Gyalogtúra a Püspökszentlászló feletti bükkerdőben

A Keleti-Mecsek ékszerdoboza, a Zengő északi oldalában, mélyen az erdőrengeteg szívében fekvő apró, egyutcás falu, Püspökszentlászló. A teljesen elnéptelenedett település az utóbbi években üdülőfaluként támadt fel poraiból, legtöbb háza szépen felújítva sorakozik egyetlen utcája északi oldalán. Az idegenforgalom fellendülőben, az egykori püspöki nyári rezidenciául szolgáló kastélyegyüttest is rendbe tették és 2016-tól már vezetett túrán is végigjárható. A kastély körüli, szabadon látogatható arborétum pedig kicsinosítva várja a látogatókat tavasztól őszig. A nevezetességek megtekintését remekül tudjuk kombinálni egy rövid, változatos körtúrával, a fenséges bükkösben fekvő Mária-kápolnához és a Zarándok-kúthoz.

A túra időtartama: 2 óra, tiszta menetidő

Püspökszentlászló, a falu nyugati szélén fekvő parkoló. A településre csak engedéllyel lehet behajtani! Hosszúhetényből, a Fő utcáról a Trianon emlékműnél kell jobbra letérni a Kossuth Lajos utcára, tábla jelzi az irányt, a falu utolsó házától az aszfaltút kőzúzalékos, meglehetősen kátyús, de jól járható földútra vált, ezen még jó másfél km-t kell zötykölődni Püspökszentlászlóig. Tömegközlekedés nincs, a Hosszúhetény kultúrház buszmegállótól gyalog 3 km túránk kiindulópontja.

Könnyű gyalogtúra viszonylag jól jelzett turistautakon, ösvényeken. Gyerekekkel, 8 éves kortól bátran végigjárható. Az arborétum tavasztól őszig szabadon látogatható, ha a kastélyt belülről is meg szeretnénk nézni, akkor hétvégére időzítsük a kirándulást!

Térképkivágat: Mecsek 1:40 000 (Cartographia), http://www.cartographia.hu/mecsek-turistaterkep-15.html

A falu bejáratánál kialakított kis parkolóban hagyhatjuk a kocsit, innen indulunk az egyetlen, a fő utcán át a Püspökszentlászló másik végén fekvő kastélyig. Érdekes módon a jobbra lent a Hosszúhetényi-vízfolyás meredek völgyét követő utca egyetlen oldalán, az északin áll az összes ház. Az eredetileg az Árpád-korban alapított falu a török hódoltság idején elnéptelenedett, majd az 1700-as években főként német telepesekkel éledt újjá. Elnevezését a legenda szerint Szent László királyunkról kapta, aki egy alkalommal a környéken vadászott, közben nagy vihar tört ki a Zengő felett, a király kíséretével együtt egy közeli remetebarlangban lelt menedéket. Hálából kis kápolnát építtetett a remeték számára, mely a település alapja lett.

A nehezen megközelíthető, kövezett út nélküli kis település a II. világháború után szép lassan teljesen kihalt, az utóbbi években több házat is megvettek, felújítottak, nyaralóként vagy vendégházként használják őket. A legnagyobb épület a falu közepe táján fekvő, a jezsuita rendhez tartozó Életrendezés Háza, melyben különböző lelkigyakorlatokat, elvonulásokat tartanak. A kanyargó utca jobb oldalán kis harangláb mellett megyünk el, majd már látjuk is a falucska túlsó szélén álló, az arborétum faóriásai ölelésében megbújó komplexumot, a kastélyt és a vele egybeépült templomot.

A kert kapuja előtt balra a Hettyey-forrás vizéből frissülhetünk fel. A templom és a kastély építése gróf Esterházy Pál László pécsi püspök nevéhez fűződik, egy régebbi kápolna helyén épült 1797-ben, kvázi titkos kolostorként a pálosok számára, miután II. József feloszlatta a szerzetesrendeket. A klasszicizáló késő barokk stílusú templomot később összeépítették a kastéllyal. A templom szabadon látogatható, a 2016-ra teljesen felújított kastély csak vezetett túra keretében nézhető meg hétvégén. Hetyey Sámuel püspök 1898-ban teljesen felújíttatta a kastélyt és kialakíttatta az előtte fekvő arborétumot. Az épület harmadik építtetője gróf Zichy Gyula püspök volt, aki 1906-tól folytatta a nyári rezidencia fejlesztését.

A szocializmus éveiben idős nővérek szociális otthonaként funkcionált az egyre rosszabb állapotú épület, 1955-ben pár hónapig itt őrizték a koncepciós perben elítélt magyar egyházfőt, Mindszenty József bíborost, később még Grősz József érsek is csatlakozott a kényszerű pihenőhöz. A kastély falán fekete márványtábla emlékeztet a gyászos időkről, az épületben pedig kis emlékkiállítást szenteltek Mindszenty érseknek.

A dimbes-dombos, de jól áttekinthető arborétumot átszövik a kényelmes sétautak, a kastély előtti kis tóban tükröződő épületegyüttes megkapó látványt nyújt.  A tóparti sétautat követve átmegyünk egy kis hídon, balra fordulunk, majd kiérünk az arborétum kerítéséhez, melyen egy kapun keresztül tudunk átmenni. Átkelünk a patakon, majd a jól követhető ösvényen indulunk a hegyoldal felé. A Magyar Zarándokút jellegzetes sárga színű jelzéseit követjük, enyhén emelkedő utunk gyönyörű bükkerdőben, magasan a balra lent folydogáló patak völgyének oldalában halad.

Amikor utunk balra fordulva keresztezi kis híddal a vízfolyást, menjünk tovább egyenesen, pár lépés után elérjük a szép környezetben foglalt bő vizű Zarándok-kutat. A SO jelzésű ösvényen kapaszkodunk ki a völgyecskéből, majd élesen balra forduló utunkon szép bükkösben érjük el a felújított Mária-kápolnát. Padokon pihenhetünk meg az idilli környezetben. SO jelzésű ösvényünk közvetlenül a kis épület mögött nyílegyenesen folytatódik, majd rövidesen kereszteződéshez érünk.

Balra fordulunk a Magyar Zarándokút és a SO jelzéseket követve a széles, szintet tartó földútra, majd kb. 600 m séta után újabb elágazáshoz érünk. Csatlakozunk a Zengőről jövő S jelzésű turistaútba, melyen balra fordulunk. A Magyar Zarándokút jobbra tér el Pécsvárad felé. Enyhén lejtő, kényelmes utunk pár perc múlva megközelíti a párhuzamosan futó erdészeti aszfaltutat, azonban nem térünk rá, hanem mielőtt kiérnénk a kerékpárútként is használható útra, előtte balra folytatjuk a S jelzésű, mélyút jellegű úton a túrát. Itt csatlakozik hozzánk a K□ jelzés is.

A lejtős mélyút vizenyős területre ér, a nyáron dzsungelszerű, benőtt Korsoma-rétre. Jelzett utunk fokozatosan balra kanyarodva ér be egy völgybe, KO jelzés mutatja balra az utat a kis Korsoma-forráshoz. A patak völgye felett vezető út rövidesen eléri az arborétum kerítését, jobbra fordulva követi azt egészen a kastély mögötti széles útig. Itt balra fordulunk és az épület mögött visszaérünk a Hetyey-forráshoz. Amennyiben van még energiánk, felsétálhatunk a kastély mögötti szerpentinen a Szent László-szoborhoz. A templomtól a már ismert úton érünk vissza kiindulási pontunkra.

Gyakorlati tudnivalók

A kastély és az arborétum nyitvatartása:

Márc.15 – nov. 30. Vezetett csoportok csak hétvégén, 10, 13 és 16 órakor indulnak. Az arborétum és a templom szabadon látogathatóak.