A legszebb cserháti panoráma nyomában

A Cserhát legmagasabb vonulatán a Keleti-, más néven, a Vulkáni-Cserhát gerincén kellemes, kilátásban gazdag turistaút vezet végig. Mátraszőlősről a Függő-kő bizarr sziklaformációját érintve a hangulatos Függő-kő-völgyben kapaszkodunk fel a Garábi-nyeregbe, onnan pedig az Országos Kéktúra pazar panorámában gazdag vonalán, hangulatos tölgyerdőben vándorlunk végig a gerincen a kilátótoronnyal koronázott Tepke csúcsáig, ahonnan káprázatos körpanoráma nyílik a palóc vidékre, a Cserhát és a Mátra hegyeire, a nógrádi dombokra.

A túra jellege: Egyszerű, könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. Különösebb nehézség nélkül teljesíthető. Vízlelőhely útközben nincs.

Szintkülönbség: 380 m fel, ugyanannyi le. Túlságosan meredek szakaszok nincsenek.

Kiindulópont: Mátraszőlős, faluközpont. Pásztótól pár km-re, a 21-es főútról bekötőút.

Mátraszőlős központjából, a posta utáni kereszteződéstől, a hídtól indulunk. Mindjárt egy útjelzőtábla irányít a helyes irányba, a K+ jelzésű úton a Garábi-nyereg irányát célozzuk meg. 500 méter után kiérünk a faluból, és az ún. Kisbánya falai mellett egy víztározó gátfalának meghosszabbításába épített kőkapun keresztül érünk a tavacskához. Innen a jobb oldali ösvényen megyünk tovább, a cserjésben a jelzéseket csak később látjuk meg.

10 perc sétával két nagy kőszikla közt bukkanunk ki a Vörösbánya hatalmas udvarára. Szemben a Függő-kő vöröses andezit sziklája, mely aláhajló, labilisnak tűnő helyzete miatt kaphatta nevét. A rücskös felszínű, lávafoszlányokat tartalmazó Függő-kő szikláját pont a „függés” alatt, balról kerüljük meg. A túlsó oldalán találjuk a Függő-kövi-barlang tátongó nyílását. Utunk következő szakasza a hangulatos Függő-kövi-völgyben halad egyre feljebb a hűvös erdőben, hatalmas, gömbölyű, moha lepte sziklákat kerülgetve.

Egy kis cserkész emlékkereszt mellett megyünk el, és rövidesen megnyílik a táj, széles, tágas legelőre érünk, melynek a jobb szélén visz K+ jelű ösvényünk. A rét szélén balra fordulunk egy széles szekérútra, majd ismét balra kanyarodva tulajdonképpen teljesen körbekerüljük a legelőt. Figyeljünk a jelzésekre, itt elég ritkásak. Előttünk a Keleti-Cserhát gerince, melyre fel fogunk kapaszkodni. Széles földutunk délnyugati irányba fordul, ismét keresztezzük a villanyvezetéket, szép kilátás nyílik visszafelé a Mátrára, majd a Zsák-fai-legelő szélén emelkedünk tovább, mígnem jobbra derékszögben az erdőbe vezetnek a K+ jelzések.

10-15 perc enyhe emelkedőn, széles szekérúton jutunk fel a Garábi-nyereg csomópontjába, ahol az Országos Kéktúra vonalával találkozunk. Balra fordulunk a Kéken, rövid, közepes kaptatóval gyalogolunk fel a Cserhát legmagasabb, keleti vonulatának gerincére. Jobbra kilátóhelyet érintünk, ahonnan mesés panoráma nyílik a Cserhát dimbes-dombos vidékére. Vékony csapásunk szintbe ér, hullámozva kanyarog a sziklákkal pettyezett hosszúkás gerincen, mesebeli girbe-gurba tölgyfákat kerülgetve először a Macska-hegy (574 m), majd a hegység legmagasabb pontja, a Purga (575 m) jellegtelen erdős, kilátást nem adó csúcsa mellett vezet el.

Leereszkedünk a Purga és a Tepke közti tisztásos nyergébe, majd 10 perc múlva már előttünk tornyosul a Tepke (567 m) csúcsán álló acélból épített többszintes kilátó. A legfelső szintről parádés körpanorámát élvezhetünk, észak felé a Karancs-Medves vidéke, kissé nyugatabbra jól látszanak a Hollókő körüli hegyek, a várral, nyugatra a Cserhát szelíd vonulatai hullámoznak, keletre Pásztó és mögötte a Mátra bércei sorakoznak.

A kilátótorony melletti pihenőhely remek piknikező hely. A Tepkéről a Kék Mária-úton megyünk vissza a faluba. A térképpel ellentétben a kék Mária-út nem a nyeregből, hanem a Tepke csúcsáról ágazik le az Országos Kéktúráról! A hegy nagy kövekkel borított keleti oldalában először nagyjából szintben haladunk, majd egy szélesebb földútra térve először erdőben, később a Mátraszőlős feletti kiterjedt legelőkön keresztül érünk vissza a faluba. Elmegyünk a szép, középkori eredetű, dombtetőn álló római katolikus templom mellett, és pár perc alatt visszajutunk kiindulási pontunkra.