Kilátóról kilátóra a Mátra déli részén

A Mátra déli részének legszebb panorámáit nyújtó kilátóit fűzi csokorba e könnyű, rövid túra Mátrafüredről kiindulva.

A Gyöngyöstől nem messze lévő Mátrafüred ténylegesen a Mátra kapuja. Közvetlen környékén négy épített kilátót is találunk, a Mátra jelképének számító Kozmáry-kilátó a legismertebb, Mátrafüred szélén pár perces sétával elérhető. Túránk a kissé komolyabb erőfeszítést igénylő Muzsla-kilátóhoz és a Hanák Kolos-kilátóhoz vezet fel, majd a Mátra egyik legszebb völgyében a Kalló-völgyben térünk vissza Mátrafüredre. A negyedik kilátót a Sás-tó mellett egy másik cikkben ismertetjük.

A túra jellege: Közepes nehézségű túra, két közepesen meredek, de rövid kaptatóval, végig jól jelzett erdei utakon és ösvényeken.

Kiindulópont: Mátrafüred, központ. Parkolni több helyen is lehet a településen, próbáljunk helyet találni a 24-es főúthoz közeli mellékutcák valamelyikében. A „bazársor” utcájában a Béke utcában többnyire sok hely van.

Megközelítés: Autóval Gyöngyös felől a 24-es főúton az első település Mátrafüred. Autóbusszal Gyöngyösről sűrűn járnak járatok. Kisvasúttal Gyöngyösről Mátrafüredre, menetrend http://matrahegy.hu/kozlekedes

Időtartam: 2,5 óra, pihenők nélkül

Térképkivágat: Mátra 1:30 000 (Szarvas-Faragó)

Mátrafüred központja egy 80-as évek hangulatát tükröző bazársor és büfék nem túl esztétikus egyvelege a 24-es főút és a Béke utca találkozásánál. A főút túloldalán, egy kissé lejjebb van a kisvasút végállomása. A 24-es úton hegynek fel, észak felé indulunk el, balra egy szép fenyőligetet hagyunk el, majd az első jobboldali utcára, a Kalló utcára fordulunk, aztán rögtön balra a Muzsla utcán folytatjuk enyhén emelkedő utunkat a sárga jelzésen.

Mielőtt a kis utca zsákutcává válik, jelzésünk jobbra fel, betér az erdőbe, és megkezdi kapaszkodását a Muzsla-tető (484 m) felé. Fiatal erdőben, egyre emelkedve, néhol szép kilátással a Kékes felé, egy nagy bal kanyar után felérünk a Muzsla-kilátóhoz.

Az épített kilátóból nagyszerű panoráma nyílik déli irányban, Mátrafüredre, Gyöngyösre, a Sár-hegy jellegzetes kopasz csúcsára. A kilátó mellett kiépített pihenőhely is várja a kirándulókat.

A Muzsla-tetőről tovább indulunk, maradva a sárga jelzésű turista ösvényen, egy cserjés részen vágunk át pompás kilátást élvezve a Kékes-tető felé. 10 perc könnyű séta után egy útjelző táblával is jelzett kereszteződéshez érünk, ahonnan már látjuk is a Rákóczi-forrás szépen kiépített területét.

Miután felfrissítettük magunkat, folytassuk utunkat a közepesen emelkedő sárga jelzésen szép szálerdőben. 20 perc múlva kiérünk egy szélesebb földútra, ahonnan már csak pár méter következő célpontunk a Hanák Kolos-kilátó.

Túránk legmagasabb pontján (590 m) vagyunk, a kilátás déli irányban nyílik meg, Mátrafüredre, Gyöngyösre, de a Sás-tói kilátó jellegzetes tornya is jól látszik. A kilátó mellett emlékoszlopot emeltek Hanák Kolosnak, aki a mátrai turizmus beindítója volt a 19.sz. végén, ő írta az első mátrai túrakalauzokat is. Emlékét egy áprilisi rendezésű mátrai teljesítménytúra is őrzi Szurdokpüspöki és Kékestető között.

A kilátótól tovább a sárga jelzésű, széles úton megyünk, de figyeljünk, mert pár méter után jobbra egy jóval keskenyebb ösvényre tér el a jelzett út, ne maradjunk a széles, kényelmes földúton. 250 m után egy táblával is jelzett kereszteződéshez érünk, itt jobbra fordulunk a sárga körrel jelzett vékonyka ösvényre.

Fiatal tölgyesben, cserjés hegyoldalban kanyarog szűk kis ösvényünk, egyre szebb kilátást nyújtva a Kékes felé. Balra fent a hegyen jól látszik a két mátrai luxusszálló a Lifestyle, és kicsit odébb a Residence Ózon sziluettje.

Egyre lejtősebbé válik az út, majd rövidesen elérjük az útjelző táblával is jelzett piros út kereszteződését. Innen már csak pár lépés tovább a sárga kör jelzésen a kitűnő vizű Gyökeres-forrás romantikus kis katlanja.

Visszatérve a kereszteződéshez a piros jelzésű úton folytatjuk tovább utunkat Mátrafüred felé az elképesztően szép Kalló-völgyben.

A Somor-patak völgyének névadója a XIX. század közepéig itt virágzó iparág, a posztóverés, melyet az itt álló kallókban műveltek. A kallót a patak vize működtette, itt folyt a posztó kikészítése. Ma már ebből nem sokat látunk, de a csodaszép völgy látványa kárpótol, főleg az őszi lombhullás idején varázslatos a környék.

A Kalló-völgyön át a Mátrafüredtől Mátraházáig tartó piros jelzésű út volt a Mátra első jelzett útvonala, nem véletlenül, a könnyen járható sétaút varázslatos erdőben, végig közel a romantikus, sziklás medrű Somor-patak mellett halad.

Útközben balra a patak partján két keresztet is látunk, egy régi kőkeresztet, és egy újabb fából építettet.

A forrástól háromnegyed óra kényelmes sétával érjük el a megkapó hangulatú zarándokhelyet, a Máriácskát.

A búcsújáró helytől a piros jelzésű úton 10 perc alatt elérjük Mátrafüred szélső házait, majd balról egy hosszú kerítés mellett haladva kiérünk az aszfaltos útra, az Akadémia utcára. A szépen rendezett üdülők, házak közötti csendes utcán rövidesen kiérünk a 24-es főútra, azon balra kanyarodva pedig Mátrafüred központjába, kiindulási pontunkhoz.

Kozmáry-kilátó

A Mátra jelképének számító kilátót 1900-ban rakott kőből építették, majd többször is felújították, legutóbb 2010-ben, szóval jó állapotban van ma is, mindig nyitva áll a kirándulók előtt. Nevét Kozmáry János üdülőtelep-igazgatóról kapta. Nagyon könnyen megközelíthető Mátrafüred központjából, a Béke utcán végig megyünk, az utca végén balra kanyarodunk az Üdülősor utcára, aztán jobbra a Kilátó utcára, itt már a sárga háromszög jelzés is vezet minket Az utca végén, be egyenesen az erdőbe a jelzett úton, a lépcsőn át, majd egy kis szerpentin után előttünk a jellegzetes alakú kilátótorony.

A toronyból szép kilátás nyílik Mátrafüred hatalmas fák között megbúvó házaira, a Kékes-tetőre, a Mátra gerincére, dél felé a Sár-hegyre és Gyöngyösre.

Ajánlott turistatérkép: Mátra 1:30 000 (Szarvas-Faragó)