Mecsekszentkút, Szuadó-völgy, Orfű, Remete-rét

A Mecsek népszerű üdülőhelyére, Orfűre könnyű gyalogtúra keretében is ellátogathatunk, a számtalan jelzett útvonal közül most Mecsekszentkútról kiindulva teszünk körtúrát. Kirándulásunk méltán viselhetné az egy tucat forrás útja nevet, bár a Büdös-kút vize sajnos 2016-ban elapadt. Így is 11 forrás vizét kóstolhatjuk meg ezen a Mecsek számos természeti szépségét felvonultató gyalogtúrán.

Szintkülönbség: 400 m fel, ugyannyi le.

Pécs, Szentkút, autóbuszforduló, a 24-es busz végállomása. (a belvárosban, pl. az Árkád előtt is van megállója). Parkolóhelyek. Megközelíthető, Uránváros felől, az Abaligeti úton, a Pécs vége tábla utáni első hajtűkanyarnál kell jobbra letérni.

Könnyű, közepesen hosszú gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon, ösvényeken. Mivel nagyon sok forrást érintünk, sok vizet nem kell magunkkal vinni. A túrát lehet rövidíteni, Orfűről menetrendszerinti busszal is vissza lehet jönni Pécsre, Szentkútnál is megáll.

Térképkivágat: Mecsek 1:40 000 (Cartographia), http://www.cartographia.hu/mecsek-turistaterkep-15.html

A szentkúti buszfordulótól indulunk a Z∆ jelzésű ösvényen kapaszkodunk fel az orfűi országútra. Óvatosan keresztezzük a forgalmas aszfaltutat, és a szemben induló betonútra, a mecsekszentkúti erdészház felé megyünk. A Z∆ jelzések jobbra térnek el egy ösvényre, mi a P jelzéseket követjük a mérsékelten felfelé vezető úton. Keresztezzük a Pécs-Orfű kerékpárutat, majd a jobbra kanyarodó bitumenúton gyalogolunk nyugati irányban.

Pár perc múlva egy, a város feletti szőlőkre szép kilátást nyújtó tisztásnál, balra térünk le a jobbra forduló kocsiútról. Keskeny, P jelzésű ösvényünk leereszkedik az árnyas Éger-völgybe, ahol átkelünk a patak egyik ágán, és találkozunk a K+ jelzésű turistaúttal. Tehetünk egy kis kitérőt jobbra, a PO jelzésű, a patak völgyét követő úton a Gégen-kúthoz, oda-vissza kb. 800 m. Ha még nem vagyunk szomjasak, akkor jobbra fordulunk a K+ jelzésű útra, mely egy darabig még az Éger-völgyet követi, majd mérsékelt emelkedővel felkapaszkodik egy hegyhátra.

Egy elágazásnál balra tartva érünk fel a Szuadó-nyeregbe, ahol kijutunk az Országos Kéktúra útvonalára. A Patacsi-mező ligetes tisztásán, bal kéz felé a hajdani blokkház pici, tornácos épülete áll, előtte pihenőhely. A turistaút-csomópontból érdemes egy kis kitérőt tennünk a KO jelzésű ösvényen, a kb. 400 méterre fekvő, pihenőhellyel is ellátott, romantikus Tixi-forráshoz. Ugyanazon az úton jövünk vissza a nyeregbe, majd balra, a K+ jelzésű úton folytatjuk tovább kirándulásunkat.

Kellemes erdei gyalogúton pár perc alatt elérjük a Mihály-remete-forrást és a mellette lévő pihenőhelyet. Az Orfűi-patak mellett vezető K+ jelzésű, kényelmes turistaút bevezet a Szuadó-völgy vizenyős területére, többször is átkelünk a patakon, majd kiérünk a völgyfőnél foglalt, romantikus Szuadó-forráshoz. Tegyünk egy kis kitérőt a KO jelzésű úton a mellékvölgyben kb. 100 méterre lévő, vadregényes környezetben fakadó Laci-forráshoz.

Visszatérve, folytatjuk utunkat a Szuadó-völgyben a K+ jelzésű úton, gázlón kelünk át a patakon, majd pár lépés után jobbra, a túlparton a barlangászok táborhelyét látjuk. A Szuadó-völgy három barlangja kedvelt kutatóterep, látogatás csak a profik számára. Kissé odébb, újabb forrást találunk, a Bagoly-forrás az út jobb oldalán csörgedezik szerényen. A szélesen elterülő völgyben, a lustán kanyargó patak mentén megyünk tovább, hamarosan elérjük a Szuadó-barlang lezárt bejáratát. Előtte információs tábla a barlang feltárásának történetéről.

A barlangtól jelzett ösvényünk felkapaszkodik a szűkké váló völgy meredek oldalába, és az Orfűi-patak jobb partján vezet egészen az orfűi országút egy nagy hajtűkanyarjáig. Balra ráfordulunk a forgalmas aszfaltútra és 600 méteren át gyalogolunk rajta. Közben balról csatlakozik hozzánk a Z jelzés, egy nagy kanyar után kiérünk az Abaliget-Orfű elágazáshoz. Nagyon figyelmesnek kell lennünk, hogy megtaláljuk a tovább vezető utat, sajnos tábla nincs, pontosan az elágazásnál, az orfűi oldalon egy az aszfaltra festett zöld nyíl mutatja a sűrűbe vezető alig látható kis ösvényt.

Leérünk egy kis völgyecskébe, itt már jól jelzett az út, a S és a Z jelzéseket kell követnünk. Átvágunk a dzsungelszerűen burjánzó erdőn és kijutunk az orfűi műút kanyarjánál, az első házaknál. Egyenesen megyünk tovább a Kossuth Lajos utcán, majd az első mellékutcán, a Dózsa György utcán jobbra lekanyarodunk a vidámra festett út menti oszlopok mellett a patak völgyébe. Átmegyünk a kis hídon, a turistaútelágazásnál, balra az aszfaltos utcán megy tovább a S és a Z jelzés a falu felé, mi jobbra térünk, az időközben hozzánk csatlakozott S+ és Z∆ jelzésű, füves ösvényt követve. (Nem a kereszt előtti Rózsa utcán megyünk.)

A keskeny, de jól követhető ösvény bebújik a fák közé, a völgy oldalában haladva rövidesen jobbra ágazik le a ZO jelű, a Sárkány-forráshoz vezető csapás. A Mecsek egyik leglátványosabb természeti képződménye, a vadregényes, misztikus, örökké félhomályos, nyirkos Sárkány-szakadék. Hatalmas, mohalepte sziklák közt, kőgörgeteges, általában száraz patakmederben közelítjük meg a szerényen csorgó Sárkány-forrást. Visszatérünk a S+ és Z∆ jelzésű útra, jobbra fordulunk és a völgy felett futó ösvényen felérünk a Pécs-Orfű kerékpárútra. Előtte pár méterrel egy táblás elágazásnál a Z∆ jelzések jobbra leágaznak, mi a S+ jeleken maradunk Lapis irányába.

Jobbra kanyarodunk az aszfaltos bicikliútra, de pár lépés után balra térünk le róla a S+ jelzésű ösvényre. A Kis-hegy oldalában, szép bükkösben gyalogolva negyedóra alatt kiérünk a Lóri-erdészházhoz vezető erdészeti út hajtűkanyarjánál, rátérünk az aszfaltút jobb oldali ágára, de még mielőtt betorkollna az abaligeti országútba a Száraz-kúti pihenőnél, balra térünk le a Lapis felé vivő S+ turistaútra. Hangulatos erdei utunk az avatatlan szem számára nem könnyen észrevehető barlang lejáratok, a Spirál-víznyelő, majd a Büdös-kúti-zsomboly mellett megy el.

Kiérünk a bájos Büdös-kúti-rétre, melynek közepén, hatalmas fenyőfák árnyékában áll a hajdani erdészház, jelenleg kulcsosházként üzemelő, tornácos kis épülete. A névadó forrás, a Büdös-kút vize sajnos 2016-ban elapadt, de a közelben két aktív forrást is találunk. A rét szélén érdekes formájú esőbeálló házikó, mellette pihenőhely várja a turistákat. Itt megy keresztül az Országos Kéktúra Dél-dunántúli útvonala is. A rakott kőházban foglalt Büdös-kúthoz kis kőhíd vezet, előtte még forduljunk balra, a patakparton pár lépés után, jobbra találjuk a kétcsövű Évi-Jenci-forrást, kissé távolabb pedig, ugyancsak jobbra a jelzetlen, völgyben vezető úttól a Feri-forrást.

A patak bal oldalán egy mohos sziklafalban a Baranyai Természetbarátok Panteonját találjuk, sajnos egyre több névtábla őrzi a mecseki természetjárásért sokat tett, elhunyt turisták emlékét. Visszamegyünk a Büdös-kút melletti elágazáshoz, átmegyünk a kőhídon, és egészen Remete-rétig az Országos Kéktúra útvonalát követjük. Felkapaszkodunk a Büdös-kúti-nyeregbe, a Füleki-emlékműhöz, a S+ jelű út balra tér le Lapis felé. Széles földúton, a K és a Z+ jelzéseken közelítünk a zajos abaligeti országúthoz, majd a Kéktúra balra kanyarodik le egy kis ösvényre elhagyva a Z+ jelzésű szállítóutat.

Hangulatos csapásunk gyönyörű bükkerdőben kanyarogva ér ki később a Remeteréti műútra, átvágunk az úton, majd kibukkanunk a Remete-rét közkedvelt kirándulóhelyén. A nyeregben elterülő széles tisztáson játszóterek, pihenőhelyek, tűzrakók, esőbeálló is szolgálja a turisták kényelmét. A Remete-rét egyben fontos mecseki turistaút-csomópont is, hat különböző irányba futó jelzett turistaút találkozik a nyeregben.

A P jelzésű turistaúton folytatjuk túránkat Mecsekszentkút felé, a parkerdei környezetben futó, gondozott út egyben a Pro Silva e-tanösvény útvonala is. Kényelmes utunk rövidesen táblás elágazáshoz ér, a P+ élesen balra megy Kis-Mély-völgy felé, mi maradunk az itt jobbra kanyarodó P jelzésű úton Szentkút felé. Pár perc alatt kiérünk az erdőből és jobbra ráfordulunk a Mecsekszentkút házai, szőlői felett futó Rózsavölgyi útra. Kiérünk az egykor önálló település Mecsekszentkút régi temetőjéhez, majd a szabadon álló, téglából rakott harangtoronyhoz, melynek aljában van a Szentkút-forrás zárt kútja.

A P jelzésű Rózsavölgyi úton megyünk tovább lefelé a völgyben, de pár perc után jobbra ágazik le a jelzett ösvény, felkapaszkodva a Szentkúti-völgy erdős oldalába. Egy sötét mellékvölgy főjén, az út nagy kanyarjában találjuk a Rózsa-forrást, majd tovább kacskaringózunk a hegyoldalban. Balra kis PO jelű ösvény vezet le a Kancsal-forráshoz, mellette pihenőhely. Visszatérve a P jelű úthoz, rövidesen újabb elágazás, itt balra, a PO jeleket követve hagyjuk el a P jelzést és pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkra, a szentkúti buszvégállomásra.