Meseszép gerinctúra a Kis-Fátra legmagasabb csúcsára

Az Északi-Kárpátok egyik legváltozatosabb magashegysége, a Kis-Fátra, kitűnő idegenforgalmi infrastruktúrájának, könnyű megközelíthetőségének köszönhetően Szlovákia, a Magas-Tátra mellett legnépszerűbb kirándulóhelye, túracélpontja. Legmagasabb csúcsa, a Nagy-Kriván (1709 m), a Vrátna völgyből induló lanovkának hála, hétköznapi turistáknak is meghódítható. A felvonó hegyi állomásától indulva a Bublen-hágón és a Pekelník csúcsán át kapaszkodunk fel az elképesztően szép füves hegygerincen a Nagy-Krivánra, majd a Chleb (1646 m) csúcsán keresztül a barátságos menedékháznál erőt gyűjtve térünk vissza a drótkötélpályához.

A túra időtartama: 4,5 óra, nagyobb pihenők nélkül

Közepesen nehéz, magashegységi jellegű gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon, ösvényeken. Az útvonal végig az erdőhatár felett halad, megfelelő napfényvédelemről gondoskodjunk. Kisebb-nagyobb emelkedők, lejtők előfordulnak, de nem vészes.

a Vrátna völgy végén induló lanovka hegyi állomása. Megközelíthető Terchová-ból (Terhely) a dél felé, a Vrátna-völgyben vezető aszfaltútról, ingyenes parkoló.

Felvonó: Díj: 11,00 €/oda-vissza, 13-19 év: 9,50 €, 7-12 év: 8,00 €, üzemidő: máj.1-nov.1: 9.00 – 17.00

A túra tervezésénél ügyeljünk arra, hogy az utolsó járatot elérjük, mivel pontban 17 órakor leállítják a felvonót. Amennyiben lekéstük, a Zöld jelzéseket követve kb. 1 óra alatt érünk vissza gyalog a parkolóhoz.

A kiskabinos felvonó hegyi állomásától (1490 m) indulunk el a nyereg felé tartó makadámúton, néhány lépés után egy útjelzőtáblánál jobbra tartunk a Kék jelzésű keskeny turistaösvényen. A kilátás már innen az állomástól is parádés, alattunk a Vrátna völgye, jobbra a Chleb, a Stoh füves csúcsai, mögöttük kandikálnak ki a Rozsutec-ek sziklás tornyai. Déli irányban a Nagy-Kriván gerince zárja falként a horizontot. Vékony kis csapásunk a Nagy-Kriván, majd a Pekelník oldalában szintet tartva halad, mesebeli vadvirágos réteken keresztül végig csodás kilátást élvezve, az erdőhatár felett gyalogolunk.

Visszafelé tekintve a Stoh mögül egyre jobban előbukkan a Nagy- és a Kis-Rozsutec sziklapiramisa. Keresztezünk egy völgyecske felső végét, majd alacsony fákból álló erdős részen keresztül vezető lejtős csapásunk kiér a Chrapáky nevű kereszteződéshez (1417 m). Csodálatos a kilátás a Vrátna-völgyet nyugatról határoló Kraviarske és Baraniarky hegyek észak-déli irányú gerincére. Balra, felfelé fordulunk a Sárga jelzéseket követve, először törmelékes, majd kellemesebb, réteken át vezető ösvényünkön folyamatosan emelkedve, közel 100 méter szintkülönbséget legyűrve 20 perc alatt felérünk a Bublen-hágó nyergébe (sedlo Bublen 1511 m).

A Kis- és a Nagy-Kriván csúcsait összekötő gerincen lévő nyeregből álomszép kilátás nyílik szinte az egész hegységre. A hágótól balra fordulunk a Kis-Fátra gerincén végighúzódó látványos vonalvezetésű Piros jelzésű turistaútra. Meredeken kapaszkodunk fel a Pekelník (1609 m) innen, nyugatról nézve lapos, fűvel benőtt dombjára. A tökéletes körpanorámát nyújtó csúcsról éles gerincen folytatjuk tovább túránkat a Nagy-Kriván tömbje felé. A le-föl hullámzó gerincen hamarosan útjelzőtáblával ellátott elágazáshoz érünk, jobbra fordulva 10-15 perc alatt felkapaszkodunk a Nagy-Kriván (1709 m) (Veľky Kriváň) sziklás csúcsára. A Kis-Fátra legmagasabb pontjáról lélegzetelállító a panoráma, a hegység szinte összes jellegzetes csúcsa beazonosítható. Jó időben a környező hegységek, a Magas-Tátra, a Nagy-Fátra, a Kócs-havas is jól látható.

Ugyanazon az ösvényen térünk vissza a gerincen húzódó Piros jelzésű turistaútra. Jobbra fordulunk, és negyedórás ereszkedéssel érünk le a lanovka hegyi állomása feletti nyeregbe, a Snilovské sedlo-ba( 1524 m). Amennyiben időnk vagy erőnk nem engedi a folytatást, innen 5 perc alatt legyalogolhatunk a felvonóhoz.

A nyeregből továbbra is a Piros jelzésű úton megyünk, eleinte törpefenyvesen vágunk át, majd tágas, füves hegyháton megyünk fel a Chleb tetejére (1646 m). A hegy észak felé meredeken szakad le, a csúcstól új perspektívái nyílnak meg az eddig is nagyszerű kilátásnak. A Chleb keleti oldalán jövünk le a hegyről, továbbra is a gerincet követő Piros jelzésű utunk egy kis nyereg után felmászik egy újabb kúpra, majd a Hromové alatti nyeregben (1606 m) elágazáshoz ér. Itt elbúcsúzunk a Stoh felé kanyarodó Piros jelű gerincúttól, és élesen jobbra térünk a Sárga jelzésű ösvényre, a Chata pod Chlebom (menedékház) felé.

A Chleb oldalában harántoló ösvényünkön ereszkedünk egyre lejjebb, a Kopiská (1446 m) elágazásig, ahol csatlakozik hozzánk a Kék jelzés, és 10 perc alatt részben törpefenyők közt kiérünk a közkedvelt menedékházhoz (Chata pod Chlebom – 1415 m). A háztól a Zöld jelzésű, széles, enyhén emelkedő murvás úton félóra alatt jutunk vissza a Snilovské sedlo-ba, a lanovka hegyi állomása feletti nyeregbe, ahonnan 5 perc alatt a Zöld jelzéseket követve érünk le a felvonóhoz.