A Cserhát egyik legszebb túraútvonala

Üdén zöldellő, lágyan hullámzó, idilli dombok között halad az országos Kéktúra útvonala Alsótoldról Hollókő felé. Hazánk leghíresebb falvát megkerülve kapaszkodunk fel az erdővel borított cserháti hegyek közé, és szép kilátást élvezve jutunk vissza a hegyek, dombok közt megbújó Alsótoldra.

Kiindulópont: Alsótold, temető. A falu a 21-es főútról, Pásztó előtt, Hollókő felé vezető úton van. A faluba beérve balra kell kanyarodni a temető felé. Parkolni a temető előtt lehet.

Közepesen hosszú, nem megerőltető gyalogtúra, kevés szintkülönbséggel, a Remete-hegyre közepes kaptató. Útközben vízvételi lehetőség nincs, vigyünk magunkkal elegendő mennyiségű folyadékot, a túra első fele árnyék nélküli. A Kéktúra szakasza kitűnően jelzett, később a jelzések ritkulnak, térképet vigyünk magunkkal!

Az alsótoldi temető mellől indulunk az Országos Kéktúrán, kényelmes szekérutunk gabonatáblák, szántóföldek közt halad szép kilátást nyújtva a Keleti-Cserhát hegyvonulatára, a kilátóval koronázott Tepkére. Egy kilométer múlva keresztezzük a Dobogó-patakot, majd 25-30 perc kényelmes sétával a mezők szélén Felsőtold határába jutunk. A K□ jelű út vezet be jobbra a faluba, mi balra tartunk az Országos Kéken a Szekerce-patak völgyében, széles földúton.

Egy útjelző táblánál kissé jobbra visz a jelzett út, majd árnyékos, ligetes erdőben megyünk enyhe emelkedőn a völgyben tovább. Rövidesen megnyílik előttünk a táj, tágas, széles legelőkön megy egyre feljebb a széles völgyben az út. Idilli, bukolikus tájon gyalogolunk, balra a Fekete-hegy, jobbra a Szár-hegy közti lapos teknőben. A Szár-hegy-alja útjelzőtáblánál lévő elágazásnál választhatunk, hogy egyenesen Hollókő felé megyünk a Kéken vagy balra kikerüljük a falut és a várat a tanösvény útvonalát követve.

A Hollókőt délről nagy ívben megkerülő Holló tanösvényről szép kilátás nyílik a felújított hollókői vár romjaira. Rövidesen elérjük a Hollókő felől tartó Országos Kék jelzést, balra kanyarodunk, lemegyünk egy tágas rétre, közben nagyszerű kilátás nyílik a Cserhát hullámzó lankáira, majd az Y alakú elágazásnál balra tartunk. Széles szekérúton enyhén emelkedünk a Sósi-erdőben, majd pár perc múlva egy útjelzőtáblánál vékony kis csapásra kalauzolnak a K jelzések.

Visszatekintve szépen rálátni a hollókői várra, az ösvény később kiszélesedik, és közepes emelkedővel kaptatunk egyre feljebb az erdőben. Egy nagy jobb kanyar után az emelkedő lassan szelídül és felérünk a Remete-hegy és a Dobogó-tető közti nyeregbe. Az idevezető szekérút eszméletlenül sáros tud lenni csapadékos időben, de még sokkal utána is. A nyeregből tehetünk egy kis kitérőt a Remete-hegy (512 m) lapos, erdős, köves, kilátást nem nyújtó tetejére a K∆ jelzéseken. A nyeregben elbúcsúzunk a jobbra kanyarodó Országos Kéktúra útvonalától. Balra fordulunk a S jelzéseket követve Cserhátszentiván felé.

Elmegyünk a Dobogó-tető (517 m) jellegtelen „csúcsa” mellett, ahova egyébként a S∆ jeleken ki is mehetünk, majd néhol hatalmas csertölgyfák között enyhén lejtő széles földúton egy Y alakú elágazásnál balra fordulunk a S+ jelzésen. Sajnos a kereszteződésben nincsenek turistajelzések, figyeljük az Y alakú elágazást, a jobb oldali ág, mely továbbra is a S jelzésű, az elágazástól kissé emelkedni kezd, ekkor már túljöttünk.

A ritkásan jelzett, de elég egyértelmű S+ jelzésű széles úton bő félóra alatt kiérünk az erdőből. A széles réteken, szántóföldek mellett teljesen eltűnik a turistajelzés, de nehéz eltévedni, előttünk a Keleti-Cserhát vonulata a kilátótornyos Tepkével, toronyiránt kell mennünk, majd egy T alakú elágazásnál balra fordulunk, nekimegyünk egy hosszú kerítésnek. Itt jobbra kanyarodva, végig a kerítés melletti földúton haladva mellőzünk egy vízmű épületet, majd az út, mely a jövőbeni Cserhát Natúrpark Zöldútja lesz, lassan leereszkedik Alsótold szélső házaihoz. Habár a legújabb Cserhát térképen már jelölve van az új Zöldút, egyelőre még csak lakott területen belül vannak felfestve a jellegzetes Z alakú zöld jelzések. A betonúttá váló út a szép fekvésű alsótoldi temető mellett ér be a faluba, kiindulási pontunkhoz.