, egy út 7 euro. Az alsó állomás Hallstatt Lahn városrészében, 5 perc sétára a hajóállomástól található. Info: http://www.salzwelten.at

Végcél:

Steeg, hajóállomás. A Hallstätter See északi végében. Visszafelé jöhetünk a menetrend szerinti hajóval vagy busszal. http://www.hallstattschifffahrt.at/

Térképkivágat: WK281 Dachstein Ausseer Land 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Salzbergbahn siklója 3 perc alatt felkapaszkodik a városka felett tornyosuló Sóhegyre, a Rudolfsturm mellé. Nyáron, főleg hétvégén sorállásra számítsunk a siklónál. A felső állomástól egy acél panorámahídon át megyünk a Rudolf-toronyhoz. Az 1280-as években épített épület évszázadokig a sóbányák igazgatóságaként működött, jelenleg étterem található benne. Előtte a nagy szenzáció, a háromszög alakban a szakadék fölé épített panoráma kilátó, a SkyWalk, ahonnan felejthetetlen kilátás nyílik a lábunk alatt fekvő makettszerű Hallstatt városára, a tó mélykék víztükrére, a környező hegyekre.

Erőtől duzzadó, vállalkozó kedvű túrázók gyalog is feljuthatnak a Rudolf-toronyhoz, kb. egy órás kapaszkodóval a Hallstatt központjából induló (a városi múzeum előtti térről) szerpentinúton.

A torony mögötti, pirossal jelzett úton indulunk lefelé egy lépcsősoron az egyre vadabbá váló Mühlbach szurdokba. Korláttal biztosított fém lépcsősoron és járdán jutunk le a Mühlbach vízesésének tetejére. Ezt a vad, sziklákkal borított részt nem véletlenül hívják Pokolnak (Hölle). Átmegyünk a patak hídján, majd óriási sziklák közt, meredek sziklafal mentén lépcsőzünk lefelé. Hamarosan megnyílik előttünk a táj, káprázatos kilátás nyílik a tóra.

Elmegyünk egy régi tárna, a Ferenc József-akna bejárata mellett, itt egy darabon láthatjuk is a hajdani sóvezetéket. A középkorban a sóbányában hatalmas üregeket vájtak, majd ezeket vízzel árasztották el, és a sós vizet kiszivattyúzva a bányából, vezetéken juttatták el a lepárló helyekre. A hallstatti sóbányából a Traunsee déli partján fekvő Ebensee-ig tartó 40 km hosszú sóvezetéket 1607-ben nyitották meg, ez a maga nemében a világon a legrégebbi vezeték. (Soleleitungsweg)

A rendkívül látványos vonalvezetésű út néhol teljesen a magas sziklafalakhoz tapad, egy részén a lehajló sziklák miatt csak fejet behúzva tudunk menni. Útközben megcsodálunk néhány vízesést, és a meredek sziklafalba vájt ösvényen végig kitűnő kilátást élvezve a tóra érkezünk meg a Gosaubach mély völgye (Gosauzwang) felett átívelő gyalogos viadukthoz, mely 43 m magasan vezet át a patak felett. Sajnos ott jártunkkor (2015 nyara) a híd le volt zárva, így kénytelenek voltunk leszerpentinezni a forgalmas országútra, ott jobbra fordulva a tóparti országútra menni. A kereszteződéstől pár lépésre északra kanyarog fel egy meredek ösvény, a viadukt északi végéhez. Innen tudtuk folytatni utunkat a Soleweg-en.

Az út továbbra is a sziklafalhoz tapadva vezet, de egyre lejjebb kerülünk a tóhoz, majd egy Y alakú elágazásnál jobbra térve pár perc alatt leérünk a tóparti, forgalmas országútra, melyen balra tartva érkezünk meg Steeg hajóállomásához.

Tipp: ha kocsival vagyunk, érdemes a Steeg hajóállomáshoz közeli, útmenti parkolóban hagyni a kocsit (ingyenes), majd hajóval bemenni Hallstattba, a városka megnézése után pedig végigmenni a Sóvezeték úton.