Romantikus völgy, gyönyörű bükkös, erdei tó és parádés kilátás

Rövid, könnyű körtúra a Mátra kapujából, Mátrafüredről a varázslatos Kalló-völgyön fel Mátraházára, majd meseszép bükkösön keresztül a Sás-tót érintve vissza. A túra különösen őszi lombhulláskor gyönyörű, a Sástói kilátóból pedig a Mátra egyik legszebb körpanorámáját élvezhetjük.

A túra jellege: Könnyű kirándulás kitűnően jelzett turistautakon, ösvényeken, nem számottevő emelkedőkkel és lejtőkkel. Családok részére is ideális.

Útvonal: Mátrafüred – Máriácska – Kalló-völgy – Gyökeres-forrás – Mátraháza – Farkas-kút – Sás-tó – Mátrafüred

Kiindulási pont: Mátrafüred, központ. A 24-es főút mellett a település központjában több parkolóhelyet is találunk.

Térképkivágat: Mátra 1:30 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

Mátrafüredről, a település központjából a 24-es főúton indulunk el észak felé, balról egy szép fenyőligettel szemben a jobbra leágazó Akadémia utcára fordulunk a P jelzéseket követve. Villák, üdülők mellett érjük el az erdő szélét, és egy kerítés mellett megyünk tovább a Mátra első jelzett turistaútján, a Széky István úton. Pár lépésre balra leágazik a PO jelzésű ösvény. Kényelmes, jól kiépített P jelzésű sétautunk egy kis malomárok patakocskája mellett hamarosan elér a Máriácska nevű hangulatos erdei kegyhelyhez.

A pihenőhelyként is funkcionáló Máriácska sziklabarlang-kápolnája felett nagy kőkereszt magasodik, balra pedig egy képoszlop áll. A kegyhely mögötti S+ jelzésű út a Rákóczi-forráshoz vezet. Maradva a Somor-patak mentén, a csodaszép, hangulatos Kalló-völgyben túrázunk tovább. Főleg ősszel szemet kápráztató a színes avarszőnyegben és a mohos sziklák közt utat törő patak völgye. Hajdanán a Somor-patak számos kallómalmot működtetett, ahol posztót vertek. Néhol még láthatók a régi malomépületek romjai és a malomárkok. Jobbról elhaladunk egy a völgyben látható nagy kereszt mellett, és pár száz méter után kiérünk a Gyökeres-forrás hangulatos pihenőhelyéhez. Az úttól jobbra egy nagy bükkfa mellett a SO jelzés vezet a közvetlenül a patak partja mentén fakadó, szépen felújított, jó vizű foglalt forráshoz.

A forrástól nem messze az útelágazásnál jól kivehetők a Mátra egyik első menedékházának, a Nékámszállásnak, a II. vh.-ban elpusztult romjai. Innen tölgyesben kapaszkodunk fel a P jelzésen maradva a hegyoldalba. Utunk egy fiataloson fúrja át magát, mielőtt keresztez egy erdészeti utat, majd egyre emelkedve a szanatórium kerítése mentén szintbe vált és balra fordulva átmegy egy fahídon, hogy csatlakozzon egy széles P+ jelzésű dózerútba.

Pár perc után jobbra ágazik le egy PO –rel jelzett kis ösvény a Mátra első turistalétesítményéhez, az 1890-es években foglalt, bővizű Szent László-forráshoz. Visszatérve a P jelzésű útra az edzőtábor kerítése mellett érünk ki Mátraháza hegyi telep házaihoz. Mátraházán számos büfét, vendéglátóhelyet, kis üzletet találunk. Átkelünk a forgalmas 24-es főúton és a parkoló melletti büfésor mögött megkeressük a Z□ és a S□ jelzésű turistautat, mely gyönyörű bükkösbe vezet, hogy aztán pár lépés után kétfelé ágazzon.

Mi a bal oldali S□ jelzésen folytatjuk utunkat a fenséges bükkszálerdő fái közt a Nagy-Tölgyes-bérc nyergén. Többször keresztezünk egy széles dózerutat, majd egy tisztás szélén egy elágazásnál kissé balra térünk a S∆ jelzésre, amin pár lépés után találkozva a S+ jelzésű turistaúttal, azon jobbra fordulunk. Balról elmegyünk a hangulatos Tetves-rét (pihenőhely) mellett, majd 1 km után a Görgői út betonját keresztezve leereszkedünk a romantikus környezetben lévő Farkas-kúthoz.

A forrástól a S+ és a Sás-tói tanösvény útvonalán több tájékoztató tábla mellett érünk ki a szép, tágas Sás-tói rétre, ahol pihenőhely, játszótér áll a kirándulók rendelkezésére. Hazánk legmagasabban fekvő mesterséges tava, a romantikus Sás-tó. Járjuk körbe a tavat, olvassuk el az informatív tájékoztató táblákat és mindenképpen másszunk fel az egykori olajfúrótoronyból lett 50 m magas kilátó legfelső szintjére. A panoráma elképesztő, a Mátra számtalan hegycsúcsát lehet jó időben beazonosítani.

A tavacska környezetét, a kempinget és a parkoló környékét is szépen felújították. Menjünk ki a kemping bejárata előtti parkolóba, keljünk át a 24-es főúton és lefelé haladva pár méterre balra az erdőbe vezet be minket a S+ jelzés. Néhány lépés után egy bozótos, köves nyiladékban jobbra ágazik le egy sziklás talajú, SO jelzésű ösvény, ezt választva fiatal erdőben 1 km közepes lejtővel érünk vissza kiindulási pontunkra, Mátrafüredre, a 24-es főútra.