Vízesések, sziklás csúcsok, mesebeli rétek a Mátra délnyugati részén

Változatos körtúra a Mátra délnyugati gerincein, Mátrakeresztesről indulva vadregényes vízeséseket érintve, fel a Szalajkás-tető elbűvölő, csodás kilátást nyújtó tetejére, majd a romantikus Hidegkúti turistaház mellett a Délnyugati-Mátra legmagasabb csúcsára, a sziklás Tót-hegyesre.

A túra jellege: Közepes nehézségű gyalogtúra néhány erős, de rövid kaptatóval jól jelzett turistautakon, ösvényeken, széles erdészeti utakon. Vizet a félúton lévő jó vizű Hideg-kútból tudunk venni.

Útvonal: Mátrakeresztes, Óvár vendéglő – Alsó- és Felső Vízesés - Mocsár-bükk – Vörös-kő-bérc – Szalajkás-tető – Hidegkúti turistaház – Tót-hegyes – Keresztesi-nyereg – Mátrakeresztes.

Jelzések: P+ - P – Z+ - Z∆ - Z+ - S

Kiindulópont: Mátrakeresztes, Óvár vendéglő melletti parkoló, a Pásztó és Galyatető közötti műút mellett.

Térképkivágat: Mátra 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

Mátrakeresztesről, az Óvár vendéglő mellett, a patak gyaloghídján át indulunk a P és a P+ jelzéseket követve. A széles földúton pár méter után ketté ágazik az út, mi a jobb oldali P+ jelzésű utat választva egy széles dózerúton megyünk tovább, majd hamarosan jobbra letérve kapaszkodunk fel a hegyoldalban egy hangulatos patakvölgybe.

Innen balra a jelzésen tegyünk egy kitérőt a 4 m magas Alsó-vízeséshez és a mellette lévő Zsivány- (Vidróczky) barlanghoz. A kissé benőtt vékony ösvény először hegynek megy fel, aztán egy szép kilátást adó hegyoldalon át leereszkedik a sziklás katlanba.

Visszatérve a patakvölgybe balra fel egy kis szűk sziklaszoroson át két perc alatt elérünk a Felső-vízesés vadregényes sziklafalához, balra fent láthatjuk a Sziklakaput, más néven a Lyukaskövet, egy szép boltív jellegű sziklaképződményt.

A pataktól egy meredek úton szerpentinezve érünk egyre feljebb a hegyoldalban egy Ülésnek nevezett kopár, füves gerincélre, ahonnan mesés kilátás nyílik a Mátra lankáira. Innen egy elég meredek ösvényen küzdjük fel magunkat az Erdész-rétre, majd a szép, füves bérctetőn a Mocsár-bükk (602 m) tetejére. Ismét találkozunk a P jelzéssel, és széles agyagos szekérúton emelkedünk először bükkösben, majd fenyvesben a Vörös-kő-bérc (738 m) csúcsa felé.

Délre fordulva érünk el egy kereszteződéshez, ahol balra átváltunk a Z+ jelzésű széles földútra. Egy nagy tarvágás mellett haladunk el, majd 20 perc séta után kiérünk utunk egyik legszebb pontjához, a Szalajkás-tető (686 m) idilli, vadvirágos rétjére, ahonnan páratlan kilátás nyílik az Óvár-Ágasvár hegycsoportra és a Mátrabércre. A Z+ jelzés szép füves úton folytatódik a Mátrakeresztes feletti Nagy-rétek szélén, néhol megejtően szép kilátást nyújtva a Felső-Mátra hegyeire.

Nagyjából szintben maradva félóra alatt érünk el a balra letérő S jelzésig, majd pár méter után tegyünk egy kis kitérőt jobbra, ugyancsak a S jelzésen a kissé lejjebb található, kitűnő vizű Hideg-kúthoz és a mellette fekvő Hidegkúti turistaházhoz. A turistaház előtti gyönyörű tisztáson tűzrakóhelyet, padokat, asztalokat találunk.

Visszatérve a Z+ jelzéshez az ösvény balra az erdészeti úttal párhuzamosan halad a Péterke-hegy (685 m) oldalában, érintünk egy mesebeli odvas bükkfát, majd ferdén keresztezzük az erdészeti szállítóutat és szép bükkösben utunk le-föl hullámozva a gerincen ér a Tót-hegyes (815 m) csúcsát körülölelő Z□ jelzésű út elágazásához. Maradunk a Z+-en, köves ösvényünk emelkedni kezd, a hegy vadvirágos északi oldalában nyíló Z∆ jelzésű sziklás kaptatón pár perc alatt felérünk a Délnyugati-Mátra legmagasabb csúcsára, az eléggé benőtt, és csak részleges kilátást adó Tót-hegyesre (815 m).

Vissza megyünk a Z+ jelzésű utunkra, mely szép szálbükkösben ereszkedik le a hegyoldalban, elhagyjuk a Z□ jelű utat jobbról, majd a bükköst sűrű, sötét fenyves váltja fel. A széles úton egyre lejtve ereszkedünk le, 20 perc múlva keresztezzük a szállítóutat, majd kiérünk a Keresztesi-nyereg csomópontjához, a károlytárói műúthoz.

Balra fordulunk a S jelzésű útra, mely jó darabig a távvezeték alatt-mellett fut, majd azt jobbra elhagyva egy hangulatos patakvölgyben félóra alatt leérünk Mátrakeresztes szélső házai közé, a galyatetői műútra. A főúton balra kanyarodunk, aztán érdemes inkább a faluban vezető hangulatos utcán végigmenni a boltig. Utána már nem tudjuk elkerülni a főleg hétvégén forgalmas aszfaltot, de negyedóra séta után visszaérünk az Óvár vendéglőhöz, kiindulási pontunkhoz.