Gyönyörű ligetes bércek, szédítő sziklatornyok, misztikus patakvölgyek

Mátrafüredről hódítjuk meg hazánk legmagasabb csúcsát, a Kékest. A gyönyörű, ligetes Peres-bércen áthaladva kimászunk a Mátra egyik legvadabb sziklaképződményére, a Kis-kő sziklatornyaira, majd a Kékes csúcstámadása után visszafelé a misztikus, sziklás, mohás, sötét Csatorna-völgyön keresztül térünk vissza Mátrafüredre.

Útvonal: Mátrafüred – Csepegő-forrás – Peres-bérc – Négyeshatár – Kis-kő – Disznó-kút – Kékes-tető – Jávoros-forrás – Csatorna-völgy – Mátrafüred.

Jelzések: PZ – P - Z∆ - P – PZ – K+K∆ - K∆  -K∆K+.

Kiindulópont: Mátrafüred, a Hegyi Sportok Bázisa mögötti parkoló, a 24-es út jobb oldalán Gyöngyös felől. A Gyöngyösről induló kisvasút mátrafüredi végállomása pár perces séta.

A túra jellege: Közepes nehézségű gyalogtúra nagy szintkülönbséggel, de a 650 m felfelé, ill. lefelé egyenletesen osztódik el, nincsenek nagyon meredek kaptatók. Jól jelzett turistautak, ösvények, erdészeti utak. Több helyen van vízvételi lehetőség forrásokból, Kékestetőn büfé.

Térképkivágat: Mátra 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

Mátrafüreden, a Hegyi Sportok Bázisa épülete mögötti parkolóból (fizetős wc) indulunk észak felé a betonúton, majd pár lépés után jobbra átkelünk a bővízű Bene-patak hídján, a P és a Z jelzéseket követve ösvényünk felvisz egy kis platóra, ahol egy esőbeálló mellett haladunk el, majd enyhén emelkedve érünk fel a Kőporos-tető (413 m) északi oldalába. Erdei ösvényünk hamarosan kiér egy szélesebb erdészeti útra, ezen 10 perc alatt érjük el a nevéhez hű, nem túl bő vizű Csepegő-forrást.

Az útjelző táblával is jelzett kereszteződésben a P jelzést követjük, ehhez előbb át kell kelni a zúgó kis patak szikláin, majd keskeny kis ösvényünk egyre emelkedve mászik feljebb a gyönyörű ligetes tölgyesben, a Peres-bérc oldalában. A széles tisztásról remek kilátás tárul a Mátra déli lankáira és a Sár-hegy tömbjére. Egy vizenyős, zsombékos rész után egy fiatal sarjerdőn kelünk át, néhány meghagyott fán találjuk a jelzéseket. P jelzésű ösvényünk rövidesen keresztez egy erdészeti szállítóutat, majd egy szép füvesaljú tölgyesen keresztül emelkedve érjük el a Négyeshatár (801 m) útcsomópontját.

A Négyeshatártól mindenképpen érdemes megtennünk pár száz méteres kitérőt a Z∆ jelzésen a Kis-kő felé. Már útközben is csodás panoráma nyílik a Kékesre, a Mátra keleti bérceire, völgyeire. Pár perc után keresztezünk egy erdészeti utat, majd kiérünk a 18 m magas Kis-kő bizarr lávatornyaihoz. Teljesen fel lehet mászni a sziklatornyok tetejére, de legyünk óvatosak, biztos lépés szükségeltetik. A szikla tetejéről jól látható a nagy markazi tó, a Keleti-Mátra és a párába vesző Mátraalja.

Visszatérve a Négyeshatárhoz, közepes, de egyre emelkedő kaptatón emelkedünk a Hidas-bércre (973 m). Gyönyörű öreg tölgyesben, majd kissé feljebb fenséges szálbükkösben vezet egyre több sziklával tarkított utunk. A Hidas-bérc tekintélyes sziklákkal szegélyezett csúcsa után utunk szintben halad a Kékes-lapos nevű széles gerincháton. Egy fenyves mellett tehetünk egy kis kitérőt jobbra a Disznó-kúthoz, Magyarország legmagasabban fakadó forrásához a PO jelzésen.

Visszatérve a P jelzésre, a jelzett ösvény balra fordul és találkozik a Z jelzéssel, majd az elhanyagolt egykori orvos szálló mellett ér ki a Kékestetői szanatórium kerítése mellé. Hatalmas fenyők közt érünk ki a műútra, majd a szanatórium főbejárata mellett balra egy széles lépcsősoron érjük el a Kékes-tető (1014 m) csúcsát. A csúcson a régi TV-torony és az új, kilátóként is funkcionáló TV-torony áll. A csúcson találjuk a nemzetiszín csúcskövet, megannyi, kötelező fénykép témáját, a népszerű motorosokra emlékező emlékhelyet, mindenféle szomorú motoros relikviával és jó időben a csecse-becse, cukorkaárusok sem maradhatnak el. Természetesen a büfében is megpihenhetünk.

Visszafelé a K+ és K∆ jelzésű úton indulunk, a sípálya felső vége mellett megyünk el, majd a parkoló alsó sarkában találjuk meg az erdőbe vezető ösvényünk kezdetét. Keresztezzük a kékesi műutat, közvetlenül alatta a gyér vizű Jávoros-forrás fakad. A közelben néhány hatalmas bükkmatuzsálemben gyönyörködhetünk. Gyalogutunk kissé lejjebb ismét metszi a műút kanyarját, majd szép bükkösben keresztezzük a négyeshatári erdészeti utat is. Itt utunk kettéválik, mi a balra leágazó K∆ jelzésen továbbra is bükkösben ereszkedünk le.

Ösvényünk egy nagy S kanyart leírva erősen lejtve kanyarodik a Csatorna-völgy felső, csendes, köves oldalába. Fokozatosan ereszkedve, mesés, rejtélyes, mohalepte sziklák közt érünk le a Csatorna-völgy sziklák közt bujkáló hangulatos patakjához. Rövidesen ismét keresztezzük az erdészeti utat, majd meredeken újra lemegyünk a patak köves partjára. Keskeny ösvényünk szorosan követi a romantikus, sziklák közt csordogáló patakot.

10 perc ereszkedés után átlépdelünk a patak szikláin, majd egy vízmű mellett elhaladva kiérünk egy aszfaltútra. A kő esőház előtt jobbra, a patakhoz fordulunk, a gyaloghíd túloldalán fakad az Ördög-forrás, körülötte kedvelt pihenőhely. A Somor-patakhoz átvezető, igen érdekes hegyoldali malomárok mentén érjük el a Benevárhoz tartó K+ jelzést, majd lejutunk a Csatorna- és a Somor-patak torkolatához. A bővizű Bene-patak menti erdei pihenőhelyek mellett futó betonúton érünk vissza kiindulási pontunkra, a mátrafüredi parkolóba.